Var och besiktigade hojen idag och det var inga problem med det. Besiktningsgubben drar på sig sitt fina GoreTex ställ och ger sig ut för den vanliga körningen. Eftersom jag inte har orginal ljuddämparna på så var jag lite osäker på om den skulle gå igenom ljudmätningen. Besiktningsmannen kommer tillbaka och stegar in med samlad uppsyn, kliver fram till datorn för att ta reda på hojens slaglängd för att veta mätvarvtalet. Flera besiktningsmän samlas för att se hur ännu en hoj ska offras på dB-altaret. Mätaren justeras in i höjd och motorn startas.
Med ett leende på läpparna varvar han upp motorn till stipulerat varvtal.
Besvikelsen lyser upp hans ögon då hojen endast kommer upp i 96,6 dB vid konstant varvtal och 100.3 vid gasavslag!
Hela kroppsspråket förändras och han mummlar något om hur svårt det är att avgöra hur myckete de låter.
- Du får sätta dit en list på kåpglaset men annars är den grön säger han samtidigt som han skriver ut det blanka protokollet.
Det gôttiga insugsljudet bjuder jag på!
Med ett leende på läpparna varvar han upp motorn till stipulerat varvtal.
Besvikelsen lyser upp hans ögon då hojen endast kommer upp i 96,6 dB vid konstant varvtal och 100.3 vid gasavslag!
Hela kroppsspråket förändras och han mummlar något om hur svårt det är att avgöra hur myckete de låter.
- Du får sätta dit en list på kåpglaset men annars är den grön säger han samtidigt som han skriver ut det blanka protokollet.
Det gôttiga insugsljudet bjuder jag på!