Vilken chock!

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Var och besiktigade hojen idag och det var inga problem med det. Besiktningsgubben drar på sig sitt fina GoreTex ställ och ger sig ut för den vanliga körningen. Eftersom jag inte har orginal ljuddämparna på så var jag lite osäker på om den skulle gå igenom ljudmätningen. Besiktningsmannen kommer tillbaka och stegar in med samlad uppsyn, kliver fram till datorn för att ta reda på hojens slaglängd för att veta mätvarvtalet. Flera besiktningsmän samlas för att se hur ännu en hoj ska offras på dB-altaret. Mätaren justeras in i höjd och motorn startas.
Med ett leende på läpparna varvar han upp motorn till stipulerat varvtal.
Besvikelsen lyser upp hans ögon då hojen endast kommer upp i 96,6 dB vid konstant varvtal och 100.3 vid gasavslag!

Hela kroppsspråket förändras och han mummlar något om hur svårt det är att avgöra hur myckete de låter.

- Du får sätta dit en list på kåpglaset men annars är den grön säger han samtidigt som han skriver ut det blanka protokollet.

Det gôttiga insugsljudet bjuder jag på!

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
:tummenupp :tummenupp :tummenupp Mysigt ljud vs besiktningsgubben = 1-0 :tummenupp :tummenupp :tummenupp

RIKTIGT så var det inte när jag besiktigade min förra året, med V&H SS 4-1 med tokläckage i grenrören :D 105,1 dB vid 5000 varv bakom hojen (som lät mer från grenrören än från ljuddämparen) trots en plåtbricka med ett litet hål i för utblåset och en diskboll innanför. "Åk hem och pula i mer skit i dämparen och kom tillbaka innan dagens slut så skriver vi ut pappret" tyckte den väldigt sympatiske besiktningsmannen. Jag fyllde ljuddämparen med Rockwool, tillochmed en bit förbi dämparen, och toppade det hela med dubbla diskbollar innanför brickan. Nu kom alla avgaser ut från läckorna mellan grenrör och topp, inget från ljuddämparen :crash Den släpptes igenom av den snälle mannen som nog tyckte synd om mig :rolleyes: Hade förresten 115 dB i Peak-värde så jag på mätutrustningen :hej

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Han skrev 'mysigt ljud', sen när blev mysigt = låta illa?

Låta mycket behöver inte heller innebära att det låter illa?

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Mattias skrev:
På vilket sätt är det bra att låta illa?
Hörs man så såns man. Kan vara bra för oss små och oskyddade motorcyklister.

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
av någon obegriplig anledning har jag alltid haft tok-flyt med besikningarna och kontrollanterna har aldrig plockat fram db-utrustningen utan varit mer pratiga om hojen och undrat vilka mods. som man har gjort och hur dom känns....

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Goodstuff skrev:
- Du får sätta dit en list på kåpglaset men annars är den grön säger han samtidigt som han skriver ut det blanka protokollet.

List på kåpglaset?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
ja längs kåpglaset så man inte kan skära sig på det eller nåt sånt.
en sk "bra att veta" grej. andra kan vara att bensinslangen måste ha en klamma eller nån eker är lös o annat småfjant som de gillar att påpeka.

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Silwer skrev:
ja längs kåpglaset så man inte kan skära sig på det eller nåt sånt.
en sk "bra att veta" grej. andra kan vara att bensinslangen måste ha en klamma eller nån eker är lös o annat småfjant som de gillar att påpeka.

Har knappt sett nån hoj med list längs kåpglaset?

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
...
Han har antagligen ett kåpglas med vass kant. Har man ett sådant kan det vara vettigt att ha en liten list där så inte huvvet ramlar av om man klotar o får halsen där. På andra kåpglas brukar det vara en avrundad mjuk kant och då behöver man ingen list där.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Re: Re: illa ?

J-Bone skrev:
Haha !! Jag håller iofs inte med riktigt men den var bra ! :squid
Goodstuffs T-ReX = ||-twin om inte jag är felunderrättad :hej

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa