Vilken av dessa två mc skulle du valt?

Michaela_

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2007
Hoj
Yamaha Yzf 750
Jag står i valet och kvalet mellan en Yamaha yzf 750 och en Suzuki GSX R 750.. Båda -93:eek:r.

För/nackdelar? Vilken rekommenderar du?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag är egentligen gixxertorsk men 92-93 är förmodligen den sämsta årsmodellen av gsxr 750 du kan köpa. Missförstå mig rätt, det är ingen dålig hoj men Suzuki gick vilse någonstans i början av 90-talet: modellen blev bara tyngre och tyngre (vattenkylning kom bla -92) utan att något riktigt kul hände med motorn. 94 sattes hojen på diet men riktigt med i matchen blev man inte igen förrän 1996. Men då får man ju betala lite mer...

Har du kikat på Honda Fireblade från samma år? En lättare och starkare hoj än både Suzukin och Yamahan (som jag inte kört och inte har någon riktig koll på).

Vad har du kört innan? Vad har du för budget?

Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Yamahan är på pappret lite lättare och har lite mer hästkrafter/kg, men Suzukin har ju rykte om sig att vara skottsäker.
Svårt att säga det där, provkör båda och köp den du sitter bäst på/trivs mest med.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
yaman har 6-kolvsok och svulstig sving. När de körde zx7r, yzf750 och cbr 900 mot en gsxr1000 06 på nå´n bana var yaman snabbast av gamhojarna med bara 1,6 sek efter gixxern.

Toya

Med Lem
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
Aprilia Touno V4
yaman har 6-kolvsok och svulstig sving. När de körde zx7r, yzf750 och cbr 900 mot en gsxr1000 06 på nå´n bana var yaman snabbast av gamhojarna med bara 1,6 sek efter gixxern.

Jag har en Thunderace yzf 1000r -98 och yzf 750 är föregångare till den samma ram och bakdämp jag trivs alldeles utmärkt med min. Yzf är inte lika vanlig som gsx .Provkör kolla skicket och mil sen kan du nog komma fram till nåt.Det är bra motorcyklar båda två

Michaela_

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2007
Hoj
Yamaha Yzf 750
Jag är egentligen gixxertorsk men 92-93 är förmodligen den sämsta årsmodellen av gsxr 750 du kan köpa. Missförstå mig rätt, det är ingen dålig hoj men Suzuki gick vilse någonstans i början av 90-talet: modellen blev bara tyngre och tyngre (vattenkylning kom bla -92) utan att något riktigt kul hände med motorn. 94 sattes hojen på diet men riktigt med i matchen blev man inte igen förrän 1996. Men då får man ju betala lite mer...

Har du kikat på Honda Fireblade från samma år? En lättare och starkare hoj än både Suzukin och Yamahan (som jag inte kört och inte har någon riktig koll på).

Jag har aldrig ägt en egen hoj och har tidigare endast kört morsans gsx-r 750 -97.
Ska och prova yzf:en nu i helgen, hört att den ska vara bekväm och lämpa sig även för lite längre körning (även om det inte är mitt syfte i första hand, och lämpa sig och lämpa sig - finns ju bättre hojar för sånt, men jämfört med gsx:en då t.ex..) - men det är ju såklart individuellt så vi får väl se.

Inte tittat på Honda så mkt öht faktiskt. Och budgeten är ju tyvärr på max 25 - 30.000.

Yamahan är på pappret lite lättare och har lite mer hästkrafter/kg, men Suzukin har ju rykte om sig att vara skottsäker.
Svårt att säga det där, provkör båda och köp den du sitter bäst på/trivs mest med.

Okej, du som verkar ha koll på det där, hehe : Vet du vad kw ligger på en gsx -93:a? Och hur tung är en sån då? Yaman väger väl ca 225 iaf?

Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke

Håller med! Skulle hellre köpa en Blade!:yoparty

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Jag har aldrig ägt en egen hoj och har tidigare endast kört morsans gsx-r 750 -97.
Ska och prova yzf:en nu i helgen, hört att den ska vara bekväm och lämpa sig även för lite längre körning (även om det inte är mitt syfte i första hand, och lämpa sig och lämpa sig - finns ju bättre hojar för sånt, men jämfört med gsx:en då t.ex..) - men det är ju såklart individuellt så vi får väl se.

Inte tittat på Honda så mkt öht faktiskt. Och budgeten är ju tyvärr på max 25 - 30.000.

Ok. Ja gsxr 750 -97 är en helt annan grej, som natt och dag. Det enda de har gemensamt är driftsäkerheten, Suzuki är duktiga på att bygga robusta motorer.

Visst är det individuellt så pröva ordentligt vad som känns rätt. Hittade inte så många Fireblade till salu på Blocket för 30k men de finns. Rejsigare än så blir det inte 93.

http://www.blocket.se/vi/12970868.htm?ca=15_s

Ett annat alternativ är ju CBR 600...en välförtjänst populär hoj som funkar till allt. För 30k kan du säkert hitta ett fint ex.

http://www.blocket.se/vi/11696429.htm?ca=15_s

Okej, du som verkar ha koll på det där, hehe : Vet du vad kw ligger på en gsx -93:a? Och hur tung är en sån då? Yaman väger väl ca 225 iaf?

gsxr 750 1993 väger in torr på 208 kg. Effekten är 118 hk eller 86.1 kw.

Morsans 97a väger 186 kg och har 128 hk...viss skillnad som sagt.

Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Jag hade valt en nyare årsmodell som däremot var defekt på nåt sätt. Här har du lite kåpskrap med på köpet men oxå en roligare hoj.

Här är en gsxr från -97 för 29 lax.
http://www.blocket.se/vi/13116648.htm?ca=15_s

Jag sökte bara bara gsxr, kikar du på fireblade o yamaha så hittar du säkert liknande objekt där oxå

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Jag skulle ha valt gixxern, fast jag skulle ändå ha satsat på en liite nyare. Var det inte ´96 de satte den på en bantningskur? :)

lightningbolt

Lightningbolt
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda CBR 1000RR
hade en yzf 750R -93 som min förstahoj. perfekt att börja med. får igen pengarna när du ska sälja den oxå

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Partisk, självklart :D
Hade en -93 YZF 750, har inget som jag kan klaga på, jag skulle välja den före GSX-R, jo förrästen - det va för lite bottendrag om man skulle skjutsa, men då finns det ju bättre cyklar ändå.
Köp Yamman, köp Yamman

Gixxerforever

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 1000
Kan ju säga att jag också är partisk men köp ingen Yamaha....
Ta en Suzuki, nyare årsmodell! Eller, men det bär mig emot, en Fireblade är ingen dålig maskin...Mycket bättre än Yamahan...

KOMA

War inside my head
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
CB1000RA
Har själv haft en -93 och en -97 gsx-r men jag tyckte att -93:an kändes svajig i ramen om man pressade den hårt.-97:an var som en dröm jämfört med
föregångaren.Hade jag suttit med en budget på 30 papp så hade jag satsat
på en fireblade,har även ägt en sådan med av årsm.-96.Eller så hade jag haft
is i magen å väntat till vintern å hittat en billig gsx-r från -96 eller senare.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Kan ju säga att jag också är partisk men köp ingen Yamaha....
Ta en Suzuki, nyare årsmodell! Eller, men det bär mig emot, en Fireblade är ingen dålig maskin...Mycket bättre än Yamahan...

Ingen motivation? suckan har vaggram! Har du kollat in fzf:en? En jäkligt bra cyckel. Bladen är också fin men det hängde ju mellan gsxr och yzf, tidigt 90-tal.

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Yamahan är modernare och bättre MEN GSX:en är kanske ett bättre köp med tanke på hållbarhet. Yzf är vacker - Suzuki skulle skjutit sin designer redan då...

Låt skicket avgöra!

Last edited:

marsva83

I bury those cock-a-roaches!
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
långsammast i ledet
lite trådkapning och smygreklam:rolleyes:

om du ska köpa suzuki är det nog bäst att antingen köpa en nyare än -96 eller äldre än -91....hojarna mellan 92-95 har ju lite speciell färgsättning som kanske inte tilltalar alla...dessutom tyngre..
min är till salu om du är intresserad av en äldre...
http://www.blocket.se/vi/13118076.htm?ca=13_s

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Jag skulle ha valt gixxern, fast jag skulle ändå ha satsat på en liite nyare. Var det inte ´96 de satte den på en bantningskur? :)

94 tappade den ca 9 kg. 96 var ju en helt annan hoj (ram, motor mm) och då rasade kilona ytterligare :tummenupp

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras