Så länge du kör otrimmat räcker 95-oktan, bara onödigt att kosta på mera. Jag brukar köpa V-power till racehojen (som också är helt otrimmad) för det skall tydligen i bästa fall göra 1 hel hästkraft och jag vill ju inte bli sist...Brukar varva lite men vet inte varför![]()
Så länge du kör otrimmat räcker 95-oktan, bara onödigt att kosta på mera. Jag brukar köpa V-power till racehojen (som också är helt otrimmad) för det skall tydligen i bästa fall göra 1 hel hästkraft och jag vill ju inte bli sist...
... högre oktan om det inte behövs gör absolut ingen nytta, man kan till och med tappa lite effekt.
Orsaken till detta är att desto högre oktantal desto långsammare brinner bensinen. Så teoretisk är det bäst att köra på så lågt oktantal som din motor klarar av.
Däremot har jag hört att 98 oktan oftare är "renare" än 95 och i såna fall så lär det bli bättre med 98...
Jag kör i vilket fall på 95.
Jag har själv testat att blanda etanol i bensinen för min BMW. En sak som ger denna möjlighet är insprutningen. 25% E85 och resten bensin ger bättre bottenvrid och jämnare gång. En markant skillnad. Har någon gång testat med lite mer 35/65 och det går bra men motorn går inte bättre för det. Min bil mår utmärkt på etanolinblandning. Samma effekt där. Men lite trög att starta i minus 15 grader.
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |