Vilka här spelar gitarr?

Creeed

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
KTM 690 smr -08
Någon som kan hjälpa mig kanske? :Bugar
Min elgitarr har börjat bete sig väldigt opassande. Försöker stämma den, både genom att lyssna på min andra gitarr och även med maskin. Plockar bort brickorna för låsningen och grovstämmer först. Allt låter fint. I ungefär 2-3 minuter. Sen stämmer den ner sig! Gång på gång. Grovstämmer lite igen, skruvar sen på skruvarna för å finstämma. Stämmer ner sig igen. JAG BLIR GALEN! :huvet Ska ju lära tjejen lira gitarr å tänkte sitta å visa lite lugnt på elguran. Är halsen sne lr nått? Börjar fundera på om man ska lämna in den eller elda upp den´ :( Nån som har nå förslag? Jag vill ju spela :gråta

Dino Velvet

Gick med
24 Aug 2003
Hoj
Ingen
Nya strängar? Om det är så är det inget att oroa sig för. Det tar ett tag att "spela in dom". Jag brukar svaja hårt åt båda hållen (Ibanez 777). Det kan vara så att du behöver intonera stallet. Har du bytt tjocklek på strängarna?

Creeed

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
KTM 690 smr -08
DucatiRacer skrev:
Nya strängar? Om det är så är det inget att oroa sig för. Det tar ett tag att "spela in dom". Jag brukar svaja hårt åt båda hållen (Ibanez 777). Det kan vara så att du behöver intonera stallet. Har du bytt tjocklek på strängarna?

Hej!
Nej de e gamla strängar. Har haft gitarren i en 4 år typ, aldrig bytt strängarna. Kan de bli för gamla? Har försökt å hålla gitarren någorlunda stämd alltid, men de har inte blivit mycket spelande på sista tiden, den har mest hängt på väggen. Inonera stallet? Behöver jag nya strängar?

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Creeed skrev:
Hej!
Nej de e gamla strängar. Har haft gitarren i en 4 år typ, aldrig bytt strängarna. Kan de bli för gamla? Har försökt å hålla gitarren någorlunda stämd alltid, men de har inte blivit mycket spelande på sista tiden, den har mest hängt på väggen. Inonera stallet? Behöver jag nya strängar?

Med att intonera menas att man ställer in stränglängden och stränghöjden och helt enkelt ställer in hela gitarren.

Du borde nog lämna in gitarren till en musikaffär och låta dom gjöra jobbet åt dig och byta strängar samtidigt med :tummenupp
Kostar väl ca 500 kr med strängarna inräknat.

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Katana -82
PollySmurf skrev:
Med att intonera menas att man ställer in stränglängden och stränghöjden och helt enkelt ställer in hela gitarren.

Du borde nog lämna in gitarren till en musikaffär och låta dom gjöra jobbet åt dig och byta strängar samtidigt med :tummenupp
Kostar väl ca 500 kr med strängarna inräknat.
Med intonering innebär att man justerar längden på strängen emellan stallklacken och tolfte bandet för att banden lite längre upp på gitarren ska stämma(helt enkelt att tolfte bandets ton ska ha samma frekvens som oktavflageoletten på samma band), att betala 500kr för något så enkelt att göra är enligt mig ocker. Stränghöjden har ingenting med intonering att göra(även om en höjning av stallklacken innebär att avståndet ökar.
Hur du intonerar ->
http://www.instrument-online.nu/arkiv/snabbatips/gitarr1/intonera.html

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
alltså om man nu ska vara riktigt bög så bör man väl byta strängar en gång i månaden typ? prova köp nya, det behövs hursomhellst

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Som sagt, nya strängar till att börja med, kostar ca 200kr.

Honkiie: Jag brukar koka mina strängar nån gång per månad (avlägsnar fett) och byter några gånger per år, fast då lirar jag bara lite här hemma.

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
honkiie skrev:
alltså om man nu ska vara riktigt bög så bör man väl byta strängar en gång i månaden typ? prova köp nya, det behövs hursomhellst

Det beror ju på hur mycket man spelar

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Bengan skrev:
Med intonering innebär att man justerar längden på strängen emellan stallklacken och tolfte bandet för att banden lite längre upp på gitarren ska stämma(helt enkelt att tolfte bandets ton ska ha samma frekvens som oktavflageoletten på samma band), att betala 500kr för något så enkelt att göra är enligt mig ocker. Stränghöjden har ingenting med intonering att göra(även om en höjning av stallklacken innebär att avståndet ökar.
Hur du intonerar ->
http://www.instrument-online.nu/arkiv/snabbatips/gitarr1/intonera.html

Så drar du hela faderullan :D
Stränghöjd ställer dom in samtidigt som dom intonerar åt dig btw

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Sålda
Vad kör ni på för grejer?

Här är min yxa och stärkare :) :yoparty

Bifogat

• yxa.jpg
    yxa.jpg
    118.3 KB · Visningar: 88

Kapten Stofil

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
gpx 600
det e inte så att du har Floyd Rose stall på den där va?

dom e rätt känsliga o dessutom inställda på bara en sorts strängtjocklek, byter man tjocklek , så får man justera grejerna efter de nya strängarna.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Dessutom finns det mycket få Floyd Rose-stall som klarar sig utan att behöva renoveras åtminstone vartannat år. På de billigare gitarrerna är det oftast rena skiten men även "riktiga" stall har jag behöst renovera efter en tids spelande.

Creeed

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
KTM 690 smr -08
Kapten Stofil skrev:
det e inte så att du har Floyd Rose stall på den där va?

dom e rätt känsliga o dessutom inställda på bara en sorts strängtjocklek, byter man tjocklek , så får man justera grejerna efter de nya strängarna.

Är en Eaglegitarr med en svaj. Kan fixa fram nån bild istället så får ni se va jag pratar om. Hörde mig för med en musikaffär, och mycket riktigt låg det kring en 500 lapp för nya strängar å hela kittet. Får se hur jag gör, vill bara komma igång å spela igen så snart som möjligt :banana

Benny Bubbla

Jorå så att.......
Gick med
30 Jun 2004
Hoj
honda crf450r
Creeed skrev:
Är en Eaglegitarr med en svaj. Kan fixa fram nån bild istället så får ni se va jag pratar om. Hörde mig för med en musikaffär, och mycket riktigt låg det kring en 500 lapp för nya strängar å hela kittet. Får se hur jag gör, vill bara komma igång å spela igen så snart som möjligt :banana

tycker du ska prova byta strängar, spelar visserligen bara akustiskt men när man har dåliga eller gammla strängar blir det bara knas

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Gamla strängar ska hålla stämningen betydligt bättre, så det är inte det. Kolla också hur ni strängar era gitarrer, det finns bra beskrivet på nätet hur man ska gå tillväga för att få gitarren att hålla stämningen så bra som möjligt. Att lära sig att stränga rätt och intonera är en bra början. Spelar man gitarr ofta (ett per-tre timmar om dagen) bör dessutom strängarna bytas ungefär varannan vecka.

Jarle

Kör alltid för fort!
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
Sv 650s -02 (vill ha en Hayabusa)
Jag köpte en ibanez AEL20M(det är en akustisk gitarr) för ett tag sedan, grymt nöjd :banana

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring