Vilka lager kan man ha i fälgarna

BlackDevil

Rookie
Gick med
2 May 2005
Ort
Ö-vik
Hoj
1986, Kawa zx600r stunt- såld! Honda CBR 600RR 2003 stunt
Jag håller på och byta lager i fram och bakfälgen och undrar om man kan använda standard lager som man kan hitta på vilken industri som helst. För det är visst några speciella högfarts lager som man ska ha. Någon som har erfarenhet?

Om det har någon betydelse så har jag en Honda cbr 600rr 2003.
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Nä,se bra till att dom passar och notera vilken typ av kapsling dom ska ha,enkel eller dubbel.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Du skall inte ha högfartslager.
Vanliga lager av samma typ och storlek som original.
Höghastighetslager har större spel.


Ofta otrolig prisskillnad mellan lager och packboxar för industri och originaldelar.
Skiljer det något i kvalitet, så är det oftast till industrins fördel.
 

BlackDevil

Rookie
Gick med
2 May 2005
Ort
Ö-vik
Hoj
1986, Kawa zx600r stunt- såld! Honda CBR 600RR 2003 stunt
Varför jag frågar är för att polaren kan fixa fram dom. Han hade kollat upp lagren och han hade inte precis samma lager. Men går det att köra med standard lager så vore det kung! Gratis är gött!! :)
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Du skall inte ha högfartslager.
Vanliga lager av samma typ och storlek som original.
Höghastighetslager har större spel.


Ofta otrolig prisskillnad mellan lager och packboxar för industri och originaldelar.
Skiljer det något i kvalitet, så är det oftast till industrins fördel.
Var kan man köpa industrilager, packboxar?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Var kan man köpa industrilager, packboxar?
Järnhandeln, lantmännen.

Jag brukar använda packboxar för hydraulkolvar till framgafflar.
Dubbeltätade.
Håller 1,7 evigheter.
Antagligen tappar man lite i känsla ety dessa initialt kan gå trögare mot gaffelbenet (påstås det).
Jag har inget märkt.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Du kan slå ut lagren och gå till en specialiserad lagerfirma, de mäter upp och för några hundralappar får du oftast bättre lager än original. Det skiljer oftast lite i tätningmetoden på sidorna, från original och exempelvis direkt från skf.

Jag har väl aldrig tjänat in pengar direkt, men det är alltid tryggare att veta att du har rejäla lager.
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Original hjullager till hojar är ofta otätade. Se till att du köper lager med tätningar nu när du skall byta. Dessa är mycket mindre känsliga för den skitiga miljön som hojen utgör. Ett hjullager på en motorcykel är en extremt enkel belastning och kräver inga speciallager mer än att tätning rekommenderas.

Om du inte har tillgång till hydraulpress är det extremt enkelt att värma ut lagren med värmepistol. Värm upp aluminiumet i fälgen runt lagersätet så ramlar de i princip ut av sig själva. Samma procedur kan tillämpas vid montering, Släng lagret i frysen över natten och värm på lagersätet innan montering så går det så smidigt så.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Om du inte har tillgång till hydraulpress är det extremt enkelt att
värma ut lagren med värmepistol. Värm upp aluminiumet i fälgen runt
lagersätet så ramlar de i princip ut av sig själva. Samma procedur
kan tillämpas vid montering, Släng lagret i frysen över natten och
värm på lagersätet innan montering så går det så smidigt så.
Med tanke på lack på fälgarna, vad värmer du med och hur varmt?


Momentum ska man handla om man vill betala mycket, tips,
pröva www.swedol.se ist, ca 500% billigare.
Jasså, där brukar jag handla skruv.
Har inte sett några lager men har iofs inte letat heller.:tummenupp
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
När jag bytte lager sist gjorde jag det inför lackering av fälgarna, så jag brydde mig inte så mycket om originallacken. På gixxern tålde den att jag värmde med varmluftpicka, men jag undvek att rikta den direkt mot lackerade ytor. Det är viktigare att värma när lagren ska i fälgen och då kommer man åt att värma lagersätena direkt.
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Sen kan det vara av fördel att mäta upp hur långt in de gamla lagren är inpressade innan man monterar bort dem. Lättare att få det rätt med monteringen av de nya sedan.
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Nu törs jag inte svara för alla maskiner, men på de jag sett sitter det en distans mellan de inre lagerbanorna som tillsammans med lagersätet i fälgen bestämmer positionen på lagret.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Nu törs jag inte svara för alla maskiner, men på de jag sett sitter det en distans mellan de inre lagerbanorna som tillsammans med lagersätet i fälgen bestämmer positionen på lagret.

Det är helt nödvändigt att ha distanser mellan innerringarna om man tänker dra åt hjulaxeln.
På alla bättre lager är inner- och ytterring matchade, men tänk på att det är förvånansvärt stora toleranser på bredden på ett lager. I en riktig inbyggnad kvittar det, men har konstruktören tänkt fel så kan man få problem.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Momentum ska man handla om man vill betala mycket, tips, pröva www.swedol.se ist, ca 500% billigare.

De har väl ungefär lika stort sortiment som en OK-mack men hittar man de lager man vill ha där så visst.

FÖ brukade jag alltid få en 50-60% rabatt på momentum, då de som så många andra företag som säljer till företag tar i ordentligt med priserna för att kunna erbjuda ordentligt bra % rabatt till andra företag, vars inköpsavdelningar endast tittar på hur mycket rabatt de har hos diverse firmor och är för lata för att kolla upp totalpriset endå.

sist jag va där sa killen i kassan att de inte får ge ut rabatt till privatpersoner längre :gråta
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kolla även upp lagerfirmor på internet. Vet man vad man ska ha kan man spara flera hundra procent på märkeslager som tex Timken osv.
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Jag har fått mycket bra hjälp av Rotera när det gäller att hitta knepiga lager, som t.ex. det som sitter i ryckutjämnaren på gixxern. Jag ringde säkert 5-6 firmor innan jag fick tag i det.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jacking i Bagarmossen brukar jag tala med, dom fixar det mesta till Ok priser.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top