Vilken bensin?

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
enligt bok

Kör oftast på 98 då det står i instruktionsboken. Personligen tror jag på en konspiration om att det är samma soppa i alla handtagen...:näsblod
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
95 blir det nästan alltid. Testade Shell V-Power förra veckan men märkte ingen skillnad varken på bränsleförbrukning eller hur hojen gick.
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Brukar varva lite men vet inte varför :)
Så länge du kör otrimmat räcker 95-oktan, bara onödigt att kosta på mera. Jag brukar köpa V-power till racehojen (som också är helt otrimmad) för det skall tydligen i bästa fall göra 1 hel hästkraft och jag vill ju inte bli sist...
 

Sundelin

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
Z750 -04 Röd
Så länge du kör otrimmat räcker 95-oktan, bara onödigt att kosta på mera. Jag brukar köpa V-power till racehojen (som också är helt otrimmad) för det skall tydligen i bästa fall göra 1 hel hästkraft och jag vill ju inte bli sist...


Kör orginal så ska sluta kosta på :tummenupp
 

MacMarine

GSXR
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Vindeln
Hoj
GSX1100
högre oktan har endast effekt på överladdade insprutare då laddtrycket skruvas upp om oktanen tillåter detta och något som inte är så vanligt på MC
 

EVOVII

Medlem
Gick med
19 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2012 Yamaha XT660R
Är ju ett test i någon av de senaste Bike nummren, de bevisar bara vad jag sagt länge, högre oktan om det inte behövs gör absolut ingen nytta, man kan till och med tappa lite effekt. Detta gäller även de vassaste originalhojarna med 180hk. Dock gör det ingen skada om man vill betala ännu mer än vad 95 oktan kostar.

Skillnad om man börjar vässa ordentligt eller kör överladdat, då har man nytta av den högre oktanen för att undvika spikningar.
 

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
... högre oktan om det inte behövs gör absolut ingen nytta, man kan till och med tappa lite effekt.

Orsaken till detta är att desto högre oktantal desto långsammare brinner bensinen. Så teoretisk är det bäst att köra på så lågt oktantal som din motor klarar av.

Däremot har jag hört att 98 oktan oftare är "renare" än 95 och i såna fall så lär det bli bättre med 98...

Jag kör i vilket fall på 95.
 

EVOVII

Medlem
Gick med
19 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2012 Yamaha XT660R
Orsaken till detta är att desto högre oktantal desto långsammare brinner bensinen. Så teoretisk är det bäst att köra på så lågt oktantal som din motor klarar av.

Däremot har jag hört att 98 oktan oftare är "renare" än 95 och i såna fall så lär det bli bättre med 98...

Jag kör i vilket fall på 95.

Det är jag helt på det klara med, låter bara lite lustigt när man säger "kör på så låg oktan som möjligt" :)

Däremot visade det testet inget som tyder på att 98 skulle vara "renare" än 95, högst effekt fick de på vanlig blyfri 95. Generellt är åtgången betydligt högre på 95 än 98 så den ligger kortare tid i tankarna så den borde vara fräschare kan man tycka?
 

MacMarine

GSXR
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Vindeln
Hoj
GSX1100
en liten grej då jag har överladdat i bilen så drar den så mycket mindre soppa med 98 att det känns bättre köra på högre oktan även om det kostar lite mer skilnaden är 98 1,05 95 1.27 i förbrukning

http://www.bensinbolaget.se/

när vi ändå är inne på ämnet så testade jag tanka E85 i min 200hk volvo
och den spratt till rejält då E85 håller 103 oktan men då drar den 1.35 milen
men säkert 15 extra kusar känns det som och inga problem köra på sommarn iaf och skulle någon gummi del gå sönder så är ju priset så lågt att man tjänar in det ganska fort
 
Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Etanol

Jag har själv testat att blanda etanol i bensinen för min BMW. En sak som ger denna möjlighet är insprutningen. 25% E85 och resten bensin ger bättre bottenvrid och jämnare gång. En markant skillnad. Har någon gång testat med lite mer 35/65 och det går bra men motorn går inte bättre för det. Min bil mår utmärkt på etanolinblandning. Samma effekt där. Men lite trög att starta i minus 15 grader.
 

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Jag har själv testat att blanda etanol i bensinen för min BMW. En sak som ger denna möjlighet är insprutningen. 25% E85 och resten bensin ger bättre bottenvrid och jämnare gång. En markant skillnad. Har någon gång testat med lite mer 35/65 och det går bra men motorn går inte bättre för det. Min bil mår utmärkt på etanolinblandning. Samma effekt där. Men lite trög att starta i minus 15 grader.

Kunde vara intressant att köra en hoj i bromsbänken först med vanlig bensin och sen blanda upp 25% med E85 och se skillanderna.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top