Vilken hjälmstorlek? Är mellan storlekarna.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Vilken hjälmstorlek? Får olika råd av säljare.

Prövade Shoei GT-Air när jag var förbi Yamaha-center och Johans MC i dag.

På Yamaha-center tyckte de jag skulle ha medium, men att den var åt det större hållet, utan att vara för stor.

På Johans tyckte de jag skulle ha small. Vred jag mig hårt åt sidorna när man höll i hjälmen blev det en liten glipa vid kindkudden på motsatt sida. De sa också att man inte skulle köpa en hjälm som kändes lagom när den var ny.

I small får jag fiskmun och måste dra i ansiktsmusklerna för att kunna stänga munnen utan att bita mig i kinderna. Får också känslan att hjälmen inte riktigt kommer ner så långt på huvudet som den kan, för det går att pressa ner den en bit. Fast det är inte så att den ligger och glappar på huvudet.

Har prövat att ha på mig small-modellen en timme och jag fick ingen huvudvärk, även om det var väldigt skönt att få av mig den efteråt. Tror inte jag skulle kunna få in en hjälmhuva om jag ville.

Har själv försökt mäta mitt huvud och får det till ~57cm eller ~56.7cm om jag drar lite hårdare i måttbandet. (Skulle kanske behöva ta en sväng förbi frisören.)
Small = 55-56cm, medium = 57-58cm. Så jag är inte klockrent i någon storlek.

Ni som är mer erfarna, hur hade ni gjort? Finns det någon bra guide ni brukar följa om passform?

Last edited:

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Min erfarenhet är att om hjälmen sitter skönt och lagom tajt när den är ny, så kommer den att glappa efter ett tags användande. Men självklart är det svårt för mig att veta om din nya sitter för tajt nu.
Du kanske ska prova en annan modell eller ett annat märke för att hitta en mittemellan-storlek.

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
jag har haft gt-air hjälmen sen i somras. Jag hade samma ca.57cm när jag mätte, jag körde på medium den sitter gjuten som den ska och jag har svettats i den som satan och använt den tillräckligt för att göra den "begagnad". Sitter åt lika bra som den gjorde från första början faktisk.

För mig med feta kinder och huvud som är bred hela vägen(INTE TJOCK FÖRFAN, GULLIG SÄGER JU ALLA).
Då är gt-air extra tight vid nedre partiet än vissa andra hjälm jag provat.

Och första gången kändes det som om den pressar in kinderna lite för mycket. Men det där släpptes och vanan blev snabb för den. tex hjc hjälm för mig sitter skönt vid kinderna men öronen blir det tajt.
Jag käkade inte ihjäl mig själv som du håller på att göra!:crash
Så kanske medium är bättre, om nu medium sitter tight o fint också.

Bra jävla hjälm faktiskt, nöjd med min även om jag betalade det lilla extra för den.

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
det ska göra ont när den är ny - efter ett tag sitter den som ett smäck

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du gör som du vill !
Jag har köpt en som jag ser det för tight hjälm. OK i affären, men inte att köra flera timmar i.
Den hjälmen använder jag inte längre.
Jag har också köpt en för stor hjälm. Det var lätt att fixa med lite extra skumplast i inredningen som utfyllnad
när jag kom på att den var lite för stor.
Jag tror Shoei olika inredningar till sina skalstorlekar. Har jag fattat det rätt så ska man alltså kunna få tag i större och mindre inredningar till skalen. För finjusteringar. Men "inredningar" har kanske handlarna inte hemma..........
Och handlarna lever på att sälja.

Det är på en sporthoj också viktigt att kunna se bra (flera 100 meter framåt) när man sitter framåtlutad på hojen.
Hjälmens kant ovanför ögonen får alltså inte skymma när du böjer dig framåt över tanken.
Här är hjälmens ovankant rätt tycker jag, högt över ögonen.

Bifogat

• Helmet-on-Guy.jpg
    Helmet-on-Guy.jpg
    31.6 KB · Visningar: 209
Last edited:

Swedebear

Speeding up
Gick med
23 Aug 2005
Hoj
zx6-r '09
Jag skulle prova annat märke eller modell. Ska kännas tajtare än du egentligen tänkt men inte direkt obekvämt. Tror fiskmunnen är ett varningstecken, den delen av hjälmen har rätt liten töjningspotential. Det är väldigt olika passform mellan olika märken, hitta den som känns bra för dig. Och även om du sedan skulle bestämma dig för GT-Air i alla fall så har du en bättre känsla för alternativen och kan känna dig säkrare i ditt val.

Last edited:

Täppas

Guest
Fiskmun och kindtugg...FEL
Liten glipa vid hård vridning, OK
Ska du promt ha en Shoei så köp medium !

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Sen kanske man skall se över frisyren :p asså om du klipper dig kommer kanske inte hjälmen passa så bra. ska du alltid ha luva i hjälmen ?

White-afro_1455424i.jpg

har du koll på vilken form du har på skallen ? Rund, oval etc... vissa tillverkare passa vissa huvudformer bättre. Nolan tex är för klotskallar :p

Jag själv har en SHOEI RAID II small . 56 runt skallen. När hjälmen var ny så var det lite fiskmun och klaustrofobiskt men den töjde ut sig efter en sommar.

Kollade föresten på kvittot som var daterat 2008. Det blir nya GT till sommaren.

SHOEI mått :

Small 55 - 56cm
Medium 57 - 58cm
Large 59 - 60cm

Det finns massa guider på youtube hur man kontrollerar att hjälmen har rätt passform.

http://www.youtube.com/results?search_query=proper motorcycle helmet% 20fit&sm=3

Last edited:

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
När jag köpte min Schuberth S2 så velade jag också mellan två storlekar. Den ena var riktigt tight och obekväm, den andra satt tight men bekvämare.

Så jag provade ytterligare en mindre storlek som man kände på en gång aldrig skulle funka, så tog jag den som var riktigt tight och obekväm. Men jag fick inte "fiskmun" dock. :)

Använt väldigt mycket förra säsongen alltid suttit asbra. Helt klart nöjd.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Köp en som sitter bra och är tight men bekväm. När dunsen svettas in den en säsong och inredningen krympt ihop så köper du ny till nästa säsong (inredning alltså).

Hudik

Guest
några saker med ny hjälm:

1. Du ska få "fiskmun"
2. Får inte trycka hårt i pannan
3. Sitta bekvämt men hårt på baksidan huvet
4. Lyfter du hjälmen rakt upp så ska huvet följa med
5. Ska inte få "glipa" om du vrider hjälmen
6. Ögonen ska vara placerad mitt i öppningen på hjälmen
7. Hakan får inte gå ner under hjälmen

Sitter inte hjälmen på det viset så titta på en annan modell eller annat märke, alla hjälmar är inte lika utformade.
Jag kan inte ha AGV men vissa shoie sitter perfekt :tummenupp

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Jag har en Shoei-hjälm som jag inte använder längre. Min erfarenhet är att just Shoei över lag är snäppet tightare över kind-/hak-parti än många andra hjälmtillverkare och jag har inte ändrat den uppfattningen efter att ha provat andra Shoei-modeller. Det är möjligt att min skalle är för "bred" över kind-/hakparti och att det gör att Shoei är fel hjälmtillverkare för mig. Har inga som helst problem med Schubert, Arai och en del andra hjälmmärken vad det gäller kind-/hakparti. Och en hjälm SKA sitta lite för tight när den är ny. Det har hänt att jag fått lite ont i nacken med en ny hjälm som i övrigt sitter bra. Då har jag tagit tummarna och tryckt till frigoliten i nacken i hjälmen så har det löst sig. En del områden i hjälmens invändiga skydd är lite formbara. Men just Shoei är fel tillverkare för mig. Inte en enda modell/storlek passar på mitt huvud. My two cents.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
1. Du ska få "fiskmun"
5. Ska inte få "glipa" om du vrider hjälmen
Fiskmun och kindtugg...FEL
Liten glipa vid hård vridning, OK
Hur ska det vara egentligen?

Jag har testat ett gäng andra hjälmar faktiskt. Shoei och HJC är de som sitter bättre på mitt huvud än exempelvis Arai. Har för mig att AGV och X-lite inte sitter särskilt bra heller. Ska pröva fler Shoei-modeller så snart jag får möjlighet, men hade ändå velat känna att jag har lite bättre koll på hur de bör sitta.

I fallet med medium-hjälmen så pratar vi inte glapp mot kindkuddarna, men om man vrider huvudet hårt åt höger så blir det ett litet glapp längst ut vid kindkudden på vänster sida. Inte ett stort glapp längs hela kinden.

På smallvarianten existerar inget glapp, men o andra sidan sitter hjälmen så tight mot kinderna att jag inte kan stänga munnen utan att dra hårt i ansiktsmusklerna för att få bort kinderna från tänderna.

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Alltid samma basic-test vid provning av hjälm. Med hjälmen på huvudet, ta tag i hjälmen och försök vicka på den. Rör den sig relativt huvudet är den för stor eller fel modell. Den ska sitta stumt. Du ska inte kunna vicka på den när du har den på dig.

Det är skillnad mellan olika modeller av samma fabrikat. Prova. Själv skulle jag inte välja GT-Air eftersom jag tycker att den är för tung. Kör man sporthoj så är det intressant för nacken ändå.

En hjälm trycker något på kinder/kindben. Annars sitter den inte stadigt. Normalt är att när man tar av sig hjälmen så syns det avtryck i skinnet av fodrets textilstruktur.

Så liten hjälm som möjligt, så sitter den stadigt. :fakta

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Efter dagens hjälmprovarsession med flera modeller från Shoei, HJC och Arai slutade det faktiskt med GT Air i storlek medium. Den kändes som den tightaste mediumhjälmen jag prövade, utan att bli klaustrofobiskt små som smallmodellerna.

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Jag hade 55,5 och tog en small fast xspirit 2. Provade dock en gt air och den satt också bra så har du en Shoei skalle så har du nog rätt storlek med medium skulle jag tippa

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Grattis till din nya GT-AIR !

Jag fega ur på en GT-AIR. Användare har gnällt på ventilationen och att den är varm. detta pga av sol-visirets konstruktion samt att den bullrar mycket mer än gamla shoei gjort.

Det blev en Shoei XR1100 Pious TC5 storlek small. 2800kr från Helmet City UK.

gg.jpg

xr1100_conqueror.jpg
Hade snöat in mig totalt på den rödvita "Conqueror" som är väldigt udda, tyvärr var den slutsåld i small.

Last edited:

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Jag köpte en Shoei GT Air i xs.
Fick knappt på den när jag köpte den, och nu försöker jag sälja den då den är för stor.
Köp den minsta som du kan få på dig.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Det brukar gå att byta kindkuddar i många finare hjälmar till olika tjocklekar. Jag har gjort det själv på några schoei hjälmar. Det är schoei s egna tillbehör.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...