Vilken 600??..nybörjare

moppekalle

Second place ist first looooooser
Gick med
25 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
moped(R1 -05)Pimpad och bromsad!!..68bhp!!..eller var det 168..shit the same
Hejsan,nu vet inte jag om detta är rätt forum för att fråga men ställer frågan och hoppas på svar.
Är nyfrälst inom mc och tankarna går till köp av en 600 och anledningen är att jag är nybörjare och därav storleken på hoj.Skall inte sticka under stol med att jag är intresserad av en sporthoj som ser fräck ut men har ingen kunskap om mc eftersom jag aldrig skruvat med hojjar.Jobbar som bilmekaniker och hållt på med det i 15år så tummen mitt i näven har jag absolut inte.Kikat lite på Kawas ninja 600,Yamaha R6 med flera och frågorna man undrar är då.

Är 1600 välservade mil långt på en hoj?
är ngt märke mer känt för problem än andra?
Skiljer det sig i motorkaraktär från märken fast samma kubik?

Ja man kan väl börja med dessa frågor så slipper man göra det krångligt med flertalet frågor,kommer säkert fler framöver.

Mvh/bilmeken
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
En av de bästa nybörjarhojarna i 600 klassen avdelning sportig bör vara CBR 600F


edit: 1600 mil är inte långt
honda är skottsäkra (så gott som)

Jag har kört R6, GSXR600 och CBR600F
Karaktären skiljer en del, R6 å GSXR600 är ganska orkeslös under 10k rpm
Hondan är lite jämnare i registret
Kawasaki har jag ingen erfarenhet av
 
Last edited:

rougie

Smile you just got fucked 4 life!
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Framför datorn!
Hoj
1000RR Repsol Replica
Kawasaki ZX6R
Suzuki GSX-R600
Honda CBR600RR
Yamaha R6

Är alla fina hojar tror du skulle vara nöjd med vilken än du väljer :tummenupp
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Köp den du tycker är snyggast och som hjärtat bultar mest för. Då blir du nöjd. (Av dom 4 som nämnts ovan!)
 

stefan Annell

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Enköping
Hoj
Aprilia rs125
Lämplig 600

Hej,

Tycker att de föreslagna hojarna kanske är lite tveksamma som nybörjarhoj. Aldeles för mycket pulver. Det finns en perfekt 600 som ni inte har talat om, Bimota BB1, underbar väghållning lagom effekt för en nybörjare plus ej att förglömma uppseende faktorn. Hur många Bimotor finns det. Och eftersom att hjärtat är en Rotax 650 motor är det inga problem med livslängd/delar
 

Bifogat

  • BB1 hö sida.jpg
    BB1 hö sida.jpg
    64.9 KB · Visningar: 107

Weloz

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Ort
Ja...
Hoj
GSX-R 750
Hej
Jag har en Suzuki SV650S och kan rekomedera den som nybörjarhoj.
Trevliga köregenskaper ca70hk och rimlig försäkring.
 

Bifogat

  • SV650S.jpg
    SV650S.jpg
    67.2 KB · Visningar: 72

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Måste nog hålla med om att SV650:an är en bra hoj att börja på. Har kanske inte det där riktiga klippet på höga varv. Men den har definitivt gott om vrid i mellanregistret för att vara en 600:a.

Den enda risken med hojen är att man fastnar i twinn-träsket efter att ha ägt en. :lol
 

moppekalle

Second place ist first looooooser
Gick med
25 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
moped(R1 -05)Pimpad och bromsad!!..68bhp!!..eller var det 168..shit the same
Hej på er,fan vad schyssta ni är som redan svarat på mina frågor och dessutom på en midsommarafton.Skriv på för fasiken,vill suga så mycket jag kan av era erfarenheter...enda jag kan bistå med är kunskap inom bil där jag jobbat inom trimfirma,olika bilverkstäder men det är ni väl inte intresserade av här*s*.

mvh/nybörjare
 

Nacka

Himla trevlig kille
Gick med
27 Jul 2003
Ort
Nacka
Hoj
Ducati Monster 620 ie dark + Remus kolfiberblås
Glöm inte att titta på Triumph Daytona 600! Den saknar några hästar jämfört med japsarna men är härlig att köra (och som nybliven hojåkare klarar du dig nog lika bra med 110 som med 120 hk) och har en mer vilsam körställning. Dessutom har den Triumphs märkesförsäkring (max 6500-8500 beroende på var du bor).

Och apropå försäkringar... det är säkert ingen nyhet för dig, men var noga med att kolla upp vilken premie du måste betala innan du slår till!
 

Bulten

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Hedemora, Dalarna
Hoj
Yamaha R1 -04
Svar ang 600

:yoparty Har en Triumph TT 600 som jag är väldigt nöjd med, köp en hoj som du tycker är lättkörd och rolig. Beror ju vad man är beredd att lägga på en hoj. 113 hästar 170 kg , billig försäkring. 55000:- säljer jag min för.

MVH Bult
 

Bifogat

  • mindre20b.JPG
    mindre20b.JPG
    48.9 KB · Visningar: 69
Last edited:

moppekalle

Second place ist first looooooser
Gick med
25 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
moped(R1 -05)Pimpad och bromsad!!..68bhp!!..eller var det 168..shit the same
ja pengamässigt hade jag väl tänkt lägga mig på ett maxtak på ca 65 tusen och givetvis så har jag med i beräkningarna angående försäkring men nu vet inte jag om det spelar ngn roll med 17 skadefria år med bil och liten stad.Körställnigen är ngt jag också har i åtanke men kan väl sägas att jag inte har vänner runt land och rike som man skall hälsa på och förmodar att det är jobbigt i längden med en sporthoj i längre körsträckor,vad vet jag.


Mvh/nybörjare
 

Nacka

Himla trevlig kille
Gick med
27 Jul 2003
Ort
Nacka
Hoj
Ducati Monster 620 ie dark + Remus kolfiberblås
Tro inte för mycket om försäkringen - ring och kolla innan du ställer in dig allt för mycket på en viss hoj, annars kan det komma som en väldigt negativ överraskning! Bara ett vänskapligt råd.
 

stefan Annell

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Enköping
Hoj
Aprilia rs125
Nybörjarhoj

En 600 typ CBR,TT600 eller liknande är sk. klass 7 hojar, dvs i högsta försäkringsklass. En helförsäkring på dessa kostar någonstans mellan 8000-23000 per år om den är hyggligt ny Bimotan, BB1 som vi har kostar 1800 per år. Vi ska sälja den nu har köpt en Bimota YB9 som har en 600 motor och där ligger premierna på detta.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Om du har tänkt å köra utöver nöjjeskörning så ska du nog inte kolla mot R6 (GSXR600?) hållet.

Nu talar jag inte ur erfarenhet utan ur vad andra tryckt i mig, å det är att kawasaki/honda av äldre årsmodell (dvs inte 03/04) är bättre på längre färder, triumphen ser ut så oxo. SV650 har jag inte heller prövat men kan tänka mig att du kommer växa ur den ganska fort, å andra sidan så är den billigare att försäkra, den går nog åka en längre sträcka på oxo.

I slutändan kommer det ner till ens egna erfarenheter, se till att få prova nånting innan du köper! Är du ovan kommer du känna att alla hojjarna e grymt mycke å åka med!

Kan ju tilläggas oxo att det inte är någe skruva alls i princip på nya japanska hojjar.

Å tänk på att det inte är utseendet du ska köra!
 

ITZHAK

Musikalernas Robin Hood
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Nordväst om Ungern
Hoj
Kulturraket
Umm, måste få sträcka upp handen och göra lite reklam för Ducati Monster 600 som är en underbart kul hoj.
Extremt mycket motorkaraktär och gott om körglädje!
Ett klart plus om Du gillar vibrationsskador eller svullen prostata! :D

Kostar mig cirka 3000 /år/helförsäkring på IF

GÖTT!? JOMEN!
 

Snorfen

Guest
Alla modeller som nämnts hittils är alldeles utmärkta hojar,men varför stirra sig blind på just 600:eek:r?
Du har ju Honda CBR 900,Vfr 750..en hel drös Suzukis,Kawasakis, Yamahas mfl att välja på...men som sagt...prova allt du kan komma över innan du bestämmer dig.
Sen det därmed körställning är ju relativt...alla har sin uppfattning om det...
En del kan åka på touring på en XR 600 till Italien medans andra inte ens klarar sig till den lokala kiosken utan en Hästens installerad på sadelplats... :)
Men till slut är det DU som avgör vad som är bra för dig,inte andra.....
Lycka till och hoppas du blir nöjd med vad du än köper!
 

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW r1200r LC
Skit i allt vad nybörjarhojar heter. Köp den hoj du vill ha!! Jag är själv nybliven hojägare och jag tycker det är lättare att köra en hoj med lite vrid på låga varv... Kollade själv på suzuki SV 650 i början, men försäkringen var allt annat än billig!!!!! Valet föll på en suzuki RF 900. Duktigt med fart i den hojen. Men det regleras ju såklart med högerhanden :tungan Vettig försäkring fick jag på IF.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top