Hej Garpen ! Gör inga förhastade köp av mc kläder. Tänk efter när du skall använda din motorcykel. och hur långt du ska köra med hojen ? är det nöjesåkning, pendling eller lita av varje ?
Jag vill bara varna dig att du kommer med stor sannolikhet förstöra en skön hoj upplevelse med för varma eller för kalla kläder.
Goretex/ vattetätt på sommar går fetbort, du kommer dö av svett.
Operforerat Skinnställ på sommar är obehagligt varm.
Hjälm Köp en väl ventilerad hjälm annars tuppar du av på sommaren eller immar den igen på hösten eller när det regnar. "Shoei" är ett bra riktmärke som satt ribban bland hjälmtillverkare när det gäller ventilation.
Stövlar
Alpinestar(bred) eller SIDI(smal) beroende på smal eller bred fot. sjukt sköna stövlar. Sen att SIDI gör stövlar vackra som italienska kvinnor gör inte saken sämre.
Optimal klädsel / årstid.
Mars-Maj (Vår):
- skinnställ utan perforering.
- Vindtätt / Textil ställ.
Maj-Augusti (sommar):
- Perforerat skinnställ
- Textil-ställ "AIR" perforerat
+ Regnställ att dra över regniga dagar
Sept- okt (Höst):
- Gore-Tex
Mitt bästa tips, året runt
2-delat perforerat skinnställ + regnställ + windstopper(munkjacka).
*Munkjacka eller regnställsjackan för kalla kvällar och morgnar. Regnstället kan du vira ihop och tar inte mer än 5 Liter i en ryggsäck eller under sadeln.
Varför Gore-tex suger
Extra regnställ tycker jag är mycket bättre än Gore-tex, pga att man undviker "Blöt" känslan på kroppen av Gore-tex. Du känner det blöta och kalla med du blir inte blöt om du förstår. Som du "
pissat på dig" men ändå inte liksom
. Detta pga att det är inte "yttermatrialet" som stöter bort vattnet utan ett "liner" som sitter på insidan av plagget. Så jackan blir dyngsur men läcker inte igenom.
Att sen Gore-tex stället inte hinner torka till nästa morgon, om du inte har ett torkskåp redo är också ett problem.
Mitt eget val
Jag själv kör ett icke vattentätt ventilerat textilställ i kombination med regnställ för kalla eller blöta dagar. Dock är skyddet sämre i motorvägsfart än skinnställ.
Mitt nästa inköp. Perforerad jacka Dianese, Alien.
Shoei GT AIR med sol-visir.
(nu har jag "solfilm" som F1 förarna har i överkanten på mitt visir )