Vilken digitalkamera ska jag köpa?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Ska köpa mig en digitalkamera och skulle gärna vilja ha lite råd.

Har tänkt lägga ut mellan 4000:- och 6000:- och vill ha en kamera som är smidig. Är inne på att köpa en Canon Digital IXUS 400, nån som har erfarenhet av den?
Tycker den verkar ha bra prestanda samt att den har ett tålig skal. Kom gärna med tips på andra kameror också :tummenupp

Länk till IXUS 400 LÄNK

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Jag skulle rekommendera Minolta F200, billig och bra.
Inte lika liten som Canonen, men den har massor med manuella möjligheter, inkl skärpa.
Det enda den saknar är hjälpbelysning för fokusinställning i mörka situationer, men det klarar man sig utan i de flesta fall.

4MP, 3X Zoom, bra pris.

//Anders.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Minolta Dimage Xi eller Xt

Jag vet inte riktigt pris men jag har Minolta Dimage X (2 Mpixel). Den finns med 3Mpixel och heter då Xi och sen har det precis kommit en Xt med lite högre upplösning och möjlighet att spela in video till kortet tar slut (annars 35 sek).

Jag och 2 till har X:en, två polare Xi och samtliga är jäkligt nöjda. Den tar SD-kort (köp inte MMC, långsamt). Man får ett 256 MB kort via eBay för runt 600 spänn + frakt (man ber dem skicka i kuvert och skriva "samples". Kameran skulle jag nog inte våga köpa via eBay men har du nån som ska över till USA så är ju kamerorna också mycket billigare där.

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Studera bildexempel och bestäm vilken du gillar bäst...bra recensioner hittar du på www.dpreview.com

Själv skulle jag tveklöst valt Canon IXUS 400...

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nej
Köp en ordentlig kamera direkt. Något att hålla i och med bra zoom, upplösning.

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
Är också inne på ISUX400 men blev rekommenderad S45 av cyberphoto.se då den tydligen skulle ta mycket bättre bilder + att de finns fler manuella inställningar att lära sig med tiden, då IXUS:en är en point-n-shoot kamera. Men gillar fortfarande IXUS400 skarpt :tummenupp

Som någon skrev, kolla dpreview.com

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Det handlar en del om vilken typ av bilder du ska ta. Ska du stå vid bankanten o skjuta actionbilder (lös snabba motorcyklar) behöver du en kamera med så mkt zoom som möjligt. Spana in Olympus C740 isf. ligger på strax över 5.000:-

Finns ingen som kan mäta sig med den zoommässigt för den pengen...

Dom andra kamerorna som är rekommenderade här är okej, men det är mer för att plåta hemma i vardagsrummet :D

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
App app app... han hade smidig som ett kriterium. Den här är så liten att man lätt får med den i fickan - riktigt platt men ändå 3x optisk zoom (+lite till digitalt men det använder jag ogärna, bilderna blir lite pixliga).

CorbenDallas skrev:
Dom andra kamerorna som är rekommenderade här är okej, men det är mer för att plåta hemma i vardagsrummet :D

CorbenDallas

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Nicke skrev:
App app app... han hade smidig som ett kriterium. Den här är så liten att man lätt får med den i fickan - riktigt platt men ändå 3x optisk zoom (+lite till digitalt men det använder jag ogärna, bilderna blir lite pixliga).

Allting är relativt...
Jämför att konka runt på ett 400mm objektiv till din systemkamera så är den väldigt smidig... :D

Jonas24

Ny medlem
Gick med
21 May 2003
Hoj
VFR750-94
Sa en me 11 megapixel i nan high tech tidning for nan dag sen. Visst knappast i din prisklass men den var skapligt najs...

Eder Jonas

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Minolta dimage F300 såklart.
Vi köpte en för ett tag sen och är grymt nöjda.
5 Megapixel, möjlighet att justera slutartiden så att kameran tar 13 bilder per sekund vlket är sjukt bra att ha om man fotar en hoj i rörelse eller annat som förflyttar sig snabbt.

Priset är nere i 5.500 sek nu tror jag.

/Nitrous

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
ahhhh

Jag köpte en grymmekamera på rusta för 199 spänn....
Den e inte dölig den =)....... :rock

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
MackeNo1 skrev:
Ska köpa mig en digitalkamera och skulle gärna vilja ha lite råd.

Har tänkt lägga ut mellan 4000:- och 6000:- och vill ha en kamera som är smidig. Är inne på att köpa en Canon Digital IXUS 400, nån som har erfarenhet av den?
Tycker den verkar ha bra prestanda samt att den har ett tålig skal. Kom gärna med tips på andra kameror också :tummenupp

Länk till IXUS 400 LÄNK

CANON POWERSHOT S45 tror jag dom heter, canon har bland dom bästa vad de nu heter objectiv/lins, bra skärpa är det då.

Sen kan jag oxå rekomendera PENTAX 430 RS

CorbenDallas

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Re: Re: Vilken digitalkamera ska jag köpa?

R1 Uffe skrev:
CANON POWERSHOT S45 tror jag dom heter, canon har bland dom bästa vad de nu heter objectiv/lins, bra skärpa är det då.

Sen kan jag oxå rekomendera PENTAX 430 RS

Det är ju inte jag beredd att hålla med om...
Olika modeller har olika optik. Det gäller alla märken.

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
Titta på http://www.steves-digicams.com/hardware_reviews.html
samt http://www.dpreview.com för och få info. Alla Canons cameror har fått mkt bra kritik. Generellt sätt så tar en lite större kamera (läs objektiv) bättre bilder - framförallt i dåligt ljus. Jag skulle välja 400 för att ha i fickan eller G3 om du vill ha lite bättre bild och ljuskänslighet samt mer inställningsmöjligheter. Det är mkt liten skillnad i bildkvalitet mellat s400 och s45/s50.

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Att tänka på vid Digitalkameraköp:
- Minneskapacitet, det är uttråkigt att få slut på minnet.
- Strömförbrukning, hur många bilder kan du ta? Vill du kånka runt på 100 extra batterier.
- Lagringshastighet, hur snabbt lagrar den undan bilderna? Vill ju inte missa kanonbilden bara för att kameran är upptagen med annat.
- Zoom. Glöm allt vad digital zoom heter. Så mycket optisk zoom som möjligt. Digital zoomning görs i Photoshop.
- Överföring till datorn. Det tar hur länge som helst att föra över bilder via serieporten. USB2.0 eller FireWire rekommenderas.

Kameror testade av undertecknad och som jag kan rekommendera:

Olympus mju 300 - En riktigt bra kamera för under 5000. Tål det mesta i regn och snö och är stöttålig och robust. En bra hojkamera. Lite svag zoom. Lite knepigt menysystem. Tar 4 knapptryckningar att radera en bild. Finns en storebror till denna, mju 400, med lite mera pixlar. Ska kika på denna.

Casio QV-R4: En trevlig kamera. Har en lillebror som hetter QV-R3. Fördelen med denna är att den har 11 Mb internt minne som används vid foto. Det gör den överlägset snabbast av de jag testat. Behöver dock extraminne om man vill fota lite mer.

Canon PowerShot: Alla modeller. Ett säkert val. Många funktioner. Bra menyer. Bra optik. Jag gillar den inte. Man måste tigga till sig laddningsbara batterier. Alla Canon-kameror jag testat har haft svårt med lite ljus.

Och så sist men inte minst...

DiMAGE S414: Ja jävlar. Om föregångarna var bra så har dom verkligen fått till det. Mycket bra optik. Trevliga menyer. Bra hantering. Många manuella funktioner. Snabb.

CorbenDallas

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
http://www.cyberphoto.se/
En väldigt bra svensk sida där man kan få bra koll på vad saker o ting bör kosta plus att dom testar många kameror. och det är inte bara dom kameror dom tjänar mest på som får bra betyg...
Seriöst!

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Köpte en Pentax 430 RS på www.cyberphoto.se

4.0 megapixel .. 3 ggr zoom, 11 meg inbyggt minne utifall Compact flash kortet tar slut.

är då väldigt nöjd med den :tummenupp

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Fan digitalkameror är ju en riktig djungel :skrämd

* Vill ha en kamera som har bra kvalité på bilderna eftersom jag vill kunna få ut dom som "vanliga" pappersbilder också utan att dom ser ut som skit.

* Har inga kunskaper om foto så det behöver inte va en proffskamera

* Den måste vara snabb, man ska kunna ta flera kort i följd utan att behöva vänta mer än 2-3 sekunder.

* Klar fördel om man kan spela in långa filmer med den (när man stuntar alltså... :p )

Det står att IXUS 400 kan man spela in 3min lång film med, nån som vet om det ät minnet eller kameran som sätter den gränsen? D v s om man kan spela in längre filmer bara man köper mer minne.

Hur pass bra/dåliga bilder blir det med en Digital videokamera? Typ en JVC GR-D30, såg en sån för 7000:- i reklam bladet från Power nyss.
Nackdelen med en videokamera är ju att den tar mer plats....

Tack för alla synpunkter, kom gärna med fler! :tummenupp

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...