Fått svar från Hojdäck nu (WALL OF TEXT INC);
Hej.
Det låter som om du bör koncentrera dig på Sport-touringdäck.
Greppet räcker till och blir över men de håller längre än de du har nu.
Över 1000mil ska du får ur bakdäcket med normal körning
Michelin har Pilot Road 2 och 3 i systemet.
PR2 har dubbla gummiblandningar och ett bra våtgrepp.
Populärt bland touringåkarna då de plockar ut ca 15oomil ur dessa på långkörningarna.
PR3 är den senaste uppdateringen och har ett oerhört bra våtgrepp. Slår allt på marknaden.
Livslängden är densamma som PR2, har också dubbla gummiblandningar, men pga mönstret,
så kan det uppkomma ett lite högre vägljud.(har dock inte märkt det på min CBR600RR -05)
PR3 är dessutom lite mer lättsvängda än 2:an men inger mer "trygghet" enligt engen erfarenhet.
Dunlop har Roadsmart och Roadsmart 2.
Dessa har en lite sportigare profil än övriga i sortimentet.
Båda 2 har dubbla gummiblandningar men 2:an har bättre livslängd och ger bättre feedback.
Också ett riktigt bra våtgrepp även om det inte når samma höjder som PR3
Metzeler har Roadtec Z6 och Z8.
Bra robusta däck som gör jobbet utan att protestera. Ett väldigt neutralt däck.
Z8 finns som Interact med en speciell teknik i stommen som ska göra däcket mer följsamt och ge mer respons.
Michelins PR3 och Dunlops Roadsmart 2 kostar dig ca 2900:- ink frakt
Metzeler ligger ca 200:- dyrare.
Om du inte kör i ur och skur, så skulle jag rekommendera dig Dunlops Roadsmart 2 då de är lite sportigare i profilen.
Du kör ju en sporthoj.
Vill du testa något annat som är ekonomiskt så titta på Maxxis MA 3DS Diamond:
Ett nytt touringdäck från Maxxis med ett 3D-mönster som ska hjälpa till vid regn.
Jag har provkört dem och de fungerar utmärkt för vanlig körning, funkade även på bana om man inte pressade dem för hårt.
Bakdäcket är ganska toppigt så den vill svänga lite med baken i böjarna också när däcket är nytt.
Men priset är kalasbra:
Du ger strax under 2000:- för dem fraktat o klart. (utförsäljning)
Alla verkar väldigt intressanta..Ugh, har så svårt att välja!