Vilka dimensioner på däck passar?

MarcusE

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
Växjö
Hoj
Honda CBR 600F 1987
Min hoj (CBR600F -87) är specad med 110/80-17 fram och 130/80-17 bak

Om dimensioneringen anges som på bilar så är:
- 110 resp. 130 bredden (mätt i mm)
- 80 är profilhöjden (mätt i % av bredden)
- 17 är diametern (mätt i tum)

Passar alla mcdäck (inom rimliga gränser) med en angiven diameter på 17 tum på mina fälgar?

Hur påverkas cykelns kurvegenskaper om jag ändrar bredd och/eller profilhöjd?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nej, du ska ha däck med dom måtten. Fälgar, chassi mm är avstämt för det och du kan få väldigt obehagliga vägegenskaper om du sätter på fel däck. I synnerhet när du har så pass smala däck från början så ger det stor % skillnad att gå upp en storlek.
 

Nicc

Vill ha sommar året runt!!
Gick med
3 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki Vulcan S
frågan är väl först å främst vad du har för bredd på fälgarna, är dom breda nog så ska du kunna gå upp nån dimension utan att påverka allt för mkt på köregenskaperna, på vissa hojjar blir det ju till o med bättre om man sätter liiite bredare, men det hänger som sagt mkt på fälgen också!!
 

MarcusE

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
Växjö
Hoj
Honda CBR 600F 1987
Frågan gällande passning:
Kan jag köpa vilket 17" som helst och däckets innerdiameter kommer att motsvara sätet i fälgen? (Vi bortser från köregenskaper och dylikt)


Frågan kring köregenskaperna i ett rent hypotetsikt resonemang:
Om vi säger att jag byter till ett bredare däck som givetvis passar på fälgen. Men det nya däcket har lägre profil så att jag på så vis får samma ytterdiameter/rullomkrets som i original.

Hur påverkas köregenskaperna av detta?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Frågan gällande passning:
Kan jag köpa vilket 17" som helst och däckets innerdiameter kommer att motsvara sätet i fälgen? (Vi bortser från köregenskaper och dylikt)


Frågan kring köregenskaperna i ett rent hypotetsikt resonemang:
Om vi säger att jag byter till ett bredare däck som givetvis passar på fälgen. Men det nya däcket har lägre profil så att jag på så vis får samma ytterdiameter/rullomkrets som i original.

Hur påverkas köregenskaperna av detta?

Ja innerdiametern hos alla 17" däck är densamma så de passar rent teoretiskt. Sen är dina fälgar smala vlket gör att kränger du på ett brett däck så kommer det att få en märklig profil med spännande köregenskaper som följd.

Fram:
110/80 går utmärkt att ersätta med mer moderna 110/70, 110/60 är onödigt då det ger en väl stum profil
Bak:
Du kan gå upp i dimension till 130-140. 160 är en vanlig dimension bak idag men det är för brett för din fälg.
 

MarcusE

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
Växjö
Hoj
Honda CBR 600F 1987
Vad bra då har vi fått lite klarhet i det. MC-däck har ju till skillnad från bildäck en profil med en radie, eller snarare en kurva.

Boris JR, du menar alltså att denna kurva får en lustig form om däckets bredd inte matchar fälgens bredd. Och kurvans form i högsta grad påverkar köregenskaperna. En smal fälg borde alltså tvinga ihop däckets sidor och profilen blir spetsig. Jag kan tänka mig att det resulterar i hojen blir något nervös i in och utgången av kurvor.

Är det olika stor radie på profilen på olika breda däck?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad bra då har vi fått lite klarhet i det. MC-däck har ju till skillnad från bildäck en profil med en radie, eller snarare en kurva.

Boris JR, du menar alltså att denna kurva får en lustig form om däckets bredd inte matchar fälgens bredd. Och kurvans form i högsta grad påverkar köregenskaperna. En smal fälg borde alltså tvinga ihop däckets sidor och profilen blir spetsig. Jag kan tänka mig att det resulterar i hojen blir något nervös i in och utgången av kurvor.

Är det olika stor radie på profilen på olika breda däck?

Matchar du inte fälgbredd med däcksbredd får du en cykel som är jättetrög att få in i svängen för att därefter totalt byta karaktär därefter snarare falla av sig själv. Ett 160-180 bakdäck på din fälg skulle ge dig väldigt lustiga egenskaper. Byt fälg eller håll dg under 140mm bredd.
 

MarcusE

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
Växjö
Hoj
Honda CBR 600F 1987
Matchar du inte fälgbredd med däcksbredd får du en cykel som är jättetrög att få in i svängen för att därefter totalt byta karaktär därefter snarare falla av sig själv. Ett 160-180 bakdäck på din fälg skulle ge dig väldigt lustiga egenskaper. Byt fälg eller håll dg under 140mm bredd.

Aha, intressant, lite som när man har däck som börjar bli slitna och flata. Min första hoj var så när jag köpte den, mycket olustig i och ur svängar. Bytte däck och problemet försvann.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ah, härliga gamla dimensioner, (blickar nostalgiskt och drömskt i fjärran, tänkande på fornstora dagar).

20 minuter senare;

Håller med Boris JR om att man nogkan gå upp till 140, men se då till att profilen är /70! Denna dimension stod tom som alternativ till tidiga Gpz 900-or. Allt bredare än så menar jag är bara att glömma utan fälgbyte,(finns det plats ens?).

Det finns då bältdäck att tillgå från bla Pirelli, vilka äro väsentligen bättre på precis allt:mattias , även livslängd. Vet inte om din fälg är smalare, sök och jämför, isf ingen bra idé.

Edit;
Skymfligt att undlåta brukandet av versaler i ditt nick, bäste Boris, verzeihen Sie!
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Skymfligt att undlåta brukandet av versaler i ditt nick, bäste Boris, verzeihen Sie!

Aber klar, aber es ist Swedie das diesen name mir gegeben habt .....

Nu var där massor av grammatik i meningen som säkerligen blev fel, min tyska är inte vad den en gång har varit...
 
Last edited:

MarcusE

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
Växjö
Hoj
Honda CBR 600F 1987
Ah, härliga gamla dimensioner, (blickar nostalgiskt och drömskt i fjärran, tänkande på fornstora dagar).

20 minuter senare;

Håller med Boris JR om att man nogkan gå upp till 140, men se då till att profilen är /70! Denna dimension stod tom som alternativ till tidiga Gpz 900-or. Allt bredare än så menar jag är bara att glömma utan fälgbyte,(finns det plats ens?).

Det finns då bältdäck att tillgå från bla Pirelli, vilka äro väsentligen bättre på precis allt:mattias , även livslängd. Vet inte om din fälg är smalare, sök och jämför, isf ingen bra idé.

Edit;
Skymfligt att undlåta brukandet av versaler i ditt nick, bäste Boris, verzeihen Sie!

Vad gäller fälgbredden är det nog enklast att mäta och sedan fråga tillverkaren om vilken bredd som gäller för den aktuella modellen.

Förlåt en novis, men vad är ett Bältdäck?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Aha, intressant, lite som när man har däck som börjar bli slitna och flata. Min första hoj var så när jag köpte den, mycket olustig i och ur svängar. Bytte däck och problemet försvann.

Precis.... Och det är lite onödigt att framkalla denna typ av beteende bara för att man vill ha lite snyggare däck framför korvkiosken. Vill du absolut ha bredare däck så går det att klämma dit fälgar från div 90-tals cyklar.
 

MarcusE

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
Växjö
Hoj
Honda CBR 600F 1987
Precis.... Och det är lite onödigt att framkalla denna typ av beteende bara för att man vill ha lite snyggare däck framför korvkiosken. Vill du absolut ha bredare däck så går det att klämma dit fälgar från div 90-tals cyklar.

Det är inte så att jag "absolut vill ha bredare däck", verkligen inte. Jag är så långt ifrån att "hänga utanför korvkiosken visa upp mig" som man kan komma.

Jag frågar bara för att den dagen jag ska köpa nya däck ska kunna välja det bästa däcket utfrån tillgång, prestanda och pris. Helt ärligt skiter jag i hur det ser ut. Så vi kan glömma allt det där med att det ska se bättre ut. Jag fokuserar enbart på funktion i förhållande till pris.

Edit: Visst, jag kan ju byta fälgar, men det är inte så aktuellt just nu. Jag kör inte på den nivån att det spelar någon roll.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är inte så att jag "absolut vill ha bredare däck", verkligen inte. Jag är så långt ifrån att "hänga utanför korvkiosken visa upp mig" som man kan komma.

Jag frågar bara för att den dagen jag ska köpa nya däck ska kunna välja det bästa däcket utfrån tillgång, prestanda och pris. Helt ärligt skiter jag i hur det ser ut. Så vi kan glömma allt det där med att det ska se bättre ut. Jag fokuserar enbart på funktion i förhållande till pris.

Men dåså....

Där finns mängder av gatanpassade däck i lagom dimensioner ex:
Michelin Pilot Active finns i både 130 och 140 bredd.
Dunlop har Arrowmax och Sportmax i de dimensionerna
Avon Azaro finns i 140 om du vill vara lite sportigare
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Förlåt en novis, men vad är ett Bältdäck?

Okunskap är mitt gebit, bort!

Finns folk som är bättre rustade än jag att svara på det, men försöker ändå.
Det är en "föregångare" till det moderna radialdäcket. Kallades tom halvradial. Med reservation för felaktigheter säjer jag att;

Stommen är byggd enligt "flerskiktsprincipen" liksom ett modernt radialdäck. Den stora skillnaden ligger i materialet som är samma som i de traditionella trådstommedäcken. Kan bara nämna ett par och sen snacka om skillnad i uppförande.

Är detta helt uppåt väggarna hoppas jag någon ansvarskännande individ med lite strebertendenser styr upp det här!

-Michelin har/hade ett däck som jag tror heter macadam 50, som riktar sej till lite äldre hojar men har liite mer nutida prestanda. (Inge vidare enligt mej, dock).

-Pirelli,(personlig favorit), har/hade ett Strada som fanns med trådstomme samt denna teknik. Kommer inte ihåg den korrekta beteckningen men drar till med MT68. Det har vi använt och jämfört med det vanliga, mycket bättre på allt. Det var innan demensen slog till. Det var innan demensen slog till. Det...

-Metzeler har ett som jag tror Jörgen Karlsson på forumet använder. Hans 170 Nm Hårige Parkinson trasar väl sönder det mesta som finns med trådstomme, så leta i hans tråd efter uppgifter på det däcket. Har inga egna erfarenheter av just det däcket.

Är du nöjd, orkar inte leta upp massa fakta om det inte är viktigt för dej?
 

MarcusE

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
Växjö
Hoj
Honda CBR 600F 1987
Men dåså....

Där finns mängder av gatanpassade däck i lagom dimensioner ex:
Michelin Pilot Active finns i både 130 och 140 bredd.
Dunlop har Arrowmax och Sportmax i de dimensionerna
Avon Azaro finns i 140 om du vill vara lite sportigare

Skulle kanske ha varit tydlig med det (utseendet) i början av tråden. :huvet

Tackar så mycket för hjälpen att reda ut detta! :tummenupp

blueridge: Det räcker absolut! Hade aldrig varit i kontakt med begreppet innan. Tack så mycket!
 

Bale

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2007
Ort
Örebro
Hoj
GasGas EC 300 -10
Fram:
110/80 går utmärkt att ersätta med mer moderna 110/70, 110/60 är onödigt då det ger en väl stum profil
Bak:
Du kan gå upp i dimension till 130-140. 160 är en vanlig dimension bak idag men det är för brett för din fälg.

Sitter och velar mellan 110/70 eller 120/70 fram på samma hoj.
Det får plats och har en kompis som kör med 120/70 fram på andra versionen av CBR 600:an. Verkar funka bra.

Vad ska jag köra på? Fördelar/Nackdelar?

Har ett helt nytt Pilot Road 2 150/70 som ska på bak. Det gamla var lite plattslitet, samma dimension men det är nog i brist på nedlägg. Kommer mer sånt nu :)

För att få ett jämt fäste fram och bak är det väl bra att öka båda?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top