vilka modifieringar på cb900 -81

Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Hallådär, första inlägget :rolleyes:

Köpte mig en Honda 900 Boldor -81 nyligen i bra skick!
Jag har inte mycket erfarenheter av mc ännu, men denna ska moddas, åtminstonde lite...
Förra ägaren var en äldre man som haft den sedan -95 och hela hojen är väldigt mjukt/högt/upprätt inställd, så detta ska förståss åtgärdas! Därtill även sänka clipon-styret, montera loss den fula kåpan (ej orginal) med ett passande framlyse + miniblinkers som påföljd. Tänkte även fixa en annan bakdel som jag gimp'at lite på...
Nu är det tyverr så att jag ännu studerar och har inte mycke plats annat än en utomhusparkering :död så modifieringarna får ju göras med måtta... Att den väger omkring 270kg är något jag retat mig en aning på men accepterat, men jag undrar ändå om/vad man huvudsakligen bör byta för att börja få ner vikten lite (utan att försämra ramen ännu mer)? Vilka andra prisvärda fälgar passar utan att byta sving/gaffel? Har endast de guldfärjade stjärnorna på just nu...

Likabra att fråga er först, så jag kanske slipper massa onödig googling om möjligt :)
 
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Jodå där har jag kollat lite :tummenupp

Ett par bilder på hojen, den ena som den står just nu, och den andra redigerad av samma hoj, med annan bakände (men med oiginaldynan kvar tillsvidare) och framlyse från Honda Hornet (om jag lyckas finna en sådan) därtill har jag ännu inte valt ut belysning för bakänden, sänkning och modifiering av styret har jag väntat med så länge också.

Lätta allt som lättas kan
Det är ju frågan, vad kan man lätta för att märka någon skillnad? Ny tank i glasfiber? kapa flänsarna på motorn... :näsblod hehe, aluminium-fälgar kunde vara nått om man bara hade nått på känn om vilka som skulle kunna passa, där söker jag lite information och erfarenheter...
 

Bifogat

  • dsc_5873_cut.jpg
    dsc_5873_cut.jpg
    229.8 KB · Visningar: 127
  • dsc_5971_edit1_small.jpg
    dsc_5971_edit1_small.jpg
    220.2 KB · Visningar: 199

HBSS

Guest
Håller på att lacka om min tank nu. den är ganska tung faktist, borde finnas alu att få tag på? men dyrt förmodligen. Det är väl motorn mest som är svintung på dom här hojarna?

Ser rätt bra ut på den omgjorda bilden:tummenupp men man sitter så jäkla högt på originaldynan. särskiljd om man ska ha lågt styre.
 

G-son

Brackad
Gick med
17 Jan 2005
Ort
g-hammar
Hoj
streetfighter+GSXR750
kolla om du kan få tag på en tank till en cb 1100 r den är i aluminium å är rätt fet :)
hojen på bilden är en cb 900
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Det är ju frågan, vad kan man lätta för att märka någon skillnad?
Är det din hoj på bilderna så är det viktigaste redan gjort; avgassystemet. Nästan vad som helst är lättare än original 4-2... Sedan i övrigt tror jag egentligen inte det finns så mycket uppenbara bitar att spara märkbar vikt på, jag hade nog nöjt mig med rätt moderata ändringar och behållit originalstuket med undantag för styre, fotpinnar, blinkers och backspeglar. Dessutom kommer byte av fjädringskomponenter, liksom ett gaffelstag fram, att ge dig en helt annan hoj körmässigt.
Skall du göra mer långtgående ombyggnad behöver du ju inomhusgarage och mer pengar... :tungan
hehe, aluminium-fälgar kunde vara nått om man bara hade nått på känn om vilka som skulle kunna passa
Men det är ju redan alufälgar i original... lägg de pengarna på något annat, som ett lättare avgassystem istället! :tummenupp
kolla om du kan få tag på en tank till en cb 1100 r den är i aluminium å är rätt fet :)
Neeej, helgerån! Original CB1100R-tankar behövs till original CB1100R-hojar!:yoparty
 
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
man sitter så jäkla högt på originaldynan
Hmm, kan man kanske få loss skinnet och få bort lite foder i dynan kanske, för att få ner den en aning...? Vill ju ha den lagom bekväm ändå att åka på, men som jag sitter nu så sitter jag nästan rakt upp, så får se vilken skillnaden blir när jag sänkt styret bara. Är ju clip-on på redan så de e u alltid nått.

Avgassystemet är ett helsvetsat 4:1 just nu, tänkte byta dämparen på den sen, men det är lägre prio på..

Så det är alufälgar som sitter där säger du.. så synd :rolleyes: (ingen vikt at tjäna)

Var ganska nöjd med den redigerade bilden själv hittills, men tills nästa lön kommer får jag jobba på baken, tänkte glasfibra en bit att sätta där, även de smidigtutan garage *not* :huvet
 

Donner

Spriten räddade mej från idrotten
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Landskrona
Hoj
VFR 800 Movistar + CBF1000
Kolla mitt garage där kan du se min gamla cb 750 med 1100 motor. Lite enkla modifieringar så blev den betydligt snyggare dock är chassit inte vad man kunde önska.
 
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Ah skulle förståss laggt denna bland "Streetfighters & Caferacers" men de e ju så dax nu,.

Vilken fjädring skulle matcha denna hoj då, vilka är bland de bättre som man finner begagnat?
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top