Vilken motorolja till CBR 600 F2?

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Hoj
Suzuki
Hejsan, någon vänlig själ därute som har lust att titta i sin manual till CBR 600 F2 och säga vilken olja som rekommenderas?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Lixom, uhm... typ, motorolja rekommenderas, helst utan friktionsmodifierare. Ska du byta olja för att ställa undan den för vintern, pytsa i vilken skitolja som helst för 20 spänn litern och byt till en mycket bättre syntetisk olja i vår. 5w40, 5w50 eller 10w40, ingen tjockare.

Eftersom du frågar om motorolja bör du kanske söka på sporthoj.com vad som skrivs om motorolja, varför den finns i motorn och varför det inte spelar så stor roll exakt vad du häller i motorn så länge vissa grundparametrar i oljan är uppfyllda. Olja är religion, det kommer du att märka när du läser om olja här på sporthoj.

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Hoj
Suzuki
andersbrink skrev:
Lixom, uhm... typ, motorolja rekommenderas, helst utan friktionsmodifierare. Ska du byta olja för att ställa undan den för vintern, pytsa i vilken skitolja som helst för 20 spänn litern och byt till en mycket bättre syntetisk olja i vår. 5w40, 5w50 eller 10w40, ingen tjockare.

Eftersom du frågar om motorolja bör du kanske söka på sporthoj.com vad som skrivs om motorolja, varför den finns i motorn och varför det inte spelar så stor roll exakt vad du häller i motorn så länge vissa grundparametrar i oljan är uppfyllda. Olja är religion, det kommer du att märka när du läser om olja här på sporthoj.

Jag har sökt efter tidigare inlägg om olja, men fann inget om min modell. Men varför inte slänga in bra olja på en gång, även om hojen kommer att stå några månader, så slipper man byta en gång till när våren kommer?

Jag har läst tidigare trådar om olja här för övrigt, och alla rekommenderar olika saker, därför vill jag ta det Honda rekommenderar. :tummenupp

HanneZ

Guest
Ludde78 skrev:
Jag har sökt efter tidigare inlägg om olja, men fann inget om min modell. Men varför inte slänga in bra olja på en gång, även om hojen kommer att stå några månader, så slipper man byta en gång till när våren kommer?

Jag har läst tidigare trådar om olja här för övrigt, och alla rekommenderar olika saker, därför vill jag ta det Honda rekommenderar. :tummenupp
Då missade du att läsa varför du skulle hälla i en skitolja innan du ställde in den för vintern. Om du läser i manualer så står det oftast att man skall byta efter x mil eller x månader. Det vill säga man skall byta både efter mil och efter tid.

/ Hannes

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Ludde78 skrev:

Man undrar ju lite försynt varför alla tror att deras hoj är så speciell att det nog finns en egen olja till den? :va Du har en motor, mer specifikt en mc-motor så du ska ha en motorolja avsedd för mc. Enkelt va? Tillverkarna är väldigt konservativa i sina rekommendationer för att man ska kunna hitta olja i ett u-land också. Jag garanterar att vilken mc-olja som helst på vilken mack som helst överträffar det Honda specar till din hoj.

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Hoj
Suzuki
Ninjaboy skrev:
Man undrar ju lite försynt varför alla tror att deras hoj är så speciell att det nog finns en egen olja till den? :va Du har en motor, mer specifikt en mc-motor så du ska ha en motorolja avsedd för mc. Enkelt va? Tillverkarna är väldigt konservativa i sina rekommendationer för att man ska kunna hitta olja i ett u-land också. Jag garanterar att vilken mc-olja som helst på vilken mack som helst överträffar det Honda specar till din hoj.

Ja med all säkerhet rekommenderas samma olja till flertalet av högvarviga hojar, men inte alltid, därför ville jag vara på den säkra sidan. :)
Okej, jag gör som så att jag köper en billig skitolja och slänger in över vintern, sen har jag några månader på mig att luska ut vad jag ska slänga i till våren... :tummenupp

Edit: om någon har lust att titta i sin manual (ja, jag ska köpa mig en egen snart ;) )angående vilken olja som rekommenderas till CBR:en så vore det ändå intressant, just for the record...

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Ludde78 skrev:
Edit: om någon har lust att titta i sin manual (ja, jag ska köpa mig en egen snart ;) )angående vilken olja som rekommenderas till CBR:en så vore det ändå intressant, just for the record...

Aiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!! <bonk> (ljudet av hjärtsnörpt brink) :D

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Hoj
Suzuki
Ninjaboy skrev:

Perfekt, då kan väl du rabbla upp oljor som är bättre än de Honda rekommenderar; Castrol GPS eller för aktiv körning; R4. :tummenupp

En Hondaverkstad jag pratade med rekommenderade förresten INTE att man slänger i en "billig skitolja" över vintern, då det finns risk för att resterna från skitoljan inte vill blanda sig med den mycket bättre oljan som man slänger i vid oljebytet till våren.

Den ända gång de rekommenderar att använda en billig olja är vid inköring, just för motorn ska kunna slitas in, och då blir det helt enkelt för lite friktion med de dyrare oljorna.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
andersbrink skrev:
Aiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!! <bonk> (ljudet av hjärtsnörpt brink) :D

Ha ha ha vad har hänt med dej? Kan inte minnas att du har haft sån rolig humor :) .

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Ludde78 skrev:
Perfekt, då kan väl du rabbla upp oljor som är bättre än de Honda rekommenderar; Castrol GPS eller för aktiv körning; R4. :tummenupp

En Hondaverkstad jag pratade med rekommenderade förresten INTE att man slänger i en "billig skitolja" över vintern, då det finns risk för att resterna från skitoljan inte vill blanda sig med den mycket bättre oljan som man slänger i vid oljebytet till våren.

Den ända gång de rekommenderar att använda en billig olja är vid inköring, just för motorn ska kunna slitas in, och då blir det helt enkelt för lite friktion med de dyrare oljorna.

Du har redan svarat på mitt inlägg, kom du på mer saker i dag eller? :tomten

Castrol håller jag mig borta från, har hört många som fått kopplingsproblem med Castrol. I 10:an har jag kört Shells bästa (Advance Ultra?) och Motul 300V, med båda har koppling och växellåda fungerat fint, mer kan jag inte veta ännu.

Alla oljor blandar sig med varandra, dock får du den sämre oljans egenskaper men då det handlar bara om rester spelar det ingen roll. En mc-verkstad vill naturligtvis sälja den dyraste oljan hela tiden.

Som nämnts i tråden tidigare är olja religion och du kan få hur många svar som helst. Bilda din egen uppfattning. When in doubt, köp dyrare. :D

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Hoj
Suzuki
Nexor skrev:
Räcker det med Castrol för 150kr/litern??? :tungan

Nej nej! Citat ; "Jag garanterar att vilken mc-olja som helst på vilken mack som helst överträffar det Honda specar till din hoj".
Och hör sen! :tummenupp

Ja det är klart verkstaden vill sälja dyraste oljan, men samtidigt sa verkstaden att när oljan ligger i hojen över vintern så föråldras den inte alls lika snabbt som när man kör hojen dagligen (ganska logiskt..), och att det därför går att köra med den oljan ett tag på våren. Om nu verkstaden enbart skulle vara ute efter att tjäna pengar, så skulle dom nog rekommendera den sämsta oljan som finns, så att dom fick fullt upp på verkstaden med havererade hojar!! :hihi

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Ludde78 skrev:
Nej nej! Citat ; "Jag garanterar att vilken mc-olja som helst på vilken mack som helst överträffar det Honda specar till din hoj".
Och hör sen! :tummenupp

Ta reda på vad oljespecifikationer innebär innan du hånar mig. :7peta

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Hoj
Suzuki
Ninjaboy skrev:
Ta reda på vad oljespecifikationer innebär innan du hånar mig. :7peta

Hånar tycker jag är fel ord, en liten pik snarare. :tungan
Oljespecifikationer för mig innebär den olja som Honda rekommenderar, och en av dessa är R4, den som dom slänger in i bl a nya Firebladen efter första servicen. Alltså är det nog ingen "skitolja, som är sämre än alla de oljor man kan hitta på vilken mack som helst".
Men tack i alla fall för ditt och andras svar och engagemang. :Bugar

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Ludde78 skrev:
Hånar tycker jag är fel ord, en liten pik snarare. :tungan
Oljespecifikationer för mig innebär den olja som Honda rekommenderar, och en av dessa är R4, den som dom slänger in i bl a nya Firebladen efter första servicen. Alltså är det nog ingen "skitolja, som är sämre än alla de oljor man kan hitta på vilken mack som helst".
Men tack i alla fall för ditt och andras svar och engagemang. :Bugar
Det är ju uppenbart att du inte har en aning om vad oljespecifikationer är och då tar ju inte piken så bra.

Summan av den här tråden är att om du sover gott med att använda den olja som din favoritmekaniker använder i en värre hoj än din så är det bra. Bättre än så blir det inte när man diskuterar olja.

Det är dock lite unikt att det är den mest okunnige som gör sig lustig. :rolleyes:

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024