Vilken mediaspelare rekommenderar du ?

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Gillar man popcorn hou kan alternativet HDX 1000 rekommenderas. Samma hårdvara som Popcorn Hour A110 men i en snygg svart aluminiumlåda. Inga problem med värme (hela lådan är ett kylelement. Tystare och med av/på-knapp.

Kräver lite datornörderi för att bli riktigt bra i gränssnittet men det finns ett forum som hjälper till och CSI (ett automatiskt installationsprogram) har gjort livet oändligt mycket lättare för nybörjare. Rekommenderas varmt!

Barcelona

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
Aprilia Mille Factory -04
A-110

Kör oxå en Popcorn hour A-110. Inget att klaga på sålänge det är film du ska köra, vill du även spela musik är det inget att ha....

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Har du 110? Funkar den bra? Inga buggar osv som jag beskriver?

Har en A-110 ja. Tycker inte den buggar speciellt mycket, har hängt sig nån gång sen jag köpte den i våras kanske. Men det sitter väl å andra sidan samma chip i den som i A-100, så det är kanske bar ajag som haft tur.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
jag kör också en popcorn hour. A-100. Ni som skrivit att ni är grymt nöjda, missade ni att ta med nackdelarna? Eller har ni nån nyare maskin?

Jag är också nöjd med min, men trött på alla buggar som är. Går t.ex. inte att stänga av, man får rycka sladden. Ibland spelar den inte upp filmerna, den buffrar och går ut till menyn igen, då får man starta om den igen.... Tar några minuter att få igång den. Ibland får man starta om den flera gånger innan bild kommer.

Men när allt flyter på efter att man fått igång den så funkar den grymt bra och spelar de flesta format. Ha den kopplad till en NAS och du är alltid redo för film!

Well, jag kör en popcorn klon (samma chipset som a110) och den kan man stänga av från fjärren. Det låter jag iofs bli, eftersom den tar 1-2 minuter på att starta upp. Tycker den funkar klockers, förutom att gränssnittet är lite fult, men det går ju tydligen att råda bot på!

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Det har jag nu, men utan HD, använder NFS från en FreeNAS server i stället. Klarar 1080p utan problem. Kör XBMC Live från USB-pinne.

hade kört samma lösning om (när) jag skulle ha en ny mediaspelare iom att jag redan har servern. har du testat brädan som annat än mediaspelare med?

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Jag tycker personligen att det alltid saknas någonting med dagens mediaspelare som jag lyckats hitta. Personligen skulle jag vara väldigt nöjd med en PopcornHour eller liknande, om den bara klarade mina gamla DVDer också. Jag har ingen lust att sitta och rippa allihop till sämre kvalitet för att få rum med dem på min NAS, som dessutom behöver uppgraderas å det grövsta för att rymma de 40+ DVDer jag samlat på mig. Dessutom vore det trevligt om den klarade Blue Ray.

Så ge mig tips på rimligt prissatta mediastreamers med BlueRay som hanterar de flesta filformat och komprimeringar, klarar internetradio, har tillräcklig trådlös uppkoppling för att kunna streama HD-film från servern och som innehåller DVB-? mottagare så att jag slipper dosan från Com Hem, Boxer eller vad det nu må vara, samt att man kan spela in TV-program direkt till servern eller intern HD. Finns det ens någon sådan färdig lösning förutom HTPC?

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
En dator/htpc går helt bort, har för mycket prylar (för liten bänk) redan och vill ha något litet och smidigt. Vill inte streama vill ha filmerna på en hårddisk för att kunna dra ur sladdarna och rycka med mig den till fjällstugan eller liknande.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
En dator/htpc går helt bort, har för mycket prylar (för liten bänk) redan och vill ha något litet och smidigt. Vill inte streama vill ha filmerna på en hårddisk för att kunna dra ur sladdarna och rycka med mig den till fjällstugan eller liknande.

Du kan inte bygga in såpass många av prylarna i HTPCn så du kan ta bort andra grejer? Samtidigt kan du ju köra det med extern disk så du enkelt kan ta med dig filerna...

Bluray/DVD, digitalbox/inspelningsbar, dator. Allt det försvinner ju.

/ Jens

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Popcorn Hour, eller den där billiga WD-mojängen...
Varför ska ni krångla till det så?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Popcornen funkar perfekt till dina ändamål, enkelt och smidigt och inget kladd. Visst är en htpc också bra men inte lika tidseffektiv ändå.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Popcornen funkar perfekt till dina ändamål, enkelt och smidigt och inget kladd. Visst är en htpc också bra men inte lika tidseffektiv ändå.

Eftersom jag står i slag att handla en ny sånhär apparat i dagarna frågar jag igen:

Om man köper en sånhär box som ni snackar om, kan man då:

Surfa
Tanka hem saker direkt via enheten utan att behöva en extra server
Kolla Tv4play osv utan lagg
spela ex. spotify?
osv...

Annars blir det omöjligt att kunna använda en sådan i mitt fall..

/ Jens

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Eftersom jag står i slag att handla en ny sånhär apparat i dagarna frågar jag igen:

Surfa
spela ex. spotify?
osv...

/ Jens
Jag tror inte att Popcorn Hour A-110 fyller ditt behov. Kanske C-200 men jag har inte kollat nog på den för att ge ett säkert svar. Den kostar dock lite mer. Själv kör jag med en äldre version av Tvix och den duger bra till att streama film men det är ungefär allt.

Problemet med dessa mediaspelare är anpassningsbarheten.

Några jag känner kör med en NetTop ION 330 med Linux i och den verkar fungera bra. Har dock inte tittat något närmare på den heller.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag tror inte att Popcorn Hour A-110 fyller ditt behov. Kanske C-200 men jag har inte kollat nog på den för att ge ett säkert svar. Den kostar dock lite mer. Själv kör jag med en äldre version av Tvix och den duger bra till att streama film men det är ungefär allt.

Problemet med dessa mediaspelare är anpassningsbarheten.

Några jag känner kör med en NetTop ION 330 med Linux i och den verkar fungera bra. Har dock inte tittat något närmare på den heller.

Dom där sista är ju HTPC´s, det finns ju såna med Ubuntu för vettiga pengar från turn-it.se

Får nog bli en sån i julklapp till mig och damen..

/ Jens

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
By the way, om någon är sugen på att köpa en Popcorn Hour A100 så är det bara att dra iväg ett PM.

Last edited:

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC

Surfa
spela ex. spotify?
osv...

/ Jens

om jag inte har fel för mig så har spotify inte släppt sin API än vilket betyder att du måste använda dig av deras spelare vilket låser dig till att använda en riktig dator av något slag (räknar självklart in HTPC som riktig dator).

asrock lådorna som det länkades till bör vara bra skit iom att de är baserade på en 330propp med ION chip.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Dom där sista är ju HTPC´s, det finns ju såna med Ubuntu för vettiga pengar från turn-it.se

Får nog bli en sån i julklapp till mig och damen..

/ Jens
Jupp, glömde skriva det. Liten och smidig historia. En ren mediaspelare är visserligen lite enklare att rigga upp då de oftast är ganska plug and play och inte har lika mycket som kan strula (mjukvarumässigt) som en HTPC, men man blir ju mer låst i användningsområde.

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Hoj
Ingen
Tycker också du ska kolla på http://www.xtreamer.nu/. Har WDTV själv, men min bror har en Xtreamer och den fnkar bra. Lite småbuggig mjukvara men inget allvarligt. Men den har ju en skönt pris med.

Jag står i spel att handla en sånhär apparat själv med...

Jag vill ha en PC som klarar 1080i HD, funkar fint att surfa med och som är hyfsat framtidssäker. Snabb för övrigt PC-tjafs med. Streama saker och gömma en server någonstans anser jag vara att gå över ån för att....

Jag har fastnat för: Datorn

/ Jens

varför 1080i?:confused: Flimrar och ser allmänt skit ut bara ju.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år