Vilken årsmodell är det på bilen!? Vad gäller juridiskt sett?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Jag känner en kille som vi kan kalla för Johan (nej, det är inte jag) som köpt en importbil av en aukt. firma. I annonsen stod det att bilen är en -02 men efter köpet ser Johan på www.vv.se att det står

Fordonsår: 2001
I trafik första gången i Sverige: 2008-09-02
I trafik första gången i utlandet: 2001-10-17
Privatimport: Ja


Säljeren säger endå att det är en 2002 vilket Johan och säljaren skrivit köpekontrakt på. Det står dock inte någonstans att denna bil är en 2002.

Johan kolla med en annan auktoriserad firma för samma märke om det kan kolla tillverkningsdatum för bilen i Tyskland. 350 Kr senare får (direkt från "fabriken") han reda på att den är tillverkad 1 Sept 2001 vilket innebär att det är en 2002:a. Detta bilmärke räknar nämligen produktionsår från 1:a September till 31:a Aug. Dvs bilar efter 1/9 är av de kommande årets årsmodell. MEN, till saken hör att denna andra auktoriserade firman känner den första säljaren och frågan är om de har lämnat korrekta uppgifter. Dessutom är uppgifterna lämnade inofficiellt, dvs inget "intyg" från fabrik eller liknande, utan endast en utskriven lapp s.a.s.

Dessutom får Johan ut miltalen för när bilen fått service. Tre stycken servicemiltal. Om man jämnför dessa tre tal med de som står i den servicebok som medföljde bilen så stämmer endast ett. De andra två diffar på ett par hundra mil.

Säljaren går ej med på att häva köpet. Johan har kvar annonsen och självklart köpekontraktet i vilka det står 2002.

Vad kan/bör Johan göra? Hur kan ARN hjälpa här?

Alla tips välkomnas.
 
Det låter väl rimligt att det är en 2002:a - om nu inte nån far med oriktiga uppgifter.
Går det inte att kolla på detaljer, det brukar alltid vara små saker som skiljer mellan årsmodellerna?

Jag sålde nyligen en 2001:a som i VV:s register är en 2000 (eftersom den då togs i bruk första gången, samt importerades)
Det ÄR dock en 2001:a - för det motoralternativet fanns ej i den bilen från årsmodell 2000.

Om hävning av köp för att servicen inte stämmer kan jag inte avgöra.
 
Last edited:
Är väll rätt? Eller är jag ut och cyklar?

Det är väll samma sak med motorcyklar.

Tex suzuki har ju släppt sin K9 år 2008...
 
I tyskland räknas tillverkningsår + månad vilket blir 01/10 i detta fall. I sverige räknas det automatiskt som en 02. Klart det är surt om han skall sälja bilen och det står 2001 i papperna. Jag hade nog försökt få tillbaks en del av köpesumman men hur vet jag inte.

Köpte själv en bil(2 år gammal)på auktion som varit leasingbil på posten, en ägare enl auktionsfirman och jag köpte bilen utan att kolla upp det närmare.
När jag fick mitt regbevis så står det 7 tidigare ägare och alla var olika filialer på posten....jag struntade i det då jag tänkte att det var mitt eget fel då jag har undersökningsplikt. Har haft bilen så länge nu så det kan kvitta.
 
Det är en 02:ans årsmodell med största sannolikhet, men som så många andra är såld året före. Jag körde nyss omkring i en 09:ans Skoda, hur går det ihop annars?
Att det diffar några hundra mil i serviceboken kanske kan låta som en bagatell men det ska skrivas det miltal som står på mätaren när den servas och inget annat.

När ska folk lära sig att inte handla import av suspekta handlare?
 
Det där räcker knappast för att häva köpet. För det första är praxis väldigt restriktiv när det gäller köparens rätt vid beghandel, för det andra är felet knappast så stort att det motiverar hävande (som sagt, många tillverkare släpper ju sina bilar s.a.s. hösten innan). Man skulle ev. kunna gå på förutsättningsläran, men det är ungefär en chans på tusen att du vinner i rätten med den.
 
När ska folk lära sig att inte handla import av suspekta handlare?

Nja, suspekt och suspekt.. Hur är man då?
Firman i fråga har "milgaranti" samt är "specialiserad" på importbilar. Firman har funnits i 20+ år.

Ingen som vet vad man har för att kontakta ARN?

Att det diffar några hundra mil i serviceboken kanske kan låta som en bagatell men det ska skrivas det miltal som står på mätaren när den servas och inget annat.

Precis, men att det skiljer sig åt gör att man som köpare blir även mer osäker på om varans riktighet.
 
Last edited:
Årsmodeller existerar ju inte i alla länder.

I Tyskland är det registreringsdatum som avgör.
Erstzulassung.

Så två helt olika bilar i samma serie, fast olika generationer, olika karosser, kan alltså ha samma årsmodellbeteckning.
T.ex

Men i lilla ankdammen Sverige så kan man givetvis inte rätta sig efter detta, utan ska ha sin indelning i kalenderår för importbilar.
Så huruvida bilen är gjord 1.Jan eller 1.Sep spelar inte VV nån roll.
Plus att VV befolkas av bilhatande humanister (som underförstått GÄRNA pajar ekonomin i en import genom att skriva ner årsmodellen till en äldre i minsta tveksamma fall).
har dratt den där kvarnen X antal gånger, och det är i princip omöjligt att få rätt.
 
Årsmodeller existerar ju inte i alla länder.

I Tyskland är det registreringsdatum som avgör.
Erstzulassung.

Årsmodell och tillverkningsår är två olika saker. Vanliga lekmän gör ingen skillnad på det, men frågar du utvecklarna på tex Saab så är ju en 9-5 av 2002 års modell en 02:ans årsmodell oavsett om den är tillverkad 2001 eller registrerad då.

Men som du säger så skiljer det sig och i det här fallet så är det säkerligen inga konstigheter, säljaren har rätt.

Men fortfarande återstår service-boken med felaktiga miltal, jag skulle inte anse dem som seriösa om det är de som är ansvariga för det hela, vilket de troligtvis inte är.
 
Du kan räkna ut det, i identifieringsnr på regbeviset. Jag har för mig att det var 8:e bokstaven om du räknar bakifrån är året. Tror även att detta bara gällde bilar, en kompis visade mig.

Jag hade nyligen samma "problem" när jag en kort tid hade en Audi A6. Den såldes till mig som 06:a, men var tillverkad i april(!) -05. Lackade ur när jag fick papper från vägv. som sa att det var en 05. men enl. Audi så är det årsMODELL-06. Således räknas som en 06:a.


Edit: saxade ut detta:

För att Ni ska veta vilken årsmodell en bil är så kan ni lättas gå fram till registreringsskylten och titta på chassie numret och räkna från slutet till den 8 sifran/bokstaven (alltså bakifrån)!

OBS! För att bilen ska klassas som fabriksny skall det inte vara större skilnad än 12 mån mellan tillverkning och leverans...

Dessa biltilverkare använder dock inte detta system ännu iaf:
Alfa Romeo, BMW, Citroen, Daewoo, Fiat, Lexus, Mazda, Mercedes-Benz, Nissan, Peugeot, Renault, Smart, Suzuki & Toyota.

Följande märken vet vi har detta system idag januari -08:
Audi, Chevrolet (samt övriga US-GM & lätta lastbilar), Chrysler (samt lätta lastbilar), Honda, Hyundai, Jaguar, Jeep (samt lätta lastbilar), Kia, Landrover, Mitsubishi (samt lätta lastbilar), MG, Opel, Pontiac, Rover, Saab, Seat (samt lätta lastbilar), Skoda (samt lätta lastbilar), Porsche, Volkswagen (samt lätta lastbilar) & Volvo.

Så hur ser årsmodells bokstäverna och numren ut?
Jo så här är förklarningen för er alla:

A: 1980
B: 1981
C: 1982
D: 1983
E: 1984
F: 1985
G: 1986
H: 1987
J: 1988
K: 1989
L: 1990
M: 1991
N: 1992
P: 1993
R: 1994
S: 1995
T: 1996
V: 1997
W: 1998
X: 1999
Y: 2000
1: 2001
2: 2002
3: 2003
4: 2004
5: 2005
6: 2006
7: 2007
8: 2008

Alltså kan man säga att bilindustrins år 0 är 1980 om man vill vara rolig, det var då bilindustrin började räkna år i chassie numer iaf... ;)

OBS! Ford anger "kalenderår" som 7 bokstav/sifra från höger = tillverkningsår.

Det är efter detta som Er bil blir värderad när Ni kommer till en bilhandlare och byter in den och även efter detta som Er bil ska värderas vid skador eller vid försäljning på privat marknaden!

------------------------------------------------------------------------
 
Last edited:
Årsmodeller existerar ju inte i alla länder.

I Tyskland är det registreringsdatum som avgör.
Erstzulassung.

Så två helt olika bilar i samma serie, fast olika generationer, olika karosser, kan alltså ha samma årsmodellbeteckning.
T.ex

Men i lilla ankdammen Sverige så ...

Jag undrar vad som är ankdamm om två bilar av två olika generationer ska räknas som samma årsmodell...

När man byter generation byter man årsmodell, har man kvar "gamla" karosser så får man tillverka och sälja dom som fjolårets modell, eller som VW gjorde med Golf GTI 1983, dom hade kvar en massa Golf 1 karosser, trots att 2'an var släppt, då gjorde man en GTI-Special med gamla karossen och nya motorn och den sålde bra.

Den blev betydligt lättare med gamla karossen, så just specialen hade bättre prestanda än Golf 2 GTI, och det fanns en uppsjö av tillbehör och styling ute på marknaden.
 
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Back
Top