Vilken modell och varför?

RawR

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
dröm
Tja! :2cool
Funderar på att skaffa en 125:a i crossmodell, har kollat lite på dessa:
Honda CRM 125, Suzuki Ts125R, Yamaha DT 125R, Kawasaki kmx 125.
Vilken borde jag satsa på och varför? :va :)

Många svar nu tack :Bugar

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Hoj
Honda Nsr -98
TS125r... ush körde upp på en sådan och har inga goda minnen av den, tyckte det ungerfär var som att köra en traktor, sista hojjen som jag skulle vilja använda utan för vägen!
Tyckte inte om dämpningen heller för den delen! det enda som var ok var motorn!

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Hoj
såld
DT är 125:eek:rnas svensson-åk. men är man nöjd med skaplig effekt, bra kvalitet, skaplig service och reservdelar nära dig (inte en generalimportör 100 mil bort) så är det verkligen ett bra köp. Det finns DT i de flesta prisklasser, men köp hellre en t. ex. -01 för 20k är en -92 för 15k. Personligen tycker jag att DT är snyggare än de andra original.

man åker inte gärna långa sträckor på DT, den blir orolig när ypvs:en öppnar vid 7k rpm,vilket blir ca 90 km/h på sexan, 110-väg är inte roligt med andra ord. men jag antar att de andra alternativen som du radade upp är likadana.

välj själv, mitt råd är DT

Mvh Jens

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
Här var det tomt.
ja. men jag tycker man måste byta några saker på DTn för den ska bli snygg också. fast om man jämför DT och CRM tex så slår ju DTn CRmen klart i utseende! fast man kan ju få CRm hyfsat snygga om man lägger ner lite tid o pengar. fast man kan göra DTn snyggare också för en betydligt billigare peng.

Reservdelar och dyligt hittar du också lätt!

Fattar inte det där med YPVSen :va

blir DTn slöare ju längre man kör?

Last edited:

Svenssson

FTS
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
Såld
Kronen skrev:
2316729
blir DTn slöare ju längre man kör?
Nej, Jezze_irsta svamlar bara. YPVS:en rör sig beroende på varvtalet, inte hur långt du har kört. Tex. den öppnar lika mycket vid 8000 varv på 6:an, som när du har friläget i och varvar lika mycket :7peta

RawR

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
dröm
Jezze_irsta om man tar bort strypningar så lär den väl gå lite fortare än 90km/h?

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Hoj
såld
nej nej och åter nej, ni missförstår mig!

Det jag menar är att motorn inte är "bekväm" över 7k rpm.
Den går såklart fortare än så, min gör ca 130, men man vill inte åka i de hastigheterna långt alls.

DT är ingen tourer, det var det jag ville ha sagt.
förlåt om jag var otydlig.

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
KMX är helt ok enligt mej.. Snäll och pigg motor, går bra på kurviga vägar också :) går att köra långa sträckor, men man måste pausa ganska ofta.. Smidig och bra i tätort också!

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
KawaF3771 skrev:
2317423 KMX är helt ok enligt mej.. Snäll och pigg motor, går bra på kurviga vägar också :) går att köra långa sträckor, men man måste pausa ganska ofta.. Smidig och bra i tätort också!

Och usd-gaffel :drool

RawR

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
dröm
va synd att den inte är så bra på långa sträckor :(
Skulle vilja ha en som klarar lite längre sträckor, sporthoj skulle ju kanske vart nåt nu på sommarn men sen på vintern är de ju lite bekvämare med nån crossmodell skulle jag tro. Därför vill jag helst hitta en bra crossmodell som jag kan ha året runt :)

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
Jezze_irsta skrev:
2317411 nej nej och åter nej, ni missförstår mig!

Det jag menar är att motorn inte är "bekväm" över 7k rpm.
Den går såklart fortare än så, min gör ca 130, men man vill inte åka i de hastigheterna långt alls.

DT är ingen tourer, det var det jag ville ha sagt.
förlåt om jag var otydlig.
min vobblar as lätt över 125.. toppar 140..

men den är helt underbara att köra.. lite jobbig framdämpare då den är lite för mjuk för min smak..

kör på DT årsmoddel 98 99 typ.. dom är lättas att avstypa om ja har fattat allt rätt.. men akta dig för dom tyska helvetena... dom är bajssvåra att avstrypa.. fråga svensson :hihi

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Hoj
såld
Reckless Rider skrev:
2317906 va synd att den inte är så bra på långa sträckor :(
Skulle vilja ha en som klarar lite längre sträckor, sporthoj skulle ju kanske vart nåt nu på sommarn men sen på vintern är de ju lite bekvämare med nån crossmodell skulle jag tro. Därför vill jag helst hitta en bra crossmodell som jag kan ha året runt :)

det är ju inte omöjligt att åka långt, men efter 10 mil så har jag ont i arslet (stenhård sadel), jag är ganska trött i axlarna och armarna (inga kåpor, så du får all fartvind i bröstkorgen).
Om man har en skapligt tyst hjälm och sätter sig lite längre bak på sadeln redan från början så blir det betydligt bättre.
Det bästa är att åka liten krokig landsväg i ca 80, då är den som bäst tycker jag.
Hur mycket hade du tänkt att åka på vintern? även om det är barmark så är det skitkallt att åka när det är runt +5...

på tal om wobbling, att crossväxla femman tilll sexan på höga varv är inget att rekommendera, då känner man verkligen att det är en 125:a man sitter på och inte något större. då vinglar den till skapligt om man inte är beredd.

Last edited:

RawR

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
dröm
Ok vet inte exakt hur många mil de är, men tror ni yamaha dt 125 håller från göteborg till värmland eller rasar den? :va :D
Inte för att jag tänkte ta den turen för ofta då, men kanske nån gång på nåt lov o så.

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Reckless Rider skrev:
2319317 Ok vet inte exakt hur många mil de är, men tror ni yamaha dt 125 håller från göteborg till värmland eller rasar den? :va :D
Inte för att jag tänkte ta den turen för ofta då, men kanske nån gång på nåt lov o så.
Kör du lungt är det inget som säger att den skulle skära. En motor skär inte utan anledning och speciellt inte en dt som inte är så effektstark. Jag körde 22 mil för ett tag sdan på samma tur och då började det bli lite jobbit. Man får ju se lite dum ut och sträcka på sig så man står rak när man kör men vad fan.

Jag rekomenderar för övrigt varmt CRM:en. En underbar hoj och den DT jag körde gillade inte jag riktigt men det var nog mest för att jag hade en crm :hihi Samma med folk som hade mt hatade dt och tvärtom. Spelar nog inte så stor roll vilken du väljer, du blir nog nöjd i vilket fall som helst då de är snarlika.

RawR

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
dröm
ok, men dessa crossmodeller jag räknade upp är rätt lika eller?
Om det är så får ja nog ta den som är till bäst pris och är i bäst skick :tummenupp

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
Här var det tomt.
jag tycker att CRMen är bra till längre sträckor. den går jämt och fint och wobblar inte eller något sånt mög. man får inte heller ont i röven heller.

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457