Vilken hoj?

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Hoj
svart sebeärr 600
Hej! Är helt grön här på forumet, tog kortet för några månader sen och ska köpa en hoj till våren. Jag är inte speciellt insatt i mc-världen ännu, brukar läsa mc-guiden och allt om mc och har kört en del motorcykel utomlands (yah. virago m.m.). Nu undrar jag om det finns någon där ute som varit i gamet och som har tid och lust att ge mig lite vägledning!

Vad jag är ute efter:

Jag gillar snabbt acc och höga farter!
Har tittat runt lite på cbr gsx fzr yzf men jag vet egentligen inget om cyklarna så om nån kunde ge råd skulle jag va väldigt tacksam.. :banana
Är det stor skillnad i drag på 600-cyklarna jämfört med de i 1000-klassen?
Min polare säger bara: köp R-1 köp R-1 men jag har bara 25-30k att lägga på cykeln och de kom inte förens '98 tror jag va? Och vill man ha en sån får man nog hosta upp minst 40 lappar, eller?
Sen undrar jag varför det ibland är samma priser på hojjar från mittersta/sent 80-tal och typ 94-95'or, fast de från 80-talet har gått mer.. :va

Hmm kort och gott är egentligen min huvudsakliga fråga vilken som är den mest prisvärda hojen för 25-30k om man är ute efter lite krut, som det finns reservdelar att enkelt hitta och den måste såklart vara vacker.. :)

Jag tackar ödmjukast för din tid och hjälp!!

Last edited:

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
R1000 K5
Jag får tipsa om en FZR 600R! Det var min första motorcykel och under de två åren som jag kört på den så har jag lärt mig mycket, upplevt mycket och njutit mycket! Draget går inte att klaga på såvidare du inte provat någon nyare och kraftigare hoj förståss. Som av en slump så råkar min vara till salu för just de pengarna du pratar om! :hihi

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Honda om du skall ha kvalitet!!!

CBR 600 -93a å nyare eller varför inte CBR 900RR Fireblade!!! :tummenupp
Skulle definitivt köpa en Blade!!! (har haft fyra stycken!!)

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
MalmöBiker skrev:
Hej! Är helt grön här på forumet, tog kortet för några månader sen och ska köpa en hoj till våren. Jag är inte speciellt insatt i mc-världen ännu, brukar läsa mc-guiden och allt om mc och har kört en del motorcykel utomlands (yah. virago m.m.). Nu undrar jag om det finns någon där ute som varit i gamet och som har tid och lust att ge mig lite vägledning!

Vad jag är ute efter:

Jag gillar snabbt acc och höga farter!
Har tittat runt lite på cbr gsx fzr yzf men jag vet egentligen inget om cyklarna så om nån kunde ge råd skulle jag va väldigt tacksam.. :banana
Är det stor skillnad i drag på 600-cyklarna jämfört med de i 1000-klassen?
Min polare säger bara: köp R-1 köp R-1 men jag har bara 25-30k att lägga på cykeln och de kom inte förens '98 tror jag va? Och vill man ha en sån får man nog hosta upp minst 40 lappar, eller?
Sen undrar jag varför det ibland är samma priser på hojjar från mittersta/sent 80-tal och typ 94-95'or, fast de från 80-talet har gått mer.. :va

Hmm kort och gott är egentligen min huvudsakliga fråga vilken som är den mest prisvärda hojen för 25-30k om man är ute efter lite krut, som det finns reservdelar att enkelt hitta och den måste såklart vara vacker.. :)

Jag tackar ödmjukast för din tid och hjälp!!
Skulle nog välja en Honda Cbr 900rr från 95-96. Osäker hur prisnivån ligger mot det du tänkt lägga men med lite prutning så kan du nog få tag på en.

Effekten tror jag du trivs med och med slipon så morrar de på fint oxå.

Din polare har helt rätt, R1:an kom 1998. Dessvärre så får du nog ge 45-50+ för en tidig modell av rettan. Kanon kul hoj visserligen :tummenupp

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Hoj
Piaggio x9 180cc
Mitt tips är nog en cbr600, bra kvalle, finns många=lätt med beg delar. Har man 25-30 så är detta helt rätt. Annars fär man leta fireblade som är gammal+många mil. Bra förstahoj också, enligt många.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Får börja med att hälsa välkommen! Malmöfolk finns det gott om här men det finns alltid plats för en till.

Du säger acc o höga farter. Allt är ju relativt men om du jämför med det du kört innan (körskolans hoj förmodar jag samt Virago) så kommer vilken sporthoj som helst att ge dig den upplevelsen. I längden vänjer man sig vid alla hojar.

Tycker du ska titta på en del andra saker också, du har begränsat med pengar och vill väl köra så mycket som möjligt? Är du en riktig "skruvare" så är kanske inte service o underhåll något problem, i annat fall hade jag letat efter ett bra exemplar av CBR 600F eller CBR 900. Honda har ett gott kvalitétsrykte. Har själv haft en 600F under en kort, kort tid. En -92:a som låg exakt i din prisklass. 100 hk i ostrypt utförande, visserligen får man varva den men den är lättsvängd vilket kanske är ännu viktigare än hög fart? Sen kan man ju alltid sälja o köpa nytt när man tröttnat, inget är för evigt.

Lycka till! :tummenupp

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
25-30 med eller utan försäkring?

Många glömmer att den kan kosta som halva cykeln/år

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
MalmöBiker skrev:
Min polare säger bara: köp R-1 köp R-1 men jag har bara 25-30k att lägga på cykeln och de kom inte förens '98 tror jag va?!!

:7peta din polare R1;a mig hit o R1:a mig dit. ..det finns mer modeller än r1 :

Ut och provkör och ta den som DU trivs med och som du har råd att försäkra. Mitt förslag på en hoj du bör kolla på är dock:

FZR 1000 -93:a är det bra acc (10,4 sek 0-400 m jämfört med 10,63 r1 02-03 *hoppsan*)Begpriset ligger på 28000 för en 93:a. (bild på min profil)

Köp Begagnatguiden, Bike som kom ut i dagarna. Där står bl a vad hojarna gör 0-400 m, toppfart, vikt etc.
Välkommen

Edit..FZR 600 är också ett bra alternativ :)

Last edited:

mojjsan

Killar sökes
Gick med
18 Sep 2005
Hoj
r1
2fast4hjo skrev:
R1;a mig hit o R1:a mig dit. ..det finns mer modeller än r1. :gnissla

Ut och provkör och ta den som DU trivs med och som du har råd att försäkra

Välkommen

mmmm R1

kanske inte bästa första hojjen dock, jag hade en gsxr750 -95á
hel nöjd med den vart jag,ett tag iaf,sedan bytte jag upp till en zx9r -97
mkt mkt bra första hoj,du har vrid fart hyffsat snygg om man dunkar på en enkel cuts, lite tung dock,men du skall väl inte wheela det första du gör och dom ligger hyffsat i pris, 98 kom den ju hyffsat lättat och uppdaterad,men då skulle jag välja en fireblade eller r1 i stället om jag skulle välja mellan zx9
-98 -->

Last edited:

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Välkommen..

Jag tycker du ska köpa en 600 är du ny på hoj så är ju det ett monster...
Sen är det ju bara att åka och prov köra alla märken och välja den som passar dig!! :)

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Hoj
svart sebeärr 600
Tack för alla svaren!!

Hur ska man nu tolka alla dessa olika åsikter?? :va

De flesta av er rekommenderar dock en cbr 600 eller 900, och sen är några inne på FZR 1000. Vilken årsmodell/miltal ska man nöja sig med för 25-30k om man letar efter en cbr 600 / 900?? Är det stor skillnad i försäkring mellan dessa hojar? Tänkte köra endast trafikförsäkring pga jag för tillfället är fattig student!

Tack än en gång för alla svar!!! :banana

Mögel skrev:
Välkommen..

Jag tycker du ska köpa en 600 är du ny på hoj så är ju det ett monster...
Sen är det ju bara att åka och prov köra alla märken och välja den som passar dig!! :)

Det låter som en bra idé men vart provåker man alla dessa märken? Känns lite pundigt att åka runt till privatpersoner som vill sälja sina hojar och testköra.. :confused:
Skulle kunna ta mig till mc-huset och prova där men de har säkert bara 03'or och nyare och modellerna kanske har ändrats så mycket att skillnaden mellan t.ex. en ny bike och en som har 10 år på nacken är så stor att det inte alls är samma känsla? Eller har jag fel? :brinnerup

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
MalmöBiker skrev:
Tack för alla svaren!!

Hur ska man nu tolka alla dessa olika åsikter?? :va

De flesta av er rekommenderar dock en cbr 600 eller 900, och sen är några inne på FZR 1000. Vilken årsmodell/miltal ska man nöja sig med för 25-30k om man letar efter en cbr 600 / 900?? Är det stor skillnad i försäkring mellan dessa hojar? Tänkte köra endast trafikförsäkring pga jag för tillfället är fattig student!

Tack än en gång för alla svar!!! :banana

Men om du tittar på dom som har rekommenderat cbren ser du att dom har/haft en sån själv.. Nä skit i vad dom säger och prov kör istället..

MalmöBiker skrev:
Det låter som en bra idé men vart provåker man alla dessa märken? Känns lite pundigt att åka runt till privatpersoner som vill sälja sina hojar och testköra.. :confused:
Skulle kunna ta mig till mc-huset och prova där men de har säkert bara 03'or och nyare och modellerna kanske har ändrats så mycket att skillnaden mellan t.ex. en ny bike och en som har 10 år på nacken är så stor att det inte alls är samma känsla? Eller har jag fel? :brinnerup

Finns ju äldre hojar hos mc-försäljarna oxå..... Kanske :va

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Mellan 92-97 var Firebladen strypt från fabrik när den kom till Sverige.
Jag fick försäkra den på den strypta "versionen" hos Länsförsäk. här i Gbg. Och betalade 4300:- hel/hel!!! :tummenupp

Men som sagt försök få tag i lite reg.nummer på olika hojar och ringt runt till alla bolag. Ibland kan det vara avgörandet för vilken hoj man köper!

Lycka till med köpet! :tummenupp

Maverick_ou812

Gick med
30 Sep 2004
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Mögel skrev:
Men om du tittar på dom som har rekommenderat cbren ser du att dom har/haft en sån själv.. Nä skit i vad dom säger och prov kör istället..
Kanske just därför man rekommenderar dom? :rolleyes:
Lite svårt att rekommendera en hoj jag varken kört eller ägt? Varför ska han skita i vad folk säger? Då är det ju ingen mening att ställa frågan från början. :va

Ang. MC- Huset... jo tjena...
Finns andra ställen att leta hoj.

Lindströms Motor i Malmö http://www.lindstromsmotor.se/
Lillemans MC i Lund http://www.lillemansmc.se/
Hörbergs Bil & MC i Löddeköpinge http://www.br-horberg.com/
Prestige bikes i Staffanstorp http://www.prestige-bikes.se/
Gsm Motor Shop Sweden Sjörup 33, 231 95 TRELLEBORG 040-48 53 10

Med flera, med flera, med flera...

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
Maverick_ou812 skrev:
Kanske just därför man rekommenderar dom? :rolleyes:
Lite svårt att rekommendera en hoj jag varken kört eller ägt? Varför ska han skita i vad folk säger? Då är det ju ingen mening att ställa frågan från början. :va

Ja men HALLÅ varför inte bara söka på forumet och se vilken hoj flest medlemar har och köpa den då, För det måste ju vara den bästa, eller?
Isåfall köp en Yamaha r1 och ha kul.... :tummenupp Lycka till

Maverick_ou812

Gick med
30 Sep 2004
Hoj
Mögel skrev:
Ja men HALLÅ varför inte bara söka på forumet och se vilken hoj flest medlemar har och köpa den då, För det måste ju vara den bästa, eller?
Isåfall köp en Yamaha r1 och ha kul.... :tummenupp Lycka till
Det kan han inte, han har bara 25 - 30 papp. :rolleyes:
Hans polare sa ju köp R1, köp R1 men detta var inte möjligt så därför sökte han råd bland folk som hade lite erfarenhet. Jag har ingen CBR längre men i mina ögon passade den bra in i hans behovsbeskrivning och jag med flera tyckte det var en bra hoj. Varför hetsa upp sig över det o säga, "skit i vad folk säger, ut o provkör." Klart han skall göra men han kan väl få ett gott råd med sig på vägen?

Vilken av dom hojar du inte har ägt eller har kört skulle du rekommendera till en kille som inte vet något om dom men gärna vill ha lite hjälp? Eller ännu bättre, vilken hoj som du faktiskt har ägt eller kört skulle du rekommendera?

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
Maverick_ou812 skrev:
Det kan han inte, han har bara 25 - 30 papp. :rolleyes:
Hans polare sa ju köp R1, köp R1 men detta var inte möjligt så därför sökte han råd bland folk som hade lite erfarenhet. Jag har ingen CBR längre men i mina ögon passade den bra in i hans behovsbeskrivning och jag med flera tyckte det var en bra hoj. Varför hetsa upp sig över det o säga, "skit i vad folk säger, ut o provkör." Klart han skall göra men han kan väl få ett gott råd med sig på vägen?
Jag menar ju inte han ska skita i alla råd utan bara dom köp cbr eller köp en susuki för dom är bäst... :tungan

Maverick_ou812 skrev:
Vilken av dom hojar du inte har ägt eller har kört skulle du rekommendera till en kille som inte vet något om dom men gärna vill ha lite hjälp? Eller ännu bättre, vilken hoj som du faktiskt har ägt eller kört skulle du rekommendera?

Jag behöver inte rekommendera min hoj för om han prov kör alla hojar så väljer han en ninja direckt :lol Men skulla jag rekomendera hojarna jag har haft så tycker jag att han ska köpa sig en kawasaki gpz, Det är en bra första hoj och kostar nästan ingenting i försäkring eller inköp!

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
hur gör man då man ska köpa en r1a för 25-30000kr

tror annars r6 är bättre hoj att starta på innan r1...... smidigare

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...