Vilken Canon EOS?

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Jag har en Canon EOS 300 kamera (analog) och funderar på att köpa en digital dito.

En av anledningarna till att jag letar efter en Canon digitalsystemkamera är att mina erfarenheter från den analoga tiden är att kameran är bra och lätthanterlig, jag har svårt att tro att det är annorlunda med den digitala varianten. En annan anledning är att jag kan använda mina objektiv till kameran och slipper lägger pengar på tex ett nytt 300 mm-objektiv.

Är det nån som använder Canon EOS-kameror? I så fall vad kan ni tipsa om?
Kameran får gärna ha videofunktion.

Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
En 600 blir nog bra.

Vet ju inte redigt vilken nivå du ligger på fotomässigt så att säga.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Hänger rätt mkt på objektivet också.
T ex en 600D lär funka kanoners om du inte är fotokungen.

Med standarddrulen blir det "sådär" på sin höjd. Den här tog jag med 550D och standardobjektiv, så har du bra glugg så blir det bättre!

Last edited:

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
08 CBR 1000 RR
Jag har en 550D och den funkar skitbra, är ju en lite mer amatöranpassad serie, lättare att få fina bilder, gillar inte videoläget så mycket men filma kan man göra med annan kamera. :) kört med lite fasta objektiv och ett 55-250 och det blir bra bilder om man pillar lite med inställningar å testar sig fram tycker jag

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Jag är sugen på en EOS 650D och ett Tamron 18-270 objektiv. Det hade täckt mina behov.
Googla lite på dem.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag fotar rent amatörmässigt och skaffade precis Tamrongluggen till min 500D, ett klart lyft med bildstabilisering och den ofrånkomliga distorsion som finns i vissa lägen med dessa superzoomar fixas lätt i bildredigering. Jättenöjd so far.

En 650D känns som rätt val för den som är van vid Canon, har objektiv och vill ha en lättskött smidig kamera med möjlighet till hyfsat avancerade bilder.

Jag är sugen på en EOS 650D och ett Tamron 18-270 objektiv. Det hade täckt mina behov.
Googla lite på dem.

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Böhmerland 600
Jag har precis beställt en EOS 650D som borde dyka upp imorgon. Hos Pixmania finns den med 18-55 objektiv för 5900kr med frakt, vilket är bäst pris just nu.
Sedan nån månad tillbaka har jag kollat efter en ny Canon och 650in är enligt mig den mest prisvärda vassa kameran. Det går dessutom att filma med den.
Har haft en eos 350 sedan modellen släpptes för ganska många år sedan. Den nya 650 är så gott som likadan i menyerna och man är igång och fotar på nolltid.

Tipset är iaf att köpa en kamera som kanske kostar några tusen mer än tänkt, då blir resultatet mycket bättre när du väl lärt dig hantera kameran :)

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Tack för tipsen alla.

Uppe på vinden hittade jag mitt stativ och nere i källaren hittade jag kameran och två Sigma-objektiv 28-70 och 28-300. Jag fotade en del för sisådär 10-15 år sen och höll på mycket med svart-vita bilder som jag framkallade själv, men sen dess har fotande i princip lagts på hyllan. Ligger på en högst amatörmässig nivå och har blivit sugen igen helt enkelt.

Som Kricke skriver är det nog smartare att lägga några tusingar till för att få ut mer av den digitala kameravärlden och kanske skippa 450D tex.

mrf,
vad är det du inte gillar med videofilmningen på 550D?

Såg att Webhallen skickar med Photoshop Elements 11 vid köp av Canon.

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
08 CBR 1000 RR
När man filmar så vill man gärna ha focus på det man filmar, i alla fall när det rör sig och då blir de mycket ljud från focusmotorn och objektivet om man zoomar å så, kan ju avhjälpas med tystare objektiv. :)

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
När man filmar så vill man gärna ha focus på det man filmar, i alla fall när det rör sig och då blir de mycket ljud från focusmotorn och objektivet om man zoomar å så, kan ju avhjälpas med tystare objektiv. :)

Stäng av autofokus o fokusera själv, så jävla mycket o snabbt behöver de väl inte fokuseras.

Jag är sugen på att byta kamera bara för o få en som kan filma, en gopro eller vanlig filmkamera kan ju slänga sig i väggen.

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
08 CBR 1000 RR
Stäng av autofokus o fokusera själv, så jävla mycket o snabbt behöver de väl inte fokuseras.

Jag är sugen på att byta kamera bara för o få en som kan filma, en gopro eller vanlig filmkamera kan ju slänga sig i väggen.[/QUOTE
mja det som låter är ju som sagt inte bara av focusmotorn utan själva objektivets rörelse, micen sitter på nåt sätt så att ljudet överförs genom kamerahuset och även manuella inzoomningar och focusringrörelser hörs, kanske är avhjälpt på senare modeller men på min med kitobjektivet så e de kass..

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09

Jag är sugen på att byta kamera bara för o få en som kan filma, en gopro eller vanlig filmkamera kan ju slänga sig i väggen.[/QUOTE
mja det som låter är ju som sagt inte bara av focusmotorn utan själva objektivets rörelse, micen sitter på nåt sätt så att ljudet överförs genom kamerahuset och även manuella inzoomningar och focusringrörelser hörs, kanske är avhjälpt på senare modeller men på min med kitobjektivet så e de kass..

åh fan, men visst finns det väl ingång för extern mic?

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt

Då är det ett USM-objektiv man ska kolla efter antar jag :va

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
På min 5DmkII är det iaf ingen höjdare att använda autofokus medan man filmar. Inte för att autofokusen låter mycket, utan för att den är ganska se och måste söka en del fram och tillbaka innan den hittar fokus (har L-objektiv med USM-motor så jag tror inte det beror på de). Mycket smidigare då att fokusera manuellt om man måste ända fokus medan man filmar.

Zooma under filmning undviker man helst. Av den enkla anledningen att det inte är något vidare snyggt. Dessutom så förutom att det ger oljud så rubbas även kameran lätt en aning när man zoomar manuellt. Och det är inte många EF eller EF-S objektiv som har motorzoom.

Oljud från kameran som uppkommer vid filmning beror till stor del på att kameran har en dålig mick och att den är inbyggd. Med en extern mick som t.ex. sitter i kamerans blixtsko så slipper man en del problem med oönskade kameraljud.

Till trådstartaren: I allmänhet så ger alla de digitala systemkamerahusen bra stillbilder. De skillnader som finns från de billiga till när priserna börjar gå upp brukar vara ganska små saker i de tekniska specifikationerna.

Det är inte gigantiska skillnader mellan 600D, 650D eller 1100D. En skillnad är att skärmarna bak på 600D och 650D är vridbara och vinklingsbara medans den på 1100D är fast (plus att det är pekskärm på 650D). Dessutom är upplösningen på 1100D lite lägre än på de andra två. Brusnivåerna vid höga ISO kanske är lite mer kontrollerad på de två dyrare (upp till ISO800 verkar dock inte vara någon större katastrof på någon av kamerorna, och när du plåtade analogt använde du kanske aldrig film som ens gick så högt, och skillnaderna är ganska små). 650D verkar även kunna styra en extern blixt trådlöst och har aningen snabbare hastighet på seriebildstagning.

Sedan är det mest skillnader i filmfunktionen som är den stora fördelen med 650D över 600D, och med 600D över 1100D. Sånt som att 1100D bara filmar i 720p och inte har anslutning för mikrofon medan 650D har mer avancerad autofokus vid filmning och lite annat godis. Sedan ligger 600D därimellan, eller kanske rättare sagt strax under 650D.

För en nybörjare på digital fotografering som allra mest ska ta stillbilder eller vill testa att filma någon enstaka gång så räcker 1100D mycket långt. Ser man till skillnaden i bildkvalitet på stillbilder mellan en 1100D och 600D eller 650D så är den inte gigantisk. Skulle du köpa en 1100D och inte är nöjd med bildkvaliteten när du blivit lite varm i kläderna efter ett tag så blir det antagligen en större förbättring att köpa ett nytt objektiv än att köpa ett nytt kamerahus.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Hur väl kommer mina objektiv till analoga kameran att klara sig i den digitala världen? Kass kvalle på bilderna?

Dufva

Guest
Hur väl kommer mina objektiv till analoga kameran att klara sig i den digitala världen? Kass kvalle på bilderna?

Du måste ha en adapter för fattningen är inte den samma på dina objektiv som på de digitala kamerorna. Du tappar oftast lite ljus och du måste sköta allt manuellt, d.v.s. autofokus och dylikt fungerar ej.
Är det bra upplösning på objektiven så kommer bilderna att bli bra.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Du måste ha en adapter för fattningen är inte den samma på dina objektiv som på de digitala kamerorna. Du tappar oftast lite ljus och du måste sköta allt manuellt, d.v.s. autofokus och dylikt fungerar ej.
Är det bra upplösning på objektiven så kommer bilderna att bli bra.

Jag har en sådäringa EF-fattning på objektiven juh :va
Även autofokus och då borde det väl funka?

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping