Vilken hoj passar bäst för världen runt idag?

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Så jag satt och fundera lite till morgonkaffet och en artikel om Ewan McGregor dök upp framför mina ögon. Varje gång jag ser mannen så tänker jag direkt på Long way round från 2004 och dåtidens GSA han och Charley åkte jorden runt med. Om vi bortser från deras suppportfordon och det faktum att ramarna gick av på hojarna så höll de faktiskt jävligt bra. Men, tider förändras, saker utvecklas och nya modeller tillkommer hela tiden.

Min fråga till forumet är således följande.

Vilken mc-modell hade DU valt att åka jorden runt på och varför? Inga supportfordon tillåtna utan det är enbart du, din hoj, packning och eventuellt en reskamrat på samma modell.

Jag hade nog valt nya Tenere 700 World raid. 23 liter tank, relativt lätt, bra fjädringskomponenter, kedjedrift (inbillar mig bättre än kardan), Japansk kvalité osv.

2022-Yamaha-XTZ700D-EU-Icon_Blue-Studio-001-03.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Reskamrat, packning och definitivt kardan:

Yamaha XTZ1200 Super Tenere.

Den hade jag valt, jag tror att det nog är den bästa hojen som tillverkas idag, tillsammans med FJR1300.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag hade nog letat efter följande egenskaper.
Luftkylt.
Oljekylare.
Lång fjädringsväg. I alla fall hyfsat lång.
Stålram.
Bra effekt ur generatorn.
Och sedan får man kompromissa.
Folk körde jorden runt på hojar från mellankrigstiden, även om det tog tid så kom många runt.

Kanske en BMW 80/90/100, icke GS.
Eller om man ska vara modern, något som fröken Kliandestövlarna åker på, japs max 500cc offroadig på riktigt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om vi bortser från deras suppportfordon och det faktum att ramarna gick av på hojarna så höll de faktiskt jävligt bra. Men, tider förändras, saker utvecklas och nya modeller tillkommer hela tiden.

Det är nog ingen som vet hur mycket som egentligen gick sönder på deras resa, dom var som sagt fullsponsrade med hoj från BMW och bara det dom vill att vi ska veta gick sönder i versionen dom släppte.

När dom körde Limewire så åkte dom buss igenom Mexico, med någon bullshit ursäkt om att det var för farligt att köra motorcykel där (med ett jätteteam)

Just nu kör fröken kliande stövlar igenom Sinaloa helt ensammen.

Jag tror också på japansk äventyrshoj, Teneren är säkert utmärkt om än lite tung, men det beror ju också lite på vilken typ av vägar man har tänkt åka.

Jag hade valt kedja före kardan, en kardan kan hålla 20 000 mil, men om den går sönder i Ugabuggaby i afrika finns det ingen som kan laga den.
Kedjor och drev kan man byta själv vid vägkanten
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Bäst?
Supercub troligen, finns reservdelar på alla konstiga ändor av kontinenter.

Itchy kan faktiskt vara något på spåren med crf 300 rallye.
Billig att lägga kilometer på, delar delar med andra honda 300, hyffsat driftsäkra. Absolut ingenting att åka snabbt i terräng med, men pratar vi om att ta oss fram så kommer man långt med rätt däck på en sådan.

Jag hade nog kört en Guzzi. Bara för att det är koolt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Itchy kan faktiskt vara något på spåren med crf 300 rallye.
Billig att lägga kilometer på, delar delar med andra honda 300, hyffsat driftsäkra. Absolut ingenting att åka snabbt i terräng med, men pratar vi om att ta oss fram så kommer man långt med rätt däck på en sådan.

Jo, det är nog inte alls ett dumt val, hade hon bara haft lite mer tid innan hon åkte skulle hon ha uppgraderat fjädringen, men den verkar ju ha fungerat bra ändå, trots att hon kör med överlast.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Mina hjältar, Mondo Endurogänget hade inget fancy alls, men kom långt åt alla håll. Sök även på Terra Circa.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jo, det är nog inte alls ett dumt val, hade hon bara haft lite mer tid innan hon åkte skulle hon ha uppgraderat fjädringen, men den verkar ju ha fungerat bra ändå, trots att hon kör med överlast.
Det är det som är grejen, puttrar man spelar det inte så stor roll. Får man för sig att man skall åka fort över terräng så kör man sönder något med fjädring som inte bär, men det är sällan det är det som är grejen om man skall jorden runt.

Jag som troligen väger runt det dubbla kanske skulle behöva ha tyngre fjädrar åtminstone även utan att köra fort. Iaf med tung packning till på det.

Tillika så tror jag knappast att den är mjukare än min tenere.
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Klassisk valfri enstånka i bra skick: DR650, KLR650, DOMINATOR, XT600E etc. Enkla modeller utan massa onödig elektronik.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Just tanken på så lite elektronik som möjligt och kedjedrift är kanske lite motsägelsefullt idag. Nu när alla tävlar om mest körprogram mm. men det är vad jag hade gått efter.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Klassisk valfri enstånka i bra skick: DR650, KLR650, DOMINATOR, XT600E etc. Enkla modeller utan massa onödig elektronik.
Det är ju det där med att hitta i en sådan i så bra skick att den är redo att åka jorden runt. Serviceintervallen på äldre hojar är också betydligt tightare än på en modern hoj. Jag tror inte inte riktigt på tanken att en äldre enklare hoj nödvändigtvis är det mest driftsäkra även om den är i perfekt skick.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Det är ju det där med att hitta i en sådan i så bra skick att den är redo att åka jorden runt. Serviceintervallen på äldre hojar är också betydligt tightare än på en modern hoj. Jag tror inte inte riktigt på tanken att en äldre enklare hoj nödvändigtvis är det mest driftsäkra även om den är i perfekt skick.
Var och en väljer vad man vill i denna fiktiva fråga. Jag har roat mig med offroadkörning på enstånkor som är 20 år äldre äldre ett bra tag nu. Därav mitt val. Senaste vändan var 70 mil nu i helgen på min KLX från -93.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är ju det där med att hitta i en sådan i så bra skick att den är redo att åka jorden runt. Serviceintervallen på äldre hojar är också betydligt tightare än på en modern hoj. Jag tror inte inte riktigt på tanken att en äldre enklare hoj nödvändigtvis är det mest driftsäkra även om den är i perfekt skick.
Xt600/660 är nöjd om den får ny olja var 1000/1500 mil. Det är servicen.

Justera ventiler 11 fast o 17 på 600 6mm insex på 660.
Byta bromsklossar göres med näbbtång o 6mm insex. Sedan delar 600/660 Samm klossar med en herrejösses massa andra hojar.
Drev o kedja luftfilter.

Service går att göra på 20 min i vilket dike som helst.

Samma med Honda cr valfri modell.

Förgasare går att rengöra var som helst insprut som fuckat upp under en vadning över en bäck/å/flod tja det är besvärligare när man är mellan långtbortistan o katmandu med närmaste by 200km bort.

Hellre köpa en lågmilad stånka så analog som möjligt gärna med både kick o elstart. Gärna en som inte behöver batteri för att gå. Som tidiga xt ett 9 volts batteri räcker gott eller en 13 volts kondensator..

ABS o sådan skit går fetbort.

Stålram som går att laga med gas svets i en öken eller i djungeln ennaluram som gått hade jag inte litat på när någon bysmed lött ihop.

Stötdämperi av normaltyp utan en massa el komponenter.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Enkelt. Yamaha Tenere 700, en som jag har. Det vet alla. Har jag planer på jorden runt? Japp. Kommer jag att genomföra det? Näpp.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Itchybots kör ju en Honda crf300 o hon e väll inne på år 5 nu

Hon har haft två Enfield Himalaya, en Honda 500, en Honda 250 och den hon har nu på den tiden....

Ingen av hojarna har väl gett upp på henne direkt, lillhondan gick bakramen av på, men det hade väl gått att svetsa/byta

Däremot tror jag att hon insåg vilken jäkla buffel Enfielden var, så vägbehövande honda 500an var, och så smidig lillhondan var, därav hennes nuvarande honda.

Jag vet inte om det var Honda Japan eller Honda i Nederländerna som tyckte att hon skulle fortsätta att köra Honda, men hon har verkligen rätt hoj för vad hon vill göra nu.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top