Vilken digitalkamera?

delarossa

Medlem
Gick med
24 Sep 2004
Jag kan ingenting om (foto)kameror men funderar på att inhandla en nu med en budget på ca 3000 kronor.
Den ska vara liten, smidig och gärna snabb att hantera då den ska dokumentera min son på 5 veckor och hans utveckling.

Jag har förstått att man i vart fall inte ska stirra sig blind på antal megapixel per krona men vad är det mer man ska ha i åtanke?

Tips mottages gärna!

Jag har några kameror som jag bara använder när jag är på semester typ. Dvs man har aldrig kamera med sig när man behöver. MEN. Skaffade mig en ny mobil (Samsung Galaxy S2) för några veckor sedan, och den har en grym kamera för vardagsbilder. Den är kass i mörker, och den har såklart ingen zoom, men den tar fenomenala bilder. Filmar dessutom i full-HD.

Var själv skeptisk, men nu använder jag nästan bara mobilens kamera, speciellt när jag ska fota kidsen. Mobilen är ALLTID med.

Håller med starstriker. Sen installerar du Dropbox på luren också så får du tillgång till dina bilder med hjälp av en dator, var som helst.

Jag håller inte med.
Den här reklamen är ungefär vad jag tycker.
Köp kamera, satsa på ett känt märke, ex. Canon.

Bifogat

• 197429_600.jpg
    197429_600.jpg
    52.7 KB · Visningar: 33
Håll utkik efter om Canon Powershot S95 dyker upp på rea någonstans.

Tanken är att kameran ska följa med barnet även om inte jag är med så en telefon nog inget alternativ. Man borde väll även få mer bild för pengarna om det är en renodlad kamera?

Ska läsa lite om Canon.

Mitt tips är att prioritera hastigheten. Alltså den tiden det tar från att du trycker på avtryckaren tills att kameran tar bilden. Är den lång så kommer du att bli tokig...

Mitt tips är en vattentät kompakt likt denna: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=tx10silver jag har föregångaren och är riktigt nöjd. Har tagit riktigt bra bilder på min lilla son under vattnet. Bilderna går inte att jämföra med dom tagna med en riktig systemkamera men en liten kompakt går ner i skötväskan så den är alltid med, filmerna blir riktigt bra oxå :-)

el kolla beg annonser efter beg systekamera med bra objektiv..finns gott om dom på fotosidan.se och blocket.se

el kolla beg annonser efter beg systekamera med bra objektiv..finns gott om dom på fotosidan.se och blocket.se

Systemkamerans största nackdel är att den inte används. Ingen vill gå med den hängandes runt halsen som en asiatisk turist. Följden blir också att den ligger kvar i ryggsäcken eller på hotellrummet hela dagen....

Systemkamerans största nackdel är att den inte används. Ingen vill gå med den hängandes runt halsen som en asiatisk turist. Följden blir också att den ligger kvar i ryggsäcken eller på hotellrummet hela dagen....
Det där beror lite på vilken inställning man har till sitt fotograferande. Jag släpar ofta med mig kameran och en bunt andra prylar i kameraväskan. Och önskar ändå att jag hade möjlighet att släpa med mig ännu mera utan att få akuta ryggproblem. :näsblod

Men en systemkamera är inget man tar med sig och bara köra på något automatiskt program och utan att ha minsta susning om vad man pysslar med. Då kan man lika gärna stoppa en kompaktkamera i bröstfickan och få nästan lika bra bilder.

Jag har föregångaren till den här som pocketkamera. Nöjd och rekommenderar den väl! Tar tyvärr färre och färre bilder med stora systemaren.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=TZ20sv

Hetaste tipset är nog att ta sig till någon superduperelektronikmarknad och klämma, känna och hålla i olika kameror. Av de kända märkena i ungefär samma prisklass presterar de någorlunda likvärdigt för vardagsfotografen. Då kan egenskapen att den känns rätt vara skillnaden mellan att ta en riktigt bra bild mot att kameran ligger hemma.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick