Vilken skyddsgas ska jag välja?

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Jag köpte en mig-mag svets idag, 190 A, med fler rattar än vad jag någonsin kommer att skruva på.

Man ska visst koppla in en gasflaska till den också, påstår dom som vet.
Efter lite googlande har jag kommit fram till att det här med svets är en djungel.
-Det finns argon, co2, mison, och en uppsjö andra olika gaser jag inte kommer på namnet på.

Jag inbillar mig att jag kommer att svetsa lite bilplåt, laga något rosthål i någon framvagnsbalk, svetsa något avgassystem, och kanske svetsa ihop lite plattjärn till något nyttigt.

Vilken gas ska jag köpa?
Om jag köper en argonflaska, kan jag fylla den med mison nästa gång om jag skulle vilja det?
Eller kan man byta en tom argonflaska mot en fylld misonflaska för vad det kostar att fylla den?
Och, vad kostar det att fylla en 5-litersflaska idag?

-Snälla, hjälp?

Mison18 eller Mison25 ska du ha.. Det är billigt, och till för vanlig svetsning i svartstål, som allt du räknat upp. Du kan nog byta gas när du vill, men betala mellanskillnad
www.aga.se

Om jag inte minns fel ca 250 spänn för att fylla en 5L mison
Har du inte aga i stan finns det ett till stort bolag, men minns ej vad det heter!

Ca 500 spänn kostar det visst att fylla.. blev nyfiken

Flusstråd är rätt kass.. Bara spottar och stänker

Hur funkar det där egentligen? Fyller man sin egen eller byter man sin flaska mot en som är full?

Värt att notera är att du endast kan köpa loss en 5L tub, denna äger du då. Ska du har större doningar (som du definitivt inte behöver för att svetsa på hobbybasis) så måste du skriva ett kontrakt och hyra denna av AGA (?) med en viss årskostnad + kostnad för fyllning.

Värt att notera är att du endast kan köpa loss en 5L tub, denna äger du då. Ska du har större doningar (som du definitivt inte behöver för att svetsa på hobbybasis) så måste du skriva ett kontrakt och hyra denna av AGA (?) med en viss årskostnad + kostnad för fyllning.

AGA har även 10liters flaskor för friköp dock är det inte alla depåer som har dessa.
En 5liters räcker långt för hobbybruk, ungefär till att laga upp en riktigt dålig bil typ 2 tröskellådor lite golv ett par skärmkanter o några balkar + lite till.

EDIT: För att svara på den ursprungliga frågan, Mison ska du ha.

Last edited:
AGA har även 10liters flaskor för friköp dock är det inte alla depåer som har dessa.
En 5liters räcker långt för hobbybruk, ungefär till att laga upp en riktigt dålig bil typ 2 tröskellådor lite golv ett par skärmkanter o några balkar + lite till.

EDIT: För att svara på den ursprungliga frågan, Mison ska du ha.

Aha, dessa måste vara aningen udda isf? Har inte sett någon sådan man kan äga som privatperson. Men perfekt för den som gör lite mer än lappar gamla bilar!

Aha, dessa måste vara aningen udda isf? Har inte sett någon sådan man kan äga som privatperson. Men perfekt för den som gör lite mer än lappar gamla bilar!

Ja, de är udda. Har heller aldrig sett någon själv, men tjejen jobbar på AGA så det var den vägen jag fick höra talas om dom.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back