Vilken kabel är vad?

Ubbe86

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2022
Hoj
Honda CBR 600F4-99
Tja!

kopplade ut batteriet på min 4 - hjuling för att byta det.
Slängde det gammla batteriet och köpte ett nytt, fick för mig att polerna låg omvänt på det battteriet men är inte 100.
Så nu till mitt dilema, kablarna har inga färger eller uppmärkta med plus eller minus, kan jag mäta fram vilken kabel som är vilket eller kan nån se
på bilden vad som är vad?

tack på förhand!IMG20240722210147.jpg
ubbe
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Den här kabeln går till star-relä. Fortsättninge på kabeln efter relät ska gå till startmotor.
Då är det plus.

Den andra kabeln bör då gå till chassi eller motorblocket.
Då är det minus.

Nää. Det går inte att mäta utan batteri.
 

Bifogat

  • IMG_0817.png
    IMG_0817.png
    4.1 MB · Visningar: 22

Ubbe86

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2022
Hoj
Honda CBR 600F4-99
Den här kabeln går till star-relä. Fortsättninge på kabeln efter relät ska gå till startmotor.
Då är det plus.

Den andra kabeln bör då gå till chassi eller motorblocket.
Då är det minus.

Nää. Det går inte att mäta utan batteri.
tack för snabbt svar, kungligt
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Antingen följer du kablarna, en borde ganska snart gå till ramen (minus kabeln) eller så ohm mäter du kabel till ram. Den kabel som har 0 ohm i motstånd går till ramen, alltså minuskabel.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Tänker du märka upp kablarna nu eller? 🙂

Ett bra tips som kan bespara dig problem är att alltid montera pluskabeln först. Ingen kortis om du kommer åt ramen med verktyget när du skruvar åt kabelskon.
Därefter monterar du minuskabeln. Kommer du åt ramen med verktyget så händer inget alls.

När du lossar batteriet lossar du minuskabeln först.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Kabeln till vänster med gummihättan är plus. Men mät för säkerhets skull mot chassi så ser du ju med säkerhet vad som är vad.
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
byta direkt? bara vända kablarna väl?


Byta batteriet.
Att sträcka kablarna i kors riskerar att skapa spänningar i kablar och kontaktdon. Rätt vad det är går det sönder, ibland med brand som resultat.

Samma sak med att "bara vända på batteriet". Kablaget riskerar att nötas mot någon kant när du inte längre routar grejerna den tänkta vägen, med risk för brand.

Du hade ett batteri, med artikelnummer och allt. Bara att handla det som skall vara där.
 

Ubbe86

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2022
Hoj
Honda CBR 600F4-99
Antingen följer du kablarna, en borde ganska snart gå till ramen (minus kabeln) eller så ohm mäter du kabel till ram. Den kabel som har 0 ohm i motstånd går till ramen, alltså minuskabel.

Byta batteriet.
Att sträcka kablarna i kors riskerar att skapa spänningar i kablar och kontaktdon. Rätt vad det är går det sönder, ibland med brand som resultat.

Samma sak med att "bara vända på batteriet". Kablaget riskerar att nötas mot någon kant när du inte längre routar grejerna den tänkta vägen, med risk för brand.

Du hade ett batteri, med artikelnummer och allt. Bara att handla det som skall vara där.
det har slutats sälja, detta är ersättnings batteriet
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
det har slutats sälja, detta är ersättnings batteriet


Nej nej nej, ett polvänt batteri är inte ersättning för någonting alls.

Då kunde man lika gärna ha ett enda batteri och bara gå på yttermåtten.

80-275 finns i lager hos 61 olika Biltemavaruhus just nu.

Screenshot_20240723-115620.png


Om just ditt varuhus försöker blåsa dig så lämna tillbaka det dom gav dig och gå till Batterilagret och välj vad du vill ha.

Dom kommer kunna visa upp ett bättre - som kanske är dyrare, och troligen även ett sämre - som är billigare än Biltemas, som ju ändå inte passar.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
det har slutats sälja, detta är ersättnings batteriet
Jag köpte ett biltemabatteri i Gustavsberg i våras. Mätte det till 9 volt när jag kom hem. Lämnade tillbaka det. Inget problem med det men när jag sa att det var skadat pga urladdningen tjafsade de emot om att det var laddat på fabrik och att de i butiken inte kan underhållsladdnings alla batterier. Förkortad livslängd, ja men vi har två års garanti.

Åkte till Haninge med multimetern och det första batteriet hade 12,7 eller 12,8.
Kvinnan vid kundservice höll med om att batteriet var förstört. Hennes ordval.
Nu under säsong är nog alla batterier ok.
Ett tag skrev de batteriets spänning på kvittot. Nu står batteriets serienummer på kvittot. Säger iofs inget och skicket bara att man då lämnar tillbaka rätt batteri vid ev reklamation.
Med Biltemaappen kan du se lagerstatus på alla Biltema runt stan plus att du lätt hittar till rätt hylla.
 

Ubbe86

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2022
Hoj
Honda CBR 600F4-99
Kan jag bara inte vända batteriet i hållaren? Funkar åt båda hållen? Då är kablarna som innan? Produkten är ersätt står det på hyllan i butiken. Såg lagersaldot innan jag åka. Frågade dom. Det är ersätt. Varför skulle detta va ett problem?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Kan jag bara inte vända batteriet i hållaren? Funkar åt båda hållen? Då är kablarna som innan? Produkten är ersätt står det på hyllan i butiken. Såg lagersaldot innan jag åka. Frågade dom. Det är ersätt. Varför skulle detta va ett problem?
På grund av det som skrivits tidigare skulle jag säga.
Kablarna som ansluter batteriet i ett fordon är i regel "skräddarsydda" efter polernas placering.
Så....det går att lösa på många sätt, men bästa är troligen att göra rätt.
Men, du får göra en egen bedömning om du tycker att kabedragningen, och dess infästningar ser bra ut, eftersom längderna inte kommer att stämma med ursprungstanken.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vet man säkert om det förra batteriet från Biltema var det som var "rätt" till fordonet?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Tja!

kopplade ut batteriet på min 4 - hjuling för att byta det.
Slängde det gammla batteriet och köpte ett nytt, fick för mig att polerna låg omvänt på det battteriet men är inte 100.
Så nu till mitt dilema, kablarna har inga färger eller uppmärkta med plus eller minus, kan jag mäta fram vilken kabel som är vilket eller kan nån se
på bilden vad som är vad?

tack på förhand!View attachment 501411
ubbe
Ser jag i syne? "kablarna har inga färger...."
Är inte denna kabel röd? 1721750751454.png Bara en (onödig?) kommentar - bra svar har du redan fått av andra på forumet
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top