Vilka böcker har du läst?

Vilka böcker har du läst?

• Antal röstningar
    0

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag har börjat traggla mig igenom krigsskildringar igen och en bok om taktik på slagfältet. Varvar med engelskt nytryck av Narnia-böckerna av nostalgiska skäl - det var de jag började med när jag var 8-9 bast och är trivsamma om än väldigt riktade mot yngre publik.

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Färdig med Browns rekviem av James Ellroy.
IMG_7388.jpeg

Kom på mig själv efter ett kapitel att jag läst den förut. :gnissla
Kom dock inte ihåg handlingen så värst, mest karaktärer.

Nästa bok blir Steinbecks ”Missnöjets vinter”.

Redigering:
Missade hämta ut bokfan. :confused:
Blev Möss och människor i väntan på att den kommer tillbaka.

Last edited:

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Missnöjets vinter, världens sömnpiller. Hände inget i hela boken.

Möss och människor var ju inte ens som en Kalle anka pocket. Trodde den skulle vara längre. Tydligen skriven till teater först, men inte fungerat och då skriven till bok/novell.

Och nu stängde jag precis ”Månen har gått ned”. Hyfsad.

IMG_7612.jpeg

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Fick tips om denna idag, beställde den.

Fy fan vad jag läser långsamt. Nu är det över.
Bra slut.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
ALLA borde läsa allt (det mesta åtminstone) av Jules Verne, fadern till Science Fiction. Han hade en fullkomligt oöverträffad förmåga att skriva på ett sätt som gjorde att man tyckte att det han skrev lät helt rimligt, och mycket av det han skrev om långt innan det fanns blev också verklighet många år senare. U-båtar, månresor etc. Det ska dock nämnas att jag inte har läst böckerna på originalspråket franska utan i en äldre engelsk översättning, så jag kan inte säga något om vad som förlorats i översättningen. Däremot är jag ganska säker på att man inte vill läsa nutida översättningar då dessa tenderar att förenkla språket, och jag menar på att det gamla språket är en del av upplevelsen. Jag började läsa Verne på mellanstadiet, både engelska och svenska översättningar, och jag är helt övertygad om att det hjälpte mig att bli bättre på båda språken. Har ni inte läst hans böcker så gör det.

Last edited:

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Yamaha XT600E -03 - Suzuki GSX-R1000 -07
Vet inte om jag nämnt den tidigare men den gamla klassikern Hajen var oväntat bra. Ger lite mer bakgrund än filmen, bör läsas. 🙂

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
ALLA borde läsa allt (det mesta åtminstone) av Jules Verne, fadern till Science Fiction. Han hade en fullkomligt oöverträffad förmåga att skriva på ett sätt som gjorde att man tyckte att det han skrev lät helt rimligt, och mycket av det han skrev om långt innan det fanns blev också verklighet många år senare. U-båtar, månresor etc. Det ska dock nämnas att jag inte har läst böckerna på originalspråket franska utan i en äldre engelsk översättning, så jag kan inte säga något om vad som förlorats i översättningen. Däremot är jag ganska säker på att man inte vill läsa nutida översättningar då dessa tenderar att förenkla språket, och jag menar på att det gamla språket är en del av upplevelsen. Jag började läsa Verne på mellanstadiet, både engelska och svenska översättningar, och jag är helt övertygad om att det hjälpte mig att bli bättre på båda språken. Har ni inte läst hans böcker så gör det.
Farsan hade några böcker, vackert inbundna på svenska, av Jules Verne. Jag började läsa dem när jag var åtta. Jag hoppade hela det där med barnböcker och gick på sci-fi och vuxen litteratur direkt. Så jag plöjde Maskin-ön, Tsarens Kurir, Luftens Herre, Månen tur och retur, Slottet i Karpaterna mfl på bara något år.

Och det blev även Asimov, Heinlein och HG Wells. Blandat med Strindberg och Jack London.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Farsan hade några böcker, vackert inbundna på svenska, av Jules Verne. Jag började läsa dem när jag var åtta. Jag hoppade hela det där med barnböcker och gick på sci-fi och vuxen litteratur direkt. Så jag plöjde Maskin-ön, Tsarens Kurir, Luftens Herre, Månen tur och retur, Slottet i Karpaterna mfl på bara något år.

Och det blev även Asimov, Heinlein och HG Wells. Blandat med Strindberg och Jack London.
Läser nästan bara SciFi och Fantasy och Asimovs Stiftelsen är fortfarande bland det bästa jag läst. 👍
Och "I, robot" har ju format hela genren.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år