Vilken första hoj rekommenderar Du?

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Beror på hur intelligent han är och hur duktig han är att köra,finns dom som kört hoj i 10år som jag inte ens skulle rekomendera 1 125cc till.
Jag hade själv inte kört mycket på större maskiner när jag köpte min och ångrar mig inte 1 sekund, så visst klarar han av en är det klart han ska ha en.

Tillägas bör att min körskole lärare tyckte jag valde en bra/lämplig hoj:)
Han sa som mig kör du med insidan kan du köra vad som helst gör du inte det bör du inte ens köra moped fast då hade han ju iofs sett mig köra,skulle helst vilja se folk köra innan jag rekomenderar nån en hoj överhuvudtaget,finns många som tror dom kan.....

Badkarma

Ny medlem
Gick med
2 May 2003
Hoj
Blev ingen hoj denna sommar
Silwer skrev:
nej, inte en tråd till där vissa tycker att turbohojar är lättkörda.

Bra att du påminde mig. Klart killen ska ha turbo på bågen. Glömde det sorry.
Tack!

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Nu börjar argumenten hitta normal nivå. Jag vet att man lär sig mer av att köra något snällare som man inte blir rädd för de första åren på två hjul, jag har studerat många exempel på det. Jag vet också att små misstag förblir små på en snäll hoj och blir stora på en vass hoj. Är det primära att inte bli efter på raksträckorna så visst, då funkar inte en snäll hoj. Vill man faktiskt lära sig köra hoj så köper man en snällare hoj. Jag har förstått att det viktigaste numera är att dels inte ha en hoj som är äldre än ett par år som förstahoj, och dels inte hamna efter i toppfart. Det finns också många exempel på folk med stora snabba sporthojar som pga att de saknar rutin bromsar sig rakt fram i svängar eller bromsar omkull sig i slutet på rakan, mot oerfarenhet hjälper inte värsta bromsarna eller chassiet, göken i sadeln lär ju kunna använda grejorna också.
Jag pratar nu generellt om nybörjare, oavsett ålder. En 40-åring som nyss tagit hojkörkort har lika lite i sadeln på en sporthoj att göra som en som är 20 år. Det du som 40-åring har fördel av är dels att du troligen har varit ute i trafiken i 20 år, du kan läsa folks beteende, du vet vad folk tar sig till, du är mer riskmedveten och mer mogen överhuvudtaget. Fokuseringen ligger inte på att vänja dig vid trafiken utan att vänja dig vid att vara på två hjul.
När man är ung och börjar köra hoj så tänker man: jävla bil, bara byta fil mitt framför mig, idiot! Vafan, grus, mitt i kurvan, vad i helvete! Biljävel, svänga ut i korsningen, ser han inte att jag kommer.
Efter ett antal år i sadeln tänker man: Jag såg att han skulle byta fil, inte så konstiggt att han inte såg mig eftersom jag kör 150 där det är 90. Ojdå, här var det grus, tur att jag inte körde fortare så att jag kan byta spår. Jaha, bra att man hade bromsberedskap innan korsningen och släppte på gasen, bilen trodde nog inte att jag kom så fort som jag gjorde.
Allt beror på ens egen mentalitet, en förutsättning för överlevnad är att man kan tänka själv och köra med insidan, och det kan de flesta. MEN insikten om att man är dödlig kommer efter ett tag. Det finns många som börjar på för stora maskiner och ändå inte klotar och det finns de som börjar på customhojar och kör ihjäl sig efter en månad.
Inget kan ändra min åsikt, det krävs rutin och erfarenhet innan man ska äntra en räser, och det enda sättat att skaffa sig rutin och erfarenhet är att ÖVA, mycket. Köra mycket, öva på kurvtagning utan att polare ska ligga och hetsa, öva på bromsning på olika underlag, öva på trafiken, att läsa beteenden.
När man kör en snabb hoj så flyger fan i en, så är det. Du kanske hänger på dina mer erfarna kompisar hyggligt på favoritvägen, när du kör till 98-100% av din kapacitet, medans polarna kanske kör till 60-70%. Problemen börjar när det dyker upp något oförutsett, en älg, grus, bilar, gående, vad som helst som gör att man måste ta ett alternativt spår eller bromsa/väja. Polarna fixar detta eftersom de inte kör på gränsen, medans du har haft fullt upp med att stanna kvar på vägen, vilket du raskt upphör med. ( Ingen ska ta åt sig av att jag skriver du i meningarna, jag skriver fritt).
Det är som med precis allt annat i livet, man måste låta sig få öva och skaffa rutin och erfarenhet. Man vill vara bäst från början, jag hatar att vara sämre än andra på saker även om jag provar för första gången. Men det är så det är.
Det är därför min åsikt är att man ska lära sig hantering och beteende hos en tvåhjuling innan man försöker tämja en best.

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
KTM
Jag gick från 125cc-1000cc (r1) Iof. kört bana, tävlat med 125:an men d va inga somhelst problem. Vet inte hur smart d är o köpa en 1000 med än gång när man just fått lappen..testa :gnissla

köp en uppsättning kraschkåpor o ut o kör på bana. Då lär du känna hojen tillräckligt för o kunna manövrera säkert :tummenupp

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
hm

KickAss_Prod´s skrev:
Jag gick från 125cc-1000cc (r1) Iof. kört bana, tävlat med 125:an men d va inga somhelst problem. Vet inte hur smart d är o köpa en 1000 med än gång när man just fått lappen..testa :gnissla

köp en uppsättning kraschkåpor o ut o kör på bana. Då lär du känna hojen tillräckligt för o kunna manövrera säkert :tummenupp

Jaa.. men vissa kanske inte har tillgång till bana, och ingen större lust på spendera pengar på kraschkåpor.

Sen som vissa skriver att de hoppat till 1000cc direkt, kul att det gått för er, men här ser vi ju exempel på att det e jäkla skillnad på nybörjare.

Här har vi en som både kört 125cc, tom. på bana och tävlat, medan andra kanske aldrig suttit på en hoj, moppe eller ens cykel. Klart det kan vara enklare för honom att hoppa till 1000cc. Sen att en hel del plötsligt börjar rekommendera en litersmaskiner tycker jag e lite bisarrt med tanke på de diskussioner jag följt här om att 600cc skulle vara för mkt för en nybörjare.

Själv ligger man i samma sits, och det har pendlat fram och tebax - ska man våga satsa på en 600 gixxer , eller ska man ta en Hornet eller tom. något ännu snällare?

Verkar lite som att vissa som kört en litare i några år nu och saknar sina pengar de 'slösa' på att byta upp från sina första hojjar inte längre har riktigt insikt i situationen då de bara ser till de mistag de gjort (dvs. slösat pengar) medan de inte inser att de kanske haft jävligt tur att de inte kört ihjäl sig och därmed går och rekommenderar något de själv skulle vilja ha istället för vad den som frågar bör ha (- en svagare hoj).

Hm, inte riktigt koll åp tankarna, smått virrig idag, men tror ni fattar vad jag menar :confused:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Ut o provkör hojarna då. Testa dig fram till vilken som är rätt just för dig.

Det kanske är en ducce748 du skall ha?
Testa som sagt.
Fastnar du för R1 så köp en R1 då.

Badkarma

Ny medlem
Gick med
2 May 2003
Hoj
Blev ingen hoj denna sommar
Fan vad folk överdriver. Jag lärde mig att IDIOT förklara alla bilister i trafiken direkt. Så jävla stor skillnad är det inte mellan 600 och 1000. Kan du inte ta en kurva med en R1'a så lär det inte gå bättre med en R6'a. Sen är det roligare att skjutsa med en liters hoj pga. vridet.

Man behöver inte ligga på 10000 rpm jämt.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Man kan börja med någon riktigt billig begagnad cykel, en ER-5, XT600 eller liknande för att lära sig hur trafiken fungerar när man kör tvåhjuling. Handgrepp, växling och annat ska få tid att nötas in i ryggmärgen. När man väl fått en känsla för hur det fungerar, kan man byta upp sig något steg. Misstag på sådana hojar bör bli mindre dyrköpta (men farligt är det ändå, man kan bryta kroppen sönder och samman redan i 30 knyck) och är billiga att äga - inte förlorar man heller så mycket när man säljer.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Badkarma skrev:
Fan vad folk överdriver. Jag lärde mig att IDIOT förklara alla bilister i trafiken direkt. Så jävla stor skillnad är det inte mellan 600 och 1000. Kan du inte ta en kurva med en R1'a så lär det inte gå bättre med en R6'a. Sen är det roligare att skjutsa med en liters hoj pga. vridet.

bah, 10000rpm är mesigt, en annan ligger på 14000rpm hela tiden :lol

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF-R1
Quaya skrev:
Jag skulle bara vilka kolla med er hoj-nissar vilken hoj ni rekommenderar som första hoj?

Anmäl dig till körskolan om du inte har körkort, att skaffa körkort blir din första utmaning......sen tittar du i plånboken och köper en skitful slö hoj och blir asbra på att köra och åker ifrån alla coola snabba sporthojar :huvet :huvet

Å va jag är trött................ :huvet :huvet

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Jag köpte en sur gammal GSX 750, det räcker nog fan och köra ihjäl sig på det med, men å andra sidan var den billig och jag kan åka på den tills jag vet vad jag vill ha utan och behöva fråga andra :) men det kanske är fel....vad vet jag.

Kenta

Jag andas sporthoj,com
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
SV650S och GSX-R400
Badkarma skrev:
Så jävla stor skillnad är det inte mellan 600 och 1000. Kan du inte ta en kurva med en R1'a så lär det inte gå bättre med en R6'a.
Så de är en godtycklig anledning till att köpa de största och värsta som markanden har att erbjuda som första hoj?

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Aprilia Rsv 1000R FACTORY-08
Badkarma skrev:

Troligtvis så kan man säkerligen komma fortare in i en kurva med en 1000R :tummenupp Detsamma mellan kurvorna.....

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
Hur kan man rekomendera hoj till någon utan någon bakgrundsinfo?
Vilket är det tänkta användningsområdet? Trafikmognad? Kostnadsläge?

Tycker inte det går att generalisera och säga att man absolut inte kan börja med 1000cc plastraket. Det har helt och hållet med individen att göra. Min första var en plasthoj på 955cc och 130hk. Tyckte det var bra en bra nybörjarhoj.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Om det är första gångerna du släpper på kopplingen så tycker jag att du ska köpa en Honda CB125 typ -81 lr så för en 4-5tusen kronor, lättkörd hoj me lite karaktär som inte kostar att lägga omkull några gånger. Det är fyrtakt då, om du vill ha ännu lite mer karaktär så skaffa en Yamaha RD125 -79-81, samma lr lägre slantar där. SEN kan man som välja å vraka :D

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
Okej, jag tackar alla för era svar... ska jag vara ärlig så orkade jag just då inte förklara mig så bra.

Men som Kawa, r1, gixxer osv är dem verkligen så bra? jag tänker erkäna här och nu att köper jag en sån så kommer jag.... köra mer olagligt än lagligt. Och det är väll de man inte ska göra dem snabba hojarna?... eller?

jag menar mellan en vi säger Honda CBR 600 och en r1 så är det ju mycket mer vrid i en r1'a än vad det är i en CBR och det är väll de som gör de farliga när man inte är en rutinerat mc-förare?... eller har jag fel??

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Quaya skrev:
Okej, jag tackar alla för era svar... ska jag vara ärlig så orkade jag just då inte förklara mig så bra.

Men som Kawa, r1, gixxer osv är dem verkligen så bra? jag tänker erkäna här och nu att köper jag en sån så kommer jag.... köra mer olagligt än lagligt. Och det är väll de man inte ska göra dem snabba hojarna?... eller?

jag menar mellan en vi säger Honda CBR 600 och en r1 så är det ju mycket mer vrid i en r1'a än vad det är i en CBR och det är väll de som gör de farliga när man inte är en rutinerat mc-förare?... eller har jag fel??

Det som är farligt med en effektstarkare hoj är att om man vrider på handtaget lite för mycket, för att stajla eller för att man blir hetsad av kompisen eller nåt, så blir konsekvenserna större än om man har en mindre effektsvagare hoj. Av den anledningen är en effektsvagare hoj trevligare. Ett misstag behöver inte bli lika ödesdigert.

Fast det finns ju dom som kan köra en literhoj utan vidare som första hoj. Jag hörde inte till den kategorin kan jag säga. När jag bytte från en 250 tvåtakt till en 750, så drog jag på en sen kväll och höll nästan inte på att kunna klara av kurvan som följde på rakan som jag höll runt en 200 knyck på. Tyvärr så tror jag att jag inte är ensam om detta beteende.

Du blir inte bättre mc-förare med en effektstarkare hoj (inte sämre heller) och enligt mig så kan du ha lika kul med i stort sett vilken hoj som helst bara den gör det som du vill ha den till. Ta reda på vad du ska ha den till och sedan vad du har råd med så brukar det lösa sig med hojfrågan.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife