Vilka mc-kläder ska jag välja?

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Oj här var det många svar =) Tänkte mest om det ser konstigt ut med ett sportigt ställ på den hojen? Förutom att den ligger bra i pris så är den riktigt snygg!! Tycker ni att jag helst ska avstå Bulldog?

Gillar du den så köp den! :fakta
Skit i vad andra tycker...:tummenupp

Förslagsvis ett tvådelat skinnställ...och Scotts ruggigt bra regnkläder + diskhandskar och regndamasker att ta till när vädret sviker!

Och en sak till...se till att skaffa riktigt bra handskar....jag har testat...

Last edited:
Gick med
19 Feb 2013
Hoj
Riskokare
Se till att köpa något gediget, bara för att det är skinn så betyder ju inte det att det är "säkert". Köp gärna kläder som är CE-godkända, och då menar jag att kläderna är CE-godkända, inte bara skydden som på Handelsbodens egna snikmärke 4Bikers...

Garpen86

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2014
Hoj
2008 honda cb600 hornet
Idag var jag iväg och köpte mig en Honda cb600 hornet :) tror det blir bättre än Bulldogen

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Hej Garpen ! Gör inga förhastade köp av mc kläder. Tänk efter när du skall använda din motorcykel. och hur långt du ska köra med hojen ? är det nöjesåkning, pendling eller lita av varje ?

Jag vill bara varna dig att du kommer med stor sannolikhet förstöra en skön hoj upplevelse med för varma eller för kalla kläder.

Goretex/ vattetätt på sommar går fetbort, du kommer dö av svett.
Operforerat Skinnställ på sommar är obehagligt varm.

Hjälm Köp en väl ventilerad hjälm annars tuppar du av på sommaren eller immar den igen på hösten eller när det regnar. "Shoei" är ett bra riktmärke som satt ribban bland hjälmtillverkare när det gäller ventilation.

Stövlar
Alpinestar(bred) eller SIDI(smal) beroende på smal eller bred fot. sjukt sköna stövlar. Sen att SIDI gör stövlar vackra som italienska kvinnor gör inte saken sämre.
185_screen_vertigo-blackwhite.jpg

Optimal klädsel / årstid.

Mars-Maj (Vår):

- skinnställ utan perforering.
- Vindtätt / Textil ställ.

Maj-Augusti (sommar):
- Perforerat skinnställ
- Textil-ställ "AIR" perforerat
+ Regnställ att dra över regniga dagar

Sept- okt (Höst):
- Gore-Tex

Mitt bästa tips, året runt
2-delat perforerat skinnställ + regnställ + windstopper(munkjacka).

*Munkjacka eller regnställsjackan för kalla kvällar och morgnar. Regnstället kan du vira ihop och tar inte mer än 5 Liter i en ryggsäck eller under sadeln.

Varför Gore-tex suger
Extra regnställ tycker jag är mycket bättre än Gore-tex, pga att man undviker "Blöt" känslan på kroppen av Gore-tex. Du känner det blöta och kalla med du blir inte blöt om du förstår. Som du "pissat på dig" men ändå inte liksom :huvet. Detta pga att det är inte "yttermatrialet" som stöter bort vattnet utan ett "liner" som sitter på insidan av plagget. Så jackan blir dyngsur men läcker inte igenom.

Att sen Gore-tex stället inte hinner torka till nästa morgon, om du inte har ett torkskåp redo är också ett problem.

Mitt eget val
Jag själv kör ett icke vattentätt ventilerat textilställ i kombination med regnställ för kalla eller blöta dagar. Dock är skyddet sämre i motorvägsfart än skinnställ.

Mitt nästa inköp. Perforerad jacka Dianese, Alien.
Anien_Pelle_moto_jaka.jpg

Shoei GT AIR med sol-visir.
(nu har jag "solfilm" som F1 förarna har i överkanten på mitt visir )
1.jpg

Last edited:

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Hoj
Honda VFR1200F
Varför Gore-tex suger
Extra regnställ tycker jag är mycket bättre än Gore-tex, pga att man undviker "Blöt" känslan på kroppen av Gore-tex. Du känner det blöta och kalla med du blir inte blöt om du förstår. Som du "pissat på dig" men ändå inte liksom :huvet. Detta pga att det är inte "yttermatrialet" som stöter bort vattnet utan ett "liner" som sitter på insidan av plagget. Så jackan blir dyngsur men läcker inte igenom.

Att sen Gore-tex stället inte hinner torka till nästa morgon, om du inte har ett torkskåp redo är också ett problem.
Det du beskriver låter mer som Wettex än Goretex.

Jag känner faktiskt inte igen något av det där. Jag är tvärtom helt torr i mitt ställ, jag använder bara syntetkläder under. Svetten dunstar bort och regnet håller sig på utsidan. När det regnar väldigt mycket är det skönt att ha långärmat under eftersom insidan är lite plastig och kan kyla när utsidan blir blöt. Och inte torka? Det torkar på nolltid av fartvinden efter en regnskur. Någon gång har det hänt att jag spolat av utsidan i duschen och hängt det lite slarvigt vilket gjort att det varit bitvis fuktigt när jag tagit på mig det, men inte heller det känns på insidan och när man kör torkar det som sagt. Förutom det fungerar det som sagt både i temperaturer uppåt 30 grader och igår när jag körde nästan 20 mil i bara ett par plusgrader och bitvis regn, då med ett par extra underställströjor och fodret i jackan. Det gör att man slipper skaffa alla de ställ du föreslår och att man slipper stanna och ta på sig regnställ när det börjar regna.

Jag använder Dainese New Gator-jacka och Dainese Bruce-byxor. Ingen av modellerna finns längre men jackan är väl i mellanprisklass och byxorna billiga för att vara Dainese och Goretex. Vilken sort har du som har problemen du beskriver?

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
sɐəɹpuɐ;5972888 skrev:
Det du beskriver låter mer som Wettex än Goretex.

Jag känner faktiskt inte igen något av det där. Jag är tvärtom helt torr i mitt ställ, jag använder bara syntetkläder under. Svetten dunstar bort och regnet håller sig på utsidan. När det regnar väldigt mycket är det skönt att ha långärmat under eftersom insidan är lite plastig och kan kyla när utsidan blir blöt. Och inte torka? Det torkar på nolltid av fartvinden efter en regnskur. Någon gång har det hänt att jag spolat av utsidan i duschen och hängt det lite slarvigt vilket gjort att det varit bitvis fuktigt när jag tagit på mig det, men inte heller det känns på insidan och när man kör torkar det som sagt. Förutom det fungerar det som sagt både i temperaturer uppåt 30 grader och igår när jag körde nästan 20 mil i bara ett par plusgrader och bitvis regn, då med ett par extra underställströjor och fodret i jackan. Det gör att man slipper skaffa alla de ställ du föreslår och att man slipper stanna och ta på sig regnställ när det börjar regna.

Jag använder Dainese New Gator-jacka och Dainese Bruce-byxor. Ingen av modellerna finns längre men jackan är väl i mellanprisklass och byxorna billiga för att vara Dainese och Goretex. Vilken sort har du som har problemen du beskriver?

Tyvärr var det en Dianese Gator jacka jag hade. Inga gummiband på bicepts utan knäpp-knappar med svara axel puckar. Den kom med en fodrad "innerjacka" som man hade på hösten. Modellen jag hade var väl 2006 eller liknande. Tyvärr hade den inget "mesh-tyg" om man plocka bort innerjacka vilket gjorde att armarna kändes kalla och blöta i sommar regn. Men det är kul att du trivs med jackan. Jag köpte den speciellt för, Gore-tex det var så jäkla hett då.

Men jacka var bra duktig att suga upp vatten regniga dagar på väg till jobbet. Som ett kläd-sim när man kom fram. Jag tvätta den aldrig i maskin. Men på 6 år kan det hänt mycket med material valen i jackan och yttertyger.

Last edited:

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
sɐəɹpuɐ;5968042 skrev:
Jag började köra förra säsongen och valde att börja med ett Dainese Goretexställ på grund av mångsidigheten. Jag har använt det mitt i sommaren vid närmare 30 grader, vid bara någon plusgrad och i riktiga skyfall och det har fungerat i alla väder. Totalt vattentätt och bra komfort oberoende av temperatur så länge man kör. Stannar man en varm dag blir det naturligtvis snabbt varmt. Du kommer att vilja komplettera med fler ställ, men börja med ett som funkar till så mycket som möjligt.

Och snåla inte om du inte absolut måste. Jag skaffade en tunnare jacka att ha vid korta turer i stan, en Alpinestars Gunner. Också den är i textil, men inte Goretex. Någon av sommarens varmaste dagar skulle jag ut och köra en dagtur och tänkte att jag skulle ta den för att den är tunnare. Misstag. Jag fick vända eftersom den, trots att den är tunnare, är helt tät vilket gjorde att jag svettades floder medan jag körde.

Har precis beställt denna:

http://www.revzilla.com/motorcycle/alpinestars-gunner-wp-jacket

Är det samma? Hur funkade vattentätheten?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin