Vilken första hoj rekommenderar Du?

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
Jag skulle bara vilka kolla med er hoj-nissar vilken hoj ni rekommenderar som första hoj?

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
En lista bra hojar till nybörjaren för tung mc.
Suzuki gsx600f
Honda xr400/600
Suzuki Sv650(en av dom bästa för nybörjare)
Yamaha xt600e

M.fl.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
GSXR1000 - sen behöver du inte byta upp dig :mattias
En hoj att "växa" i.

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Quaya skrev:
Jag skulle bara vilka kolla med er hoj-nissar vilken hoj ni rekommenderar som första hoj?

Det korta svaret är: En som du har råd att köpa och att äga.

Ta reda på vad din blivande hoj kommer att kosta dig, inte bara i inköp utan framförallt i försäkring och andra löpande kostnader. När du vet det så kan du börja att sålla i listan av möjliga hojar.

Ett tips utan att alls veta vad för slags hoj du gillar (custom, sport, touring, streetbike, motard m.m.): Suzuki SV650S

Det är en sportig kul hoj med trevliga vägegenskaper som inte drar iväg alltför mycket i försäkring.

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
R1 gsxr1000 eller likande om du ska åka plastgris.... går lika bra att köra ihjäl sig på en 600,fördelen med en 1000 är att man sparar pengar eftersom man inte behöver byta upp sig till 1000cc efter 1 år och får en mer körbar cykel eftersom det är stor skillnad på vrid,en 600 lockar mer till hårdkörning tycker jag eftersom dom är slöare i botten.
Ångrar inte en sekund att jag körde mina 1:a 500 mil på en 1000cc.Och tror inte en R1 är mer svårdkörd än min gamla järnhäst utan tvärtom.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Tom skrev:
Sannolikt behöver man inte byta alls, man lär slippa sådana bekymmer relativt omgående.

Precis, det bekymret försvinner samma dag du skriver på ägarbeviset till literhojen.

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
jo hade jag köpt en typ 650/750 så hade jag lessnat på 1 vecka men hojen jag köpte håller lätt 1 säsong till trots sin ålder.Körskole cyklarna skulle jag vägra åka på men det beror ju på vad man gillar,dom var alldeles för slöa för min smak.

Mavve skrev:
Precis, det bekymret försvinner samma dag du skriver på ägarbeviset till literhojen.

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
Holger skrev:
jo hade jag köpt en typ 650/750 så hade jag lessnat på 1 vecka men hojen jag köpte håller lätt 1 säsong till trots sin ålder.Körskole cyklarna skulle jag vägra åka på men det beror ju på vad man gillar,dom var alldeles för slöa för min smak.

Vad byter man upp sig till då när man tröttnar på sin G1K ?
Om den bara "håller" en eller två säsonger så blir det ju rätt jobbigt i slutändan :)

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Jag ska byta till r1 men inte förrän nästa säsong eller i slutet på denna sen kör man väl 1år eller 2 på den innan man monterar turbo efter det får man klara sig med det man har.

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Om en R1 är mer svårkörd än din fzr? Ehh, ja, det är den. Din fzr går inte på bakhjulet de tre första växlarna på gas och resten av växlarna över vägskarvar, krön och liknande. Nån dag kommer jag få krupp när folk på fullaste allvar tycker att man som nybörjare ska åka runt med mer än 100hk, men inte idag, jag orkar inte.....

Badkarma

Ny medlem
Gick med
2 May 2003
Hoj
Blev ingen hoj denna sommar
Quaya skrev:

Vill gärna rekomendera en ZX9-R. 98'a eller nyare. Med anledningen av att det är en utmärkt fin hoj med bra sport och landsvägsegenskaper. Skön kåpa och ett bra vrid när man skjutsar. Sen finns dom generellt till ett billigare pris än R1'or, Fireblade's och Gixxer 1000. Nu när 04'orna kommer ut så blir det nog ännu gynsammare. Det är min rekomendation, du får en hoj du kan göra det mesta med.
00 och framåt är dom hur porriga som helst utseendemässigt.

/Anders

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Nej det är sant min går inte upp på bakhjulet mer än på 1 och 2:an om man hetsar den lite men o andra sidan får man vobbel över krön och liknande.
Men jag tror inte folk slår runt för att dom börjar med en r1.
Men sen skulle jag tippa att r1 är bra mycket mer lättsvängd och lättbromsad än min och det är 2 viktiga detaljer.
Sen om man är ett gäng som åker tillex i somras åkte jag men några r1 gsxr 1000 och andra nyare hojar,och jag kan garantera att man har större chans att överleva när man ska hänga med dom på en r1 än på min Fzr,det är fruktansvärt jobbigt att ta igen det man förlorar på rakorna när man kommer till böjarna :)

OLJEKYLD GSXR skrev:
Om en R1 är mer svårkörd än din fzr? Ehh, ja, det är den. Din fzr går inte på bakhjulet de tre första växlarna på gas och resten av växlarna över vägskarvar, krön och liknande. Nån dag kommer jag få krupp när folk på fullaste allvar tycker att man som nybörjare ska åka runt med mer än 100hk, men inte idag, jag orkar inte.....

Badkarma

Ny medlem
Gick med
2 May 2003
Hoj
OLJEKYLD GSXR skrev:

Killen som kör hojen avgör om den ska wheela eller inte. Köra med insidan kan nog nybörjaren också utan att få "plötsliga" bakhjulskörningar. Lycka till att gasa upp en retta på 3'an utan ryck.

/Anders

Badkarma

Ny medlem
Gick med
2 May 2003
Hoj
cRoC skrev:
Holger: Skulle du rekomendera en fzr 1000 till en 18åring som kört 125a i 2 år?

Är det inte 20 för tung hoj?
Fan är det inte många som börjat med 1000cc hojar och överlevt eller är jag den enda?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
nej, inte en tråd till där vissa tycker att turbohojar är lättkörda.
Att låtsas känna till hur alla fungerar är ju löjligt, bättre rekomendea nåt lungt än västa monster åt folk man inte alls känner.
De alra flesta kör som svin i början oavset fordon, sen ska det gärna låta annorlunda här men så är det.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
cRoC skrev:
Holger: Skulle du rekomendera en fzr 1000 till en 18åring som kört 125a i 2 år?

Nej, eller kanske, eller jo =) Men kanske en FZR 600 92:a... Jag ringde på föräkriingar på en FZR 1000 innan jag köpte min 600, det var en HEL DEL skillnad på dom... JAG hade INTE råd att försäkra en 1000 iaf =)....

:hej

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife