Tack allihopa, jag uppskattar alla tips, speciellt till Steffo_b för din utförliga jämförelse.
I nuläget kan jag ju inte gå på mycket annat än bilder och se vilka stilar som attraherar mig rent visuellt. Yamaha MT(-07), TDM 900, GSX-S1000f, Honda CB 600F exempelvis. Triumph Tiger är också snygg, men jag kanske får en gnutta för mycket cross-känsla på den så här framför datorn? Jag gillar de nyare Multistrada modellerna, men de verkar ligga över min budget. Z1000SX gillas.
Vad säger ni om jag även gärna ser att den får vara ganska billig i drift? Skiljer det sig mycket runt modellerna? Just kring bränsleförbrukningen blev jag lite förvånad över hur mycket de här maskinerna drar, det är ju lika mycket som en modern bil i princip. Och så försäkring, jag kollade vad det skulle bli för mig på en Yamaha MT-07 vilket blev drygt 7k per år på en trafikförsäkring. Är det lönt att fundera på halv/hel-försäkring?
Nu vet jag inte om jag kommer att kunna/vilja köpa en motorcykel under hösten/vintern nu, men säg att jag skulle få för mig det, får jag som kortlös någon möjlighet att provköra lite på en bakgård om jag köper ifrån en större firma? Eller blir det till att köpa grisen i säcken om jag får för mig att jag vill ha något att öva lite med innan jag tar kortet?
Du lär nog inte få provköra utan körkort. Ta i så fall med någon kompis som får provköra den. Har du koll på ungefär vad du vill ha så är skillnaderna mellan olika hojar i samma katergori väldigt små körmässigt. I alla fall tillräckligt små för att en nybörjare inte ska märka av dom särskillt.
Ja. Bränsleförbrukningen är relativt hög på många hojar. Jag tror att dom flesta ligger runt 06 och däröver vid lite inspirerad körning. Det gör ju tyvärr också att räckvidden inte blir så lång.
En av anledningarna är väl att det inte har funnits några direkta krav på att redovisa sådana siffror för motorcyklar samt att många köper hoj utan att bry sig om den faktorn.
Det är viktigare med lite högre effekt för många. Och ska man få ur många hästkrafter ur en liten motor så sker det ofta på bekostnad av bränsleekonomi. Många hojar med cylindervolym under litern har ju effekter väl i paritet med bilmotorer på minst dubbla storleken. VFR800 har ju ca 110 hästar och ska du hitta en bil utan turbo med samma effekt så hamnar du ju uppåt 2 liter cylindervolym.
Jag misstänker att det går att härröra till vad man vill ha för maxvarv. En motor som varvar mer har oftast högre effekt och sämre bränsleekonomi än en lika stor som varvar lägre.
Delvis beror det också på att en motorcykel har otroligt dåliga värden på luftmotstånd om man kollar. Det går ju liksom inte att styra hur föraren ser ut rent aerodynamiskt.
Just bränsleförbrukningen är väl en av dom saker som jag känner att TDM:en var bättre på. Med den kunde jag bränslemässigt utan vidare köra 40 mil i sträck innan jag behövde tanka vid relativt lugn touring. På VFR:en så kommer jag inte mer än 30 mil innan det börjar kännas nervöst även om jag tar det lugnt.
Å andra sidan så vill man inte sitta i mycket mer än 20 mil i sträck innan man tar en bensträckare så det är ett mindre problem.
Prioriterar du bränsleekonomi så skulle jag i så fall rekommendera TDM. Den är enligt min erfarenhet väldigt bränslesnål. fram till -02 så var det 850cc och vakuumförgasare. Efter det så är det 900cc och insprutning. Gissningsvis har det inte påverkat bränsleekonomin negativt. Den må vara relativt blygsam i effekt med sina ca 80 hk men det är tillräckligt för 0-100 på 3,5 sekunder och den är fullt tillräcklig för att hänga på dom flesta efter favoritvägen även om det går undan ganska bra.