Ludde78
Sporthojsnörd
Hejsan, någon vänlig själ därute som har lust att titta i sin manual till CBR 600 F2 och säga vilken olja som rekommenderas?
andersbrink skrev:Lixom, uhm... typ, motorolja rekommenderas, helst utan friktionsmodifierare. Ska du byta olja för att ställa undan den för vintern, pytsa i vilken skitolja som helst för 20 spänn litern och byt till en mycket bättre syntetisk olja i vår. 5w40, 5w50 eller 10w40, ingen tjockare.
Eftersom du frågar om motorolja bör du kanske söka på sporthoj.com vad som skrivs om motorolja, varför den finns i motorn och varför det inte spelar så stor roll exakt vad du häller i motorn så länge vissa grundparametrar i oljan är uppfyllda. Olja är religion, det kommer du att märka när du läser om olja här på sporthoj.
Då missade du att läsa varför du skulle hälla i en skitolja innan du ställde in den för vintern. Om du läser i manualer så står det oftast att man skall byta efter x mil eller x månader. Det vill säga man skall byta både efter mil och efter tid.Ludde78 skrev:Jag har sökt efter tidigare inlägg om olja, men fann inget om min modell. Men varför inte slänga in bra olja på en gång, även om hojen kommer att stå några månader, så slipper man byta en gång till när våren kommer?
Jag har läst tidigare trådar om olja här för övrigt, och alla rekommenderar olika saker, därför vill jag ta det Honda rekommenderar.
Man undrar ju lite försynt varför alla tror att deras hoj är så speciell att det nog finns en egen olja till den? Du har en motor, mer specifikt en mc-motor så du ska ha en motorolja avsedd för mc. Enkelt va? Tillverkarna är väldigt konservativa i sina rekommendationer för att man ska kunna hitta olja i ett u-land också. Jag garanterar att vilken mc-olja som helst på vilken mack som helst överträffar det Honda specar till din hoj.Ludde78 skrev:Jag har sökt efter tidigare inlägg om olja, men fann inget om min modell. Men varför inte slänga in bra olja på en gång, även om hojen kommer att stå några månader, så slipper man byta en gång till när våren kommer?
Jag har läst tidigare trådar om olja här för övrigt, och alla rekommenderar olika saker, därför vill jag ta det Honda rekommenderar.
Ninjaboy skrev:Man undrar ju lite försynt varför alla tror att deras hoj är så speciell att det nog finns en egen olja till den? Du har en motor, mer specifikt en mc-motor så du ska ha en motorolja avsedd för mc. Enkelt va? Tillverkarna är väldigt konservativa i sina rekommendationer för att man ska kunna hitta olja i ett u-land också. Jag garanterar att vilken mc-olja som helst på vilken mack som helst överträffar det Honda specar till din hoj.
Ludde78 skrev:Edit: om någon har lust att titta i sin manual (ja, jag ska köpa mig en egen snart )angående vilken olja som rekommenderas till CBR:en så vore det ändå intressant, just for the record...
Axxexs skrev:Om du har frågor om CBR så finns det några som besvaras här:
http://www.cbrlist.com/cbr_faq.html
Om olja till hojen:
http://www.cbrlist.com/cbr_faq.html#_Toc517123108
Ninjaboy skrev:Man undrar ju lite försynt varför alla tror att deras hoj är så speciell att det nog finns en egen olja till den? Du har en motor, mer specifikt en mc-motor så du ska ha en motorolja avsedd för mc. Enkelt va? Tillverkarna är väldigt konservativa i sina rekommendationer för att man ska kunna hitta olja i ett u-land också. Jag garanterar att vilken mc-olja som helst på vilken mack som helst överträffar det Honda specar till din hoj.
andersbrink skrev:Aiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!! <bonk> (ljudet av hjärtsnörpt brink)
Ludde78 skrev:Perfekt, då kan väl du rabbla upp oljor som är bättre än de Honda rekommenderar; Castrol GPS eller för aktiv körning; R4.
En Hondaverkstad jag pratade med rekommenderade förresten INTE att man slänger i en "billig skitolja" över vintern, då det finns risk för att resterna från skitoljan inte vill blanda sig med den mycket bättre oljan som man slänger i vid oljebytet till våren.
Den ända gång de rekommenderar att använda en billig olja är vid inköring, just för motorn ska kunna slitas in, och då blir det helt enkelt för lite friktion med de dyrare oljorna.
Ninjaboy skrev:When in doubt, köp dyrare.
andersbrink skrev:Fel fel FEL! Köp den dyraste!
Ni kan få köpa min spillolja för 800kr/litern!Nexor skrev:Räcker det med Castrol för 150kr/litern???
Nexor skrev:Räcker det med Castrol för 150kr/litern???
BMW R90s skrev:Ni kan få köpa min spillolja för 800kr/litern!
Eftersom den är dyrast så måste den vara bäst
Ludde78 skrev:Nej nej! Citat ; "Jag garanterar att vilken mc-olja som helst på vilken mack som helst överträffar det Honda specar till din hoj".
Och hör sen!
Ninjaboy skrev:Ta reda på vad oljespecifikationer innebär innan du hånar mig.
Det är ju uppenbart att du inte har en aning om vad oljespecifikationer är och då tar ju inte piken så bra.Ludde78 skrev:Hånar tycker jag är fel ord, en liten pik snarare.
Oljespecifikationer för mig innebär den olja som Honda rekommenderar, och en av dessa är R4, den som dom slänger in i bl a nya Firebladen efter första servicen. Alltså är det nog ingen "skitolja, som är sämre än alla de oljor man kan hitta på vilken mack som helst".
Men tack i alla fall för ditt och andras svar och engagemang.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |