Vilka motorer passar? LC4 KTM

BayIcon

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
Östersund
Hoj
Ingen, för tillfället
Hej!

Har en KTM SC 625 Motard -02 med en hängig motor. Nu verkar renovering kosta mer än en bättre beg motor. Frågan jag ställer mig då: Vilka motorer passar i min?

Är alla LC4 bolt on? Vissa verkar ha olja i ramen, min har nämligen inte det.

Hittade ex denna: http://www.blocket.se/alvsborg/KTM_660_och_620_motorer_39331286.htm?ca=3&w=3

660 -04, skulle den passa i min?

Förstår att enklast är det om man hittar en exakt likadan, men det verkar inte vara det lättaste att finna en sådan..

Mvh
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det beror på hur bolt on det måste vara. Alla LC4 motorer passar i ramen. Det är alla anslutningar därtill som skiljer. En icke olja i ramen motor går att sätta i en oljeram och tvärt om med lite småpill. Tändsystem och resten av elsystemet skiljer och kräver lite elkunskaper för att göra rätt.

Den stora frågan är hur frisk motorn man stoppar i är. 10kkr för en frisk 660 motor är billigt men det är dyrt om den blir hängig inom några hundra mil...
 

s87hoal

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2011
Ort
Ängelholm
Hoj
2003, Ktm, Duke
Kan man byta en lc4-motor lätt? har en ktm duke med en lc4 motor 03:a, kan man slänga i en 660SMC -04 lc4 motor utan större komplikationer?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kan man byta en lc4-motor lätt? har en ktm duke med en lc4 motor 03:a, kan man slänga i en 660SMC -04 lc4 motor utan större komplikationer?

Hur långt är ett snöre? Jag skulle säga att det är lätt att byta motor men så har jag ju också skruvat med en LC4 eller två...

Motorn passar rent fysiskt i ramen men där är gott om pill att få allt att fungera
 

s87hoal

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2011
Ort
Ängelholm
Hoj
2003, Ktm, Duke
Okej, förmodligen har jag också fått ett vevlagerras och det är mkt billigare att köpa en bättre begagnad motor. Att få allt hydraliskt att fungera och spänna skruvar kan jag, men är det likadan förgasare och tändning osv?...

Det är den problematiken jag undrar över =)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Okej, förmodligen har jag också fått ett vevlagerras och det är mkt billigare att köpa en bättre begagnad motor. Att få allt hydraliskt att fungera och spänna skruvar kan jag, men är det likadan förgasare och tändning osv?...

Det är den problematiken jag undrar över =)

Förgasare passar alla LC4 men du vill ha 660 förgasaren då det är en FCR. Elsystem passar inte utan du får bygga ett eget.

Jag kan ordna en renovering till dig annars, har gott om LC4 delar på hyllan. Problemet med att betala 8500kr för en utbytesmotor som du inte har en aning om hur den är skött eller hur långt den gått är att den också kan rasa om 500mil. Är det bara ett omkomplicerat vevlager så hade jag renoverat istället.
 
Last edited:

jansa

Medlem
Gick med
31 Jul 2012
Ort
Åstorp
Hoj
Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
Hej.

625:an anses väl vara den bästa av allihop. Rätt förgasare och lättare hoj överlag. 660 har ju ingen elstart men man kan kanske trixa till allt från 625:an
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top