Vilken laptimer är vanligast?

sandstream

Guest
Läste den här tråden nyligen men eftersom den är drygt 1 år gammal kanske den inte är aktuell längre.

Min fråga är vilken laptimer som är vanligast på svenska banor?
Finns det någon som fungera ihop med flera olika märkens sändare?

På bandagarna får man ju egentligen inte ta tid men ofta är det en licensgrupp med men det är sällan man se mer än 1 eller 2 sändare utsatta vilket får mig att tro att alla antingen kör med likadana laptimers eller att de flesta kan ta emot signaler från olika sändare.
(Men jag kan som vanligt har väldigt fel :3freak)
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Gissar att AIM:s laptimers är vanligast. Alla deras modeller använder samma typ av sändare. Så det behövs bara en sändare så kan alla som har AIM få sina tider på sina egna laptimers.
 

sandstream

Guest
Axxexs skrev:
Gissar att AIM:s laptimers är vanligast. Alla deras modeller använder samma typ av sändare. Så det behövs bara en sändare så kan alla som har AIM få sina tider på sina egna laptimers.
Har AIM någon egen sajt kanske?
 

sandstream

Guest
MostWanted skrev:
ja men du vet den där...
...som de säljer på mitonga
Men den kräver ett 12 voltsbatteri och jag hade hoppats på att det fanns sändare som klarade sig på vanliga batterier.
Finns det sånna?
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
sandstream skrev:
Men den kräver ett 12 voltsbatteri och jag hade hoppats på att det fanns sändare som klarade sig på vanliga batterier.
Finns det sånna?
Ett batteri på 12V sitter ju redan på din motorcykel, det är inte svårt att använda det.

Edit: Fast det kanske är sändaren som kräver 12V? Det är ju iofs inget problem heller, Biltema säljer billiga batterier i alla tänkbara storlekar och volttal.
 
Last edited:

sandstream

Guest
sgtpepper skrev:
Edit: Fast det kanske är sändaren som kräver 12V? Det är ju iofs inget problem heller, Biltema säljer billiga batterier i alla tänkbara storlekar och volttal.
Precis, det är sändaren som vill ha 12 volt ibland.
Jag har sett folk som har små mc-batterier och jag hoppades slippa det.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
sandstream skrev:
Precis, det är sändaren som vill ha 12 volt ibland.
Jag har sett folk som har små mc-batterier och jag hoppades slippa det.

Jag har inte satt ut sändaren på 2-3 år då det finns 5-6 st som sätter ut sina!

Skulle jag sätta ut min sändare så har jag en liten universalbatterieliminator som gör om 220v till det som sändaren går på (kostar typ 79:). På detta sättet så behöver man tänka på att ha laddat ett batteri eller köpt nya batterier för att dom kan ta slut mitt i ett pass osv. Nästan alla banor har 220v ute vid räckena till bandepån för att teamen bl.a ska kunna koppla upp sina tv-monitorer för att få varvtider på sina förare.
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
Läste den här tråden nyligen men eftersom den är drygt 1 år gammal kanske den inte är aktuell längre.

Min fråga är vilken laptimer som är vanligast på svenska banor?
Finns det någon som fungera ihop med flera olika märkens sändare?

På bandagarna får man ju egentligen inte ta tid men ofta är det en licensgrupp med men det är sällan man se mer än 1 eller 2 sändare utsatta vilket får mig att tro att alla antingen kör med likadana laptimers eller att de flesta kan ta emot signaler från olika sändare.
(Men jag kan som vanligt har väldigt fel :3freak)
Det låter kanske elakt, men: Herregud! Det skrevs enormt mycket om detta i vintras/våras när vi beställde AIM MyChron´s från USA. Det finns dessutom en hel hög andra trådar om samma sak. Svårt att komma på ämnen för nya trådar?
 

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
Det låter kanske elakt, men: Herregud! Det skrevs enormt mycket om detta i vintras/våras när vi beställde AIM MyChron´s från USA. Det finns dessutom en hel hög andra trådar om samma sak. Svårt att komma på ämnen för nya trådar?
Elakt? Inte alls! :pannkyss

Problemet är att man är intresserad av olika saker vid olika tillfällen.
I vintras hade jag inget intresse alls av en laptimer så jag brydde mig inte om att läsa trådarna då.
Nu när intresset finns är det en annan femma :)
 

MC Doktorn

Guest
En GPS kan väl mäta varvtider . har sett några som provat och då få man me massa annat kul som topp och kurvhastighet.
 

sandstream

Guest
För en hobbyåkare som mig låter det ju jäkligt intressant.
Nackdelen är väl att man inte får några tider direkt utan får vänta tills man laddat över dem till datorn.
Kan iofs vara kul och ha :)
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Nyteknik skrev:
Det låter kanske elakt, men: Herregud! Det skrevs enormt mycket om detta i vintras/våras när vi beställde AIM MyChron´s från USA. Det finns dessutom en hel hög andra trådar om samma sak. Svårt att komma på ämnen för nya trådar?

När ändå laptimer och sändare är uppe, nyteknik har du fått tillbaka din efter Skoga för länge sedan?

När vi var där för några veckor sedan skällde kocken på mig för att jag inte märkt min sändare med namn och nummer och sa att de hade ett tjugotal oidentifierade sändare och batterier...
 

sandstream

Guest
Det lutar åt att det blir en AIM MyChron Light MCL med mottagare och sändare.

Samma modell fast med TG på slutet är nyare och har fler finesser (USB till datorn tex) men att se varvtiden när man kör får räcka.

Men lösningen med GPS var inte så dum, man skulle ju kunna ha en GPS i cutsen och sedan sitta framför PC:n på kvällen och kolla hur mycket man fegar och vart :D
 
Gick med
12 Jul 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
The Beast
sandstream skrev:
Det lutar åt att det blir en AIM MyChron Light MCL med mottagare och sändare.

Samma modell fast med TG på slutet är nyare och har fler finesser (USB till datorn tex) men att se varvtiden när man kör får räcka.

Men lösningen med GPS var inte så dum, man skulle ju kunna ha en GPS i cutsen och sedan sitta framför PC:n på kvällen och kolla hur mycket man fegar och vart :D
Har en ny i kartong om mister vill ha :tummenupp
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
2ono skrev:
En GPS kan väl mäta varvtider . har sett några som provat och då få man me massa annat kul som topp och kurvhastighet.

Går det verkligen att få någorlunda korrekta varvtider på det sättet!?
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
sandstream skrev:
Det lutar åt att det blir en AIM MyChron Light MCL med mottagare och sändare.


Vart köpte du den och vilket pris :confused: håller också på att letar ju :3freak
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
sandstream skrev:
Det lutar åt att det blir en AIM MyChron Light MCL med mottagare och sändare.

Samma modell fast med TG på slutet är nyare och har fler finesser (USB till datorn tex) men att se varvtiden när man kör får räcka.

Men lösningen med GPS var inte så dum, man skulle ju kunna ha en GPS i cutsen och sedan sitta framför PC:n på kvällen och kolla hur mycket man fegar och vart :D

Annars så är det många som kör med XT Racings laptimer. Den kostar mindre än MyChron och har i princip samma funktioner, och kan använda AIMs sändare på banorna.
Har själv beställt en XT Racing med mottagare och sändare för 2100:- från staterna. Skall prova den på SRW på söndag. :banana

edit. XT Racing Ultra heter den, en bild:
lap_time.jpg
 
Last edited:
Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

Top