Vilken motorsåg ska jag köpa?

sirmagnus

KULTURPEDAGOG
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
RSV Mille R en Kawasaki ATW
Jag ska ha den till att såga ved och fälla träd ja och det som hör till livet på en gård. Priset är inte så viktigt 3-5 tusen utan det ska vara en bra stark (och lätt) såg.
Husqvarna eller Jonsereds kanske Sthil? eller något annat märke.
kom med bra förslag och erfarenheter av era sågar även vad man ska undvika.
/Magnus

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
En hemi :yoparty

Extra%20Pictures-11.jpg

Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Husqvarna är det som gäller för mig. Har kört en hel del proffssågar med långsvärd och 4-5hk - kanon! Sköter man om dem, håller de i åratal. Den egna sågen är lite enklare (en 55:a) - nånstans runt 3,5hk med kort svärd, men duger fint för att ta ner lite träd och kapa ved med - har aldrig krånglat (körs dessutom på race-soppa :) ). Men ta inget under 3hk - det blir alldeles för orkeslöst.

Lägger du på lite slantar kan du få handtagsvärme och en del annat för ökad bekvämlighet.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
När vi ändå började prata soppa så kan jag rekommendera att köra på tex Aspen miljösoppa. Det gör en jävla skillnad när man står i röken från sågen en hel dag, macksoppan gör att man bara mår illa å blir hängig å eländig. Miljösoppan känner man ingenting av :tummenupp Kostar lite mer, men det är det värt :fakta

VA!? Har de tom handtagsvärme i motorsågar nuförtiden?
Det har dom väl haft dom senaste 20 åren? :va

Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Husqvarna 345e trio brake

Jag kan varm rekomendera att köpa en Husqvarna med extra kedjebroms för högerhanden. Jag var väldigt skepptisk till det i början, men det sitter inte i vägen. Problemet är inte när man är nybörjare och kör såg, det är när snabbheten kommer och man blir lite för säker. Plötsligt slår svärdet upp. För det mesta går det bra. Men det är ingen slump att det är en läkare som kommit på högerhandsskyddet. En läkare som sytt ihop flera ansikten. Pga att svärdet slagit upp. Problemet blir större ju lågvarvigare sågen är = Billigare såg.
Jag köpte en 346 XPG för några veckor sedan, första 20 minuterna kom jag åt bromsen 2 ggr. Därefter har det inte hänt. Vanesak. Nu har jag kört 20 timmar utan några som helst problem.

Människor med motorsåg är livsfarliga :va

Mats

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
När vi ändå började prata soppa så kan jag rekommendera att köra på tex Aspen miljösoppa. Det gör en jävla skillnad när man står i röken från sågen en hel dag, macksoppan gör att man bara mår illa å blir hängig å eländig. Miljösoppan känner man ingenting av :tummenupp Kostar lite mer, men det är det värt :fakta

Det har dom väl haft dom senaste 20 åren? :va

Well. Den motorsågen jag använder är från 80-talet skulle jag tro. Har aldrig funnits anledning att titta på nyare årgångar :) Jag sågar ner och kvistar ett träd om året typ.....

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Well. Den motorsågen jag använder är från 80-talet skulle jag tro. Har aldrig funnits anledning att titta på nyare årgångar :) Jag sågar ner och kvistar ett träd om året typ.....
Det är ju bara praktiskt i början, sen blir man ju så varm så det nästan är jobbigt att ha den på :) På den tiden jag jobbade i skogen för husbehov blev det 30-40 kubik ved och minst lika mycket massa/timmer per år :)

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Sista sågen vi köpte sparkar rööf!

Men den kanske är för stor för normalbruk, det känns i armarna när man går med den här en längre stund!

Annars kör vi med en sån här när vi fäller småträd och en äldre variant av den här för klätter jobb eller om man bara går och grenar.

Nu råkar den bästa handlaren häromkring sälja Husqvarna så därför använder vi det, köpper man en högkvalite såg så spelar det nog inte så stor roll vilket märke det är!

Stor såg! :tummenupp
[YOUTUBE-ID]oOGJLoVi-Bg[/YOUTUBE-ID]

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Jonsered,Husqvarna och Partner tillverkas alla av Electrolux.

Jonsered och Huskqvarna är bra skit,undvik Partner.

Sthil är fina grejer ,dock är dom lite dyra och envisas med att ha konstiga beteckningar på sina kedjor/svärd vilket kan göra att det kan vara svårt att hitta rätt prylar utanför Sthil-butiken ,dock kör dom med samma storlekar som andra tillverkare.

Stoleken är ju alltid problem,man vill ju ha ett som man kan köra i den där jättegranen och bara springa runt....sen vill man ju ha ett litet lätt att kvista med.

Vi kör med flera,en stor Huskvarna till att fälla/kapa med och två små (husqarna/sthil) att kvista med.

Skulle jag välja mellan något så skulle jag ta ett litet (3-4 hk),du kan gnaga av det mesta om du bara har en vass kedja på.

Dessutom kräver ett stor och stark såg sin man att gå med en hel dag ,värt att tänka på även ur säkerhets aspekt...när man blir trött så händer det.

Skaffa sågbyxor och riktiga stövlar det är lätt hänt att sätta sågen i benet/foten när man går i en tät gran och kvistar :fakta

Edit:
Vi har såg sedan slutet -70 som har både förgasar och handtagsvärme.

Last edited:

rewind

Luttrad å tillbakalutad ...
Gick med
27 May 2003
Hoj
SV650S -01, ktm exc 450
App app, Husqvarna tillverkas av Husqvarna :tummenupp Likaså Partner och Jonsered.
Kan intyga att det är bra grejer, är med i processen när de föds :D
Eller nja, nånstans bakom iaf

Jonsered,Husqvarna och Partner tillverkas alla av Electrolux.

Jonsered och Huskqvarna är bra skit,undvik Partner.

Sthil är fina grejer ,dock är dom lite dyra och envisas med att ha konstiga beteckningar på sina kedjor/svärd vilket kan göra att det kan vara svårt att hitta rätt prylar utanför Sthil-butiken ,dock kör dom med samma storlekar som andra tillverkare.

Stoleken är ju alltid problem,man vill ju ha ett som man kan köra i den där jättegranen och bara springa runt....sen vill man ju ha ett litet lätt att kvista med.

Vi kör med flera,en stor Huskvarna till att fälla/kapa med och två små (husqarna/sthil) att kvista med.

Skulle jag välja mellan något så skulle jag ta ett litet (3-4 hk),du kan gnaga av det mesta om du bara har en vass kedja på.

Dessutom kräver ett stor och stark såg sin man att gå med en hel dag ,värt att tänka på även ur säkerhets aspekt...när man blir trött så händer det.

Skaffa sågbyxor och riktiga stövlar det är lätt hänt att sätta sågen i benet/foten när man går i en tät gran och kvistar :fakta

Edit:
Vi har såg sedan slutet -70 som har både förgasar och handtagsvärme.

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
App app, Husqvarna tillverkas av Husqvarna :tummenupp Likaså Partner och Jonsered.
Kan intyga att det är bra grejer, är med i processen när de föds :D
Eller nja, nånstans bakom iaf

Som ägs av Electrolux, som dessutom äger Mucculoc, Hurricane, Texas samt en handfull andra märken som man knappt hört talas om.
Köper man något utav dom mer okända märken har dom sällan kostat på en egen bruksanvisning och reservdelslista utan har en som gäller för alla märken, man blir ofta förvånad när man ser vilka maskiner som faktiskt är samma skit.

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Hoj
VifferWaffe -88
Homelite?

homelt.jpg

:tummenupp inget går upp mot lite ordentligt gjutjärn för att få en o känna sig som en karl! för att senare på kvällen få en att lipa som en tös, men det är ju en annan sak.

sirmagnus

KULTURPEDAGOG
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
RSV Mille R en Kawasaki ATW
Jag skulle rösta för Echo, jag har varit väldigt nöjd med dom två vi har. Har visserligen bara kört en gammal Jonsered, men den var mest bara brutal, inte smidig, nyare känns mest plastiga. Husqvarnan jag provade var så sönderkörd så den var inte mycket att ha :(
Kolla här för lite priser å jämförelser: http://www.sakerskog.se/images/Sagfakta.pdf

Tack för länken bra info!
/M

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
vtr 1000
HVA 42 och 242 är fina sågar som går att få för en vettig peng.
Kör själv med en hvs 42a och den har tjänat mig bra, har dock bara huggit ca 70 kubik med den än, dock har den ett antal år på nacken och cylinder/kolv byte är nog aktuellt men tänkte köra slut på den helt. Visst kan den vara lite klen när man ger sig på dom grövre dimesionerna men jag kör mest massaved så då funkar den bra.

Testade jonsered 2145 turbo och den kändes verkligen som en rapp såg, till en vettig peng ca 5000:-.

Många har börjat köra med stihl och det är nog fina sågar dock har jag personligen fastnat för husqvarna.

HVA 455 e-series Rancher verkar vara en lämplig såg för dina sysslor. ca 5500:-

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis

Mekus

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HyrKalsong 650 GT Comet
Jag har en Husqvarna 346 XPG (G=handtagsvärme) och en 357 XPG. För vanliga "gårdssysslor" duger 346 alldeles utmärkt.

Som nämnts tidigare så är skydd väldigt viktigt. Även de med stor vana blir trötta/ouppmärksamma och då händer en olycka väldigt lätt.

När du är och köper såg så tycker jag att det kan vara vettigt att köpa ett par plastkilar och ett brytjärn att slåi i dom med de gånger du "Sätter" sågen.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA