Vilken hoj är bäst i SBK?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nu går det ite riktigt att jämföra serier rakt av beroende på att de har lite olika reglementen men det är ganska intressant om man gillar navelskådning. Dessutom påverkas såklart resultaten av skador på toppförare, teamens ekonomi etc.

Så här ligger det till i topp tio i respektive serier. Reglementena i WSBK, BSB och AMA är ju mycket lika och där verkar Suzuki vara the Weapon of Choice förutom i BSB. IDM är ju det reglemente som vi har i Sverige och där är motormodifikationerna inskränkta på ett helt annat sätt och då ser man annorlunda hojar längst fram - MV Agusta! När det gäller Honda så är det bara hojarna i BSB som är riktiga HRC maskiner eftersom de andra teamen väljer att bygga eget från gathojar. Frågan är om American Honda bet sig i handen inför årets säsong med tanke på hur svårt de haft det och hur bra HRC-maskinerna gått i BSB.

WSBK
POSITION RIDER TEAM POINTS
1. TROY CORSER SUZUKI 222
2. YUKIO KAGAYAMA SUZUKI 144
3. CHRIS VERMEULEN HONDA 141
4. REGIS LACONI DUCATI 112
5. JAMES TOSELAND DUCATI 98
6. CHRIS WALKER KAWASAKI 74
7. ANDREW PITT YAMAHA 70
8. NORIYUKI HAGA YAMAHA 68
9. PIER FRANCESCO CHILI HONDA 66
10. NORICK ABE YAMAHA 62

BSB
1. MICHAEL RUTTER HONDA 235
2. GREGORIO LAVILLA DUCATI 190
3. RYUICHI KIYONARI HONDA 182
4. GLEN RICHARDS KAWASAKI 138
5. LEON HASLAM DUCATI 130
6. KARL HARRIS HONDA 102
7. DEAN THOMAS KAWASAKI 85
8. SEAN EMMETT YAMAHA 79
9. GARY MASON HONDA 72
10. SCOTT SMART SUZUKI 68

AMA
1 MAT MLADIN SUZUKI 325
2 BEN SPIES SUZUKI 300
3 AARON YATES SUZUKI 265
4 NEIL HODGSON DUCATI 249
5 ERIC BOSTROM DUCATI 231
6 MIGUEL DuHAMEL HONDA 204
7 JAKE ZEMKE HONDA 186
8 MARTIN CRAGGILL SUZUKI 186
9 JOSH HAYES KAWASAKI 178
10 LEE ACREE SUZUKI 178

IDM
1 NEBEL, Stefan YAMAHA 112
2 MEKLAU, Andreas SUZUKI 105
3 TEUCHERT, Jörg MV AGUSTA 77
4 HAFENEGER, Philipp YAMAHA 71
5 SCHULTEN, Michael HONDA 68
6 KNOBLOCH, Günther YAMAHA 66
7 BAUER, Martin HONDA 54
8 WEGSCHEIDER, Markus SUZUKI 53
9 ULM, Robert YAMAHA 51
10 HAHN, Andreas KAWASAKI 35

Kalenderbiteri är roligare än att jobba. :D

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Hoho, hur ska korvmojsposörerna hantera detta? Köpa tre olika tusenkubikare? Då blir det förbannat dyrt med miniblinkers och hugger till allihop.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
valmers skrev:
Hoho, hur ska korvmojsposörerna hantera detta? Köpa tre olika tusenkubikare? Då blir det förbannat dyrt med miniblinkers och hugger till allihop.
Moahahahaha, jag tycker iaf att Repsol Hondan ser fränast ut, tänk att få posera vid BK med ett sådant smycke.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
valmers skrev:

Jag tror iofs att tonat kåpglas och en undertail ligger högre på priolistan än en hugger.

Lika bra att göra om vanligt och köpa hojen som Bike tycker är häftigast.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Goodstuff skrev:
Ingen dum idé. Fråga Ninjaboy. :hihi
Det var väl rätt onödigt sagt tycker jag. :7peta

Har man en endaste vetenskaplig cell i sig så är det ju meningslöst att jämföra hojar på detta vis med olika reglementen, budget och framförallt förarare.

För övrigt är väl Miguel DuHamels hoj en äkta HRC? I Sport Rider provkörde de hans hoj och teamet klagade på att HRC inte lät dem byta några delar alls på den leasade hojen. Tydligen gjorde all extra effekt att chassit blev svårinställt men de fick inte experimentera med gaffeln t ex. Även kopplingen har varit problematisk vid starterna och slirkopplingen fungerar inte bra. HRC hade också lättat hojen så mycket att för att uppnå minimivikt så bytte de en del exklusiva material mot tåligare vid krasch. T ex motorkåpor i vanlig aluminium och delar av avgassystemet i rostfritt.

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ninjaboy skrev:
Om du tog illa vid dig så ber jag om ursäkt. Svårt att låta bli med tanke på dina och Sandstreams evighetslånga debatter om vilket test som är mest rättvisande.

Ninjaboy skrev:
Har man en endaste vetenskaplig cell i sig så är det ju meningslöst att jämföra hojar på detta vis med olika reglementen, budget och framförallt förarare.
Vetenskap? Det var en jämförelse som man kan filosifera runt. Dessutom är det bara IDM som har ett annorlunda reglemente. De andra tre klasserna har numer i princip exakt samma reglementen. Det kan ju vara kul att göra saker som inte är strikt vetenskapliga ibland också.

Ninjaboy skrev:
För övrigt är väl Miguel DuHamels hoj en äkta HRC? I Sport Rider provkörde de hans hoj och teamet klagade på att HRC inte lät dem byta några delar alls på den leasade hojen. Tydligen gjorde all extra effekt att chassit blev svårinställt men de fick inte experimentera med gaffeln t ex. Även kopplingen har varit problematisk vid starterna och slirkopplingen fungerar inte bra. HRC hade också lättat hojen så mycket att för att uppnå minimivikt så bytte de en del exklusiva material mot tåligare vid krasch. T ex motorkåpor i vanlig aluminium och delar av avgassystemet i rostfritt.
Förra säsongen var det HRC maskiner men i år bygger American Honda sina maskiner själva av just de anledningar du påpekar.

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
Ninjaboy skrev:

Man kan iallafall konstatera att det inte finns någon Kawasaki med i den absoluta toppen. Men det beror säkert på att det är den bästa hojen.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Trango_B skrev:
Man kan iallafall konstatera att det inte finns någon Kawasaki med i den absoluta toppen. Men det beror säkert på att det är den bästa hojen.
Du, med miniblinkers och mörkt kåpglas krossar den GSX-R1000, YZF R1 och CBR1000RR lätt. Dessutom uuiiilar den lättare.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Goodstuff skrev:
Om du tog illa vid dig så ber jag om ursäkt. Svårt att låta bli med tanke på dina och Sandstreams evighetslånga debatter om vilket test som är mest rättvisande.
Jag förstår att det kan uppfattas så men till saken hör att jag aldrig startat någon sådan debatt själv. Däremot kliver jag in om jag tycker att någon skriver faktafel, t ex att en hoj är snabbast trots att den vann testet på andra kvaliteter än snabbhet.

Trango skrev:
Detta var precis vad jag väntade mig skulle dyka upp i tråden efter du lade ut betet Goodstuff. Det var därför jag uppfattade det som provokativt. Inte för vad du skrev som jag också uppfattade som lustigt men för vad som komma skulle och vi behövde ju inte vänta så länge för att någon skulle nappa.

Goodstuff skrev:
Förra säsongen var det HRC maskiner men i år bygger American Honda sina maskiner själva av just de anledningar du påpekar.
Då ligger jag (Sport Rider) ur fas då. De nämnde att de skulle få bygga själv nästa år men det uppfattade jag som 2006 då det var i Aprilnumret jag läste det. Men med pressläggningen de brukar ha så var det förstås fjolårscykeln de körde. Sorry.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ninjaboy skrev:
Jag förstår att det kan uppfattas så men till saken hör att jag aldrig startat någon sådan debatt själv. Däremot kliver jag in om jag tycker att någon skriver faktafel, t ex att en hoj är snabbast trots att den vann testet på andra kvaliteter än snabbhet.
Kanske inte men du är väääldigt envis.

Ninjaboy skrev:
Detta var precis vad jag väntade mig skulle dyka upp i tråden efter du lade ut betet Goodstuff. Det var därför jag uppfattade det som provokativt. Inte för vad du skrev som jag också uppfattade som lustigt men för vad som komma skulle och vi behövde ju inte vänta så länge för att någon skulle nappa.
Men det var väl inte så farligt? Är man hårdnackat för en sak så kommer det ju små tjuvnyp emellanåt.

Ninjaboy skrev:
Då ligger jag (Sport Rider) ur fas då. De nämnde att de skulle få bygga själv nästa år men det uppfattade jag som 2006 då det var i Aprilnumret jag läste det. Men med pressläggningen de brukar ha så var det förstås fjolårscykeln de körde. Sorry.
Det är lugnt, köp bättre tidningar bara så är du up to date. ;)

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin