Vilka däck?

Laiq

Medlem
Gick med
25 Mar 2012
Hoj
Yamaha R6 -99
Hejsan,

Jag äger en Yamaha r6 -99 som verkligen behöver nya däck till våren..men vilka? ;o
Det finns ju så otroligt många olika! De som sitter på nu är Pilot Power 2CT och är ganska nöjd med dem.

Har tittat på Michelin Pilot Road 3 också, men vilka ska man ta?

Jag har kört aldrig bana och inte extremt fort och inga knäskrapningar ännu!

Max pris: cirkus 3000kr

Hjälp en vilsen 21 åring nu!

Phas

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2011
Hoj
just nu utan
Jag kör i vått och torrt och har kört på Bridgestone BT-023. Ruskigt nöjd. Bra grepp och håller länge om man inte bombar järnet. Körde på dem hela säsongen men har bara ägt hojen en säsong så kan inte uttala mig om andra däck :glömdet

Ska kränga på Pilot Power 2CT till våren och se hur de funkar.

Last edited:

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Kör själv med pilot power 2ct, och ska fortsätta köra på dem. Ska själv beställa nytt bakdäck efter nyår tänkte jag, inte haft några konstiga släpp eller problem med det däcket förutom ett som var gammalt.
Ska du inte köra bana så är dem perfa fungerar nog även på bana rätt bra som nybörjare :tungan

Kneedrag

Guest
dunlop sportsmart är jag ruskigt nöjd med!

Ett däck som fungerar till allt är vad Dunlop lovar och jag får ta och hålla med.

Underbar feedback.
Lång livslängd
Racegummi på sidor och hårda i mitten. Två olika gummiblandningar.
Bra i vått. Bättre än pilot power 2ct enligt mitt tycke.

De här däcken kommer åka på alla mina hojar framöver....

Hoke

Medlem
Gick med
13 Jul 2004
Hoj
Geggmoppe
Finns det någon anledning till att du vill byta från de däck du är nöjda med nu?
Hur man upplever däck och kan vara väldigt individuellt både beroende på person och motorcykel, samt vad man använder dem till för typ av körning.

Power 2CT finns fortfarande att köpa hos många handlare och ersättarna i segmentet från Michelin kallas Pure (2CT). Personligen gillar jag Power/ Power 2CT bättre än Pure(jag har dock inte testat de nyare versionerna med olika stommar etc), antagligen pga att Pure har rundare profil, mjukare stomme(märks markant när man kränger på dem också) och inte lika gärna vill falla in svängarna.

Nu kör jag Dunlop Sportmax Sportsmart på min SV1000 efter att ha kört Pure och är ganska nöjd med dem, dock är de också också lite mer runda i profilen än Power -men jag upplever att de ger bättre feedback om när de börjar släppa(iaf nya) än Power och Pure.
Sportsmart är ett däck som väldigt många är nöjda med för allt från att sätta snabba tider på bana till att toura med.
Det lite högre priser verkar man tjäna igen på att de håller längre.

Känner du dig osäker kan jag rek. att kontakta Tom på Hojdäck, han kan säkert hjälpa dig i dina funderingar http://www.hojdack.se/

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Värt att tänk på är att man kan ösa på ganska bra innan man når gränsen på ett sporttouringdäck. Nybörjare på bana är heller inga problem med dessa oftast.
Det jag vill säga är att många sätter på för sportiga däck för deras körstil och kastar således pengar i sjön. Däcken når inte optimal temperatur i moderatare tempo (ger inte optimalt fäste) och slits ner onödigt fort.

Pilot Road 2 (vet inte hur 3:an är men förmodligen samma) har ju ett väldigt bra våtgrepp och håller länge men jag tycker det är för nervöst och faller in i kuvorna. Men det beror mycket på vilken hoj man monterar det på också.

Dunlop Sportsmart talar många sig varma över men jag har inte testat det själv. De har ju också Roadsmart 2 som verkar riktigt lovande om man vill ha gott om mil.

I somras körde jag Pirelli Angel ST och tyckte det var riktigt trevligt, Neutralt och bra grepp. Bakdäcket höll 1000 mil vilket jag anser vara helt OK på en 150 hk twin. Jag körde inte omkull i regn heller :crash.

Kör inte som ett skollat troll men nog fanken ligger man på ibland :).

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Dunlop SportSmart är verkligen ett bra däck men om du inte kör extremt fort på bana så är deras RoadSmart mycket bättre för dig. Ännu bättre livslängd och dessutom billigare.
http://www.dunlop.eu/dunlop_euen/mc/tyres/on_road/index.jsp

Metzeler Z6 och Z8 är lysande SportTouringdäck. Z6 är äldre och därmed billigare.
http://translate.google.se/translat...//www.metzeler.com/&ei=_irbUKSeGOqB4gSm3oGYDQ

Du kan naturligtvis köpa dyrare och sportigare däck än du behöver men de blir bara platta tidigare...:lol

Men är du nöjd med det du kör på, fortsätt!:tummenupp

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
-
Hej oavsett vilka däck du väljer så hitta en bra inköpskanal som har bra omsättning på däck. Inge kul att få däck som har några år på nacken(dot märkning). www.rodamoto.es har jag köpt av ett flertal ggr och dom har alltid varit purfärska. Du vill ju ha en rek och då säger jag Pirelli diablo rosso corsa som ger en mycket bra feedback och grepp i torrt. Dom spelar i samma liga som dina power 2ct. Jag personligen väljer grepp och feeling före mil. Lycka till :)

Laiq

Medlem
Gick med
25 Mar 2012
Hoj
Yamaha R6 -99
Ojj ojj, Så många svar!

Blev ju inte lättare att välja precis..
Men tror jag kör på med dem jag har nu, ska höra med Tom på mcdäck också vad han tycker och hur färska däcken är man får :)

Tack så otroligt mycket för mycket snabba svar! Uppskattar det :)

mas95jed

Semiprofessionell
Gick med
11 Nov 2012
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02
Pilot Road 2 (vet inte hur 3:an är men förmodligen samma) har ju ett väldigt bra våtgrepp och håller länge men jag tycker det är för nervöst och faller in i kuvorna. Men det beror mycket på vilken hoj man monterar det på också.

Jag har Pilot Road 2 på min GSX1400. Jag tycker det fungerar mycket bra, den är ju ganska tung och kräver lite övertalning för att komma ner. Där passar det du nämner som "nervöst" ganska bra!

Laiq

Medlem
Gick med
25 Mar 2012
Hoj
Yamaha R6 -99
Fått svar från Hojdäck nu (WALL OF TEXT INC);
Hej.

Det låter som om du bör koncentrera dig på Sport-touringdäck.
Greppet räcker till och blir över men de håller längre än de du har nu.
Över 1000mil ska du får ur bakdäcket med normal körning

Michelin har Pilot Road 2 och 3 i systemet.
PR2 har dubbla gummiblandningar och ett bra våtgrepp.
Populärt bland touringåkarna då de plockar ut ca 15oomil ur dessa på långkörningarna.

PR3 är den senaste uppdateringen och har ett oerhört bra våtgrepp. Slår allt på marknaden.
Livslängden är densamma som PR2, har också dubbla gummiblandningar, men pga mönstret,
så kan det uppkomma ett lite högre vägljud.(har dock inte märkt det på min CBR600RR -05)
PR3 är dessutom lite mer lättsvängda än 2:an men inger mer "trygghet" enligt engen erfarenhet.

Dunlop har Roadsmart och Roadsmart 2.
Dessa har en lite sportigare profil än övriga i sortimentet.
Båda 2 har dubbla gummiblandningar men 2:an har bättre livslängd och ger bättre feedback.
Också ett riktigt bra våtgrepp även om det inte når samma höjder som PR3

Metzeler har Roadtec Z6 och Z8.
Bra robusta däck som gör jobbet utan att protestera. Ett väldigt neutralt däck.
Z8 finns som Interact med en speciell teknik i stommen som ska göra däcket mer följsamt och ge mer respons.

Michelins PR3 och Dunlops Roadsmart 2 kostar dig ca 2900:- ink frakt
Metzeler ligger ca 200:- dyrare.

Om du inte kör i ur och skur, så skulle jag rekommendera dig Dunlops Roadsmart 2 då de är lite sportigare i profilen.
Du kör ju en sporthoj.

Vill du testa något annat som är ekonomiskt så titta på Maxxis MA 3DS Diamond:
Ett nytt touringdäck från Maxxis med ett 3D-mönster som ska hjälpa till vid regn.
Jag har provkört dem och de fungerar utmärkt för vanlig körning, funkade även på bana om man inte pressade dem för hårt.
Bakdäcket är ganska toppigt så den vill svänga lite med baken i böjarna också när däcket är nytt.
Men priset är kalasbra:
Du ger strax under 2000:- för dem fraktat o klart. (utförsäljning)

Alla verkar väldigt intressanta..Ugh, har så svårt att välja! :(

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
-
Sug på karamellen ett tag och läs lite om dom olika förslagen. Snön ligger djupt i flera veckor till. Av dom däcken som räknades upp så tycker jag man bör köpa den nyaste modellen tex Z8, Roadsmart 2 osv. Utvecklingen går ju oftast framåt :) Håller med Peter skippa Maxis

Laiq

Medlem
Gick med
25 Mar 2012
Hoj
Yamaha R6 -99
Kollar dagligen på vilka däck jag ska ta, det är väldigt svårt att bestämma sig men jag har lång tid på mig!

När jag ändåså får hjälp här, vad ska jag ha för tändstift samt luftfilter? Vore verkligen underbart av er att hjälpa mig :)
Har ett Yoshimura slip-on ifall det påverkar?

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Tändstift - gå på tillverkarens rekommendationer.
Luftfilter - här kan du kika lite på Ebay efter ett lite finare, typ KN eller motsvarande. Är dock inte uppdaterad på din hoj vad som finns. Kan ge lite mer luft och vara tvättbart.

Sliponet kan ge hojen lite mer utandning, vilket kan om du vill vara noga, tillsammans med nytt luftfilter med bättre inluft, behöva justeras med en pc5:a eller motsvarande. Detta för att hojen skall gå så bra som möjligt men framför allt inte gå för tunt på höga varv.

Kolla i lämplig modellspecifik tråd här på SH så får du säkert bra råd! :tummenupp

Edit: "Nya" R6-tråden!

Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Hur tar man sig enklast till släppgränsen utan att skick hojen ut i spenaten med sig själv på?
Det lär väl vara först då man vet vad för slags däck man EGENTLIGEN är ute efter?

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Slagskeppet
Personlig erfarenhet av Pilot Power 2ct och Pilot Road 3:

Pilot Road 3, på R1 -07. För gatåkning fungerar dessa grymt bra. Slitage beror ju på körstil men håller de för mig håller de nog för dig :tummenupp Värms ganska fort (ljumna) men tappar även värme fort. Dock skulle jag inte köra mer än min första bandag på dessa däck. Håller gissningsvis 800 mil på gata.

Pilot Power 2ct, Gsx-r 750 -08. Ett klart mjukare däck än Road. Är mer inriktat på att åka fort och inte långt. Slits snabbare men har en betydligt bättre respons och känsla när det börjar gå lite fort. (Mindre bakelit-känsla) Värms relativt fort och håller värme bra. Ska du åka lite bandagar på nybörjarnivå fungerar detta super. Håller gissningsvis 400 mil på gata. :)

Kör hårt!
Ps. Bägge går bra att knäskrapa med:fakta:D

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Kör man SH så låter det inte sunt att söka släppgränsen.. Om du inte ska bli snabbast runt en bana förstås. Men prova köra bana oavsett otroligt kul men framförallt nyttigt.

Provat lite olika däck själv. Tycker roadsmart var kanon på gata. Testat det på bana i mellangrupp på Gatgrupp o då blev de lite skumma. Såg ut att smälta o gav inte förtroende. Var sjukt varmt ute också.

Last edited:

matter1

matte k9
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
k9
BT023 låter som ett av dom bästa allternativen, grym livslängd och är grymma i blött, samt funkar till en bandag i ett lungnare tempo / ha ett grymt fint 2013 med eran gasrulle..=)

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka