Vilka verktyg, smörjfett och torkduk?

Kåtte

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2020
Hoj
Kåtte
Finns det något komplett verktygspaket där allt man behöver för att serva och reparera motorcykeln ingår? Har inte mycket plats så jag behöver något som är kompakt men fortfarande komplett.

Vilket vattenavvisande fett är bäst för att smörja hjulaxlar, lager etc?

Vilket fett som innehåller grafit är bäst? Ska enligt manualen användas för att förhindra att bultarna i kedjespännaren fastnar. Svingeln är i aluminium medan bulten är i stål (tror jag).

Vad finns det här i Sverige som motsvarar "shop towels"?

Har några tusen i tillgodo på Biltema så vill främst köpa därifrån i första hand.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Svaret på första frågan är nej, beroende på var du drar gränsen för service och reparationer. Här har du en sats du kommer väldigt långt med: https://www.jula.se/catalog/verktyg...ylsor/hylsnyckelsatser/hylsnyckelsats-014660/

Men vare sig bladmått, oljefilteravdragare, kraftskaft, tänger eller multimeter ingår, eller för den delen synkklockor, däcktrycksmätare eller kompressor. Så oavsett vad du köper så måste du komplettera med diverse bra att ha-saker.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Du behöver inte ha "bästa" grafitfettet - Biltemas funkar utmärkt
Shop towels - samma sak - gamla t-shirts, bomullslakan, handdukar går till verkstan efter sista tvätten, skall du ha något som suger upp olja så finns absorberingsmatta att lägga på golvet under hojen (ex. på biltema) den är bra men onödigt att slösa på den - bättre att undvika för mycket spill o bara ta dropparna med en strategiskt utlagd duk. Kör du gammal engelsk hoj så är de alltid bra att ha

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En verktygssats (typ Bacho, Kamasa, E dyl) och ev den oljefilteravdragare som passar bäst till din hoj.

Brorsan behövde verktyg fem i stängning och tvingades köpa Julas billigaste, men för hemmaservice har det funkat bra (han har tumstorlekar på sin hoj och det hade Jula satsen) och en oljefilteravdragare för spärrskaft med nylonband (det är jävligt trångt)
Som mekställ har han flyttat med sig överblivna stenar från stenläggningen på ett hus där han bodde, dom stämde perfekt under ramen på hans hoj, men nu såg jag att han hade köpt en hojlyft misstänkt lik Biltemas

Kåtte

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2020
Hoj
Kåtte
Ingen som kan rekommendera verktyg från Biltema? Har som sagt några tusen i tillgodo på Biltema så vill främst köpa därifrån i första hand.

Raderad medlem 61114

Guest
Ingen som kan rekommendera verktyg från Biltema? Har som sagt några tusen i tillgodo på Biltema så vill främst köpa därifrån i första hand.

Finns ju hur mkt som helst där. Köp en välsorterad spärrhylssats med lite fasta nycklar osv. Sen köper du en tom låda som du utrustar med hojspecifika verktyg och lägg i. Så gjorde jag och har aldrig saknat nåt förutom när jag bytt hoj och upptäckte nya småsaker att komplettera med.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Jomenvisst är Biltemas verktyg OK - köp på dig basutbudet. Blocknycklar, lednycklar och hylsnyckelsats - det finns en som har både 1/4 3/8 o 1/2 tum. Drar du sönder något så köp en bättre o lägg i satsen. Har själv en sats som jag köpte 1971 - några hylsor bytta + spärrnyckeln, men resten har hållit. Köp BRA momentnycklar (jag har Kamasa och har kollat momentet på jobbet - de är exakta) tror nog att Biltemas dyrare är lika bra - köp olika storlekar - hojar drar allt från 10Nm till över 100Nm
Var noga med att dra med moment - skruv o mutter kan man dra med känsla men gängor i motorblock, nav mm skall man dra noggrant

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Biltemas dyrare verktygssatser förut hade väl livstids garanti?

Jag hade en gammal Kamasa sats med livstids garanti, jag fick en 19mm hylsa och ett nytt T skaft efter många års hjulbyten där slutligen 19mm hylsan sprack när jag hoppade på förlängningsröret.

Verktygssäljaren frågade "Höll verkligen T-skaftet för en förlängning lång nog att knäcka hylsan" varpå jag lite skamset erkände att det nog hade blivit lite böjt, varpå han sa "ge hit det också då, jag byter det med"

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Min låda jag köpte på Biltema för ca 30 år sedan tror jag hade 10 år, och det har väl de dyrare/mer kvalitativa verktygen nu också. Lådan finns kvar, men det mesta har jag flyttat över till min verktygsvagn. Har inte fått tag på hållare till tum-hylsorna så de är kvar i lådan på obestämd tid.

Kåtte

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2020
Hoj
Kåtte
Det får bli en hylsnyckelsats från Biltema men kan inte riktigt bestämma mig för om det blir denna, denna eller denna? Samtliga har 10 års garanti.

Blir också två momentnycklar. En med 5-30 nm och en med 20-110 nm. Även dessa har 10 års garanti.

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Jag hade valt 71-088 mest för att den har bitshylsor både för insex och torks

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag hade valt 71-088 mest för att den har bitshylsor både för insex och torks
Håller med, några lednycklar kan du skaffa när behov uppstår.
Du behöver ändå en verktygslåda för oljefilterverktyg momentnycklar mm.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Håller med, några lednycklar kan du skaffa när behov uppstår.
Du behöver ändå en verktygslåda för oljefilterverktyg momentnycklar mm.
Citerar mig själv,
Är nog den bästa oljefilteravdragaren jag haft.
Bättre är iofs att ha filter med nyckelgrepp, men alla har inte det.

Kåtte

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2020
Hoj
Kåtte
Tack för alla svar. Trots att jag frågade så slog jag till på den billigare varianten. Detta för att kunna köpa allt på det tillgodo jag hade. Förutom hylsnyckelsatsen blev det också momentnycklarna jag länkade till ovan samt några tänger, skruvmejslar, t-handtag, ett ledhandtag, aluminiumpasta, universalfett, silikonfett, hjullagerfett, torkrulle samt en grillad med bröd. :hihi

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Och för mig har de behovet (nästan) aldrig uppstått, jednycklarna hänger blanka och oanvända i garaget sen 30 år tillbaka.

Det där är högst personligt.
Jag använder lednycklar ibland, ofta att hålla med när det är samma storlek på båda sidor.

Jag jobbade med en snubbe som enbart använde lednycklar om det gick, och han var fan lika snabb med lednycklar som många andra var med spärrskaft.

Dom allra flesta använder nog aldrig lednycklar, det har helt enkelt fallit ur tiden med smidiga spärr-ringnycklar, spärrskaft och mutterpickor.
Jag själv gjorde ett försök att använda vinkelmutterdragare mera istället för spärrskaft när jag skruvar, men dels låter den så jävligt, dels känns det inte.... rätt?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Silikonfett...... bra för gummi o liknande. Inte bra i närheten av elektriska installationer (i relän kan det omvandlas till fast/icke ledande kisel om det utsätts för ljusbåge). Riktigt dåligt om du tänkt dig att lacka om något (färgen fäster aldrig). Så var försiktig med användandet

Kåtte

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2020
Hoj
Kåtte
Silikonfett...... bra för gummi o liknande. Inte bra i närheten av elektriska installationer (i relän kan det omvandlas till fast/icke ledande kisel om det utsätts för ljusbåge). Riktigt dåligt om du tänkt dig att lacka om något (färgen fäster aldrig). Så var försiktig med användandet
Tackar för den informationen.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping