Vilken typ av försäkring ska jag ha?

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Umeå
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Jösses det är inte lätt att veta hur man ska göra. Skulle önska råd från någon som varit i liknande situation som jag.

Jag har haft mc-kort och motorcykel sedan 2004, bor i Umeå stad, fyller snart 35 och har aldrig haft en skada. Jag funderar ännu ett varv på vilken typ av försäkring jag egentligen ska ha på min Ducati 749 som är 5 år gammal. Den är mycket fräsch med snygg röd lack, inte en repa.

Jag resonerar med mig själv om vad som är rätt typ av försäkring. Jag har ringt till några bolag och även använt försäkringsmäklare men till att börja med måste jag ju bestämma mig för vilken typ av försäkring jag ska ha.

Dilemmat är att jag har skaffat hojen i huvudsak för att köra på bandagar och SMC-kurser. Jag ska ha olycksfallsförsäkring för mig själv oavsett hur jag försäkrar hojen.
På SMC-kurser gäller i nuläget alla försäkringar fullt ut, även vagnskada. På övriga bandagar kan man inte räkna med att någonting gäller vad jag förstår. Folk kör om vårdslöst och kallar det race incidents och samtidigt gäller inte vagnskadeförsäkringen, undantaget hos Bilsport och MC, men dom kan jag inte använda till denna MC.

Skulle jag teckna helförsäkring så skulle det vara för SMC-kurserna då. Men där är det enligt min erfarenhet ordning och reda och liten risk att skada hojen och i synnerhet sig själv. De olyckor jag har sett har varit i princip kåpor och reglage. Tyvärr blir det lite lite att bara köra med SMC.

Jag har lite olika alternativ att välja på:

1) Köra helförsäkrat med den fräscha cykeln som den är. Känns lockande att flasha runt med de snygga kåporna på SMC-kurserna, men på de allmänna bandagarna är det väl bara en tidsfråga innan cykeln är ordentligt begagnad.

2) Köra helförsäkrat men byta till bästa möjliga "street"-kraschkåpor och försöka få cykeln snygg ändå. Dyraste alternativet men skönt för själen. Att fixa kraschkåpor och vid behov reparera dessa och andra småskador skulle jag göra själv och det skulle jag tycka vara roligt att hålla på med.

3) Köra med halv eller kanske bara trafikförsäkrat och kraschkåpor enligt ovan. Besparingen i försäkringspremie kan man köpa mycket kåpor eller annat kul för. Självrisken i vagnskadeförsäkringen överstiger ju i sig ofta kostnaden för reparationen om man slipper byta dyra originalkåpor.

Eftersom jag gått Sporthojskurser med SMC kan jag teckna Folksams SMC-försäkring och det har jag också gjort. Den kostar 9050 kr per år och är ej avställningsbar. På vagnskada och stöld är självrisken 25% eller minst 3000 kr.

Jag köpte min motorcykel för 65500 kr och det tycker jag att den är värd. Jag tycker det är trist att ha en stöldsjälvrisk på 25% men fattar att den måste vara lika hög som vagnskadesjälvrisken för att inte inbjuda till bedrägerier. Å andra sidan tror jag inte stöldrisken är så hög i min situation då jag förvarar hojen inlåst och jag funderar på om jag skulle riskera att bara ha trafikförsäkring.

Jag har ringt runt och fått pris på alternativa försäkringar:

Folksam SMC halv årsförsäkring 4781 kr per år.
Folksam ej SMC, halv avställningsbar 8005 kr per år (garagepremien 197 kr/månad)
Folksam trafik avställningsbar endast trafik 6400 kr per år.

Salus Ansvar hel årsförsäkring 13074 kr per år.
Salus Ansvar halv årsförsäkring 5945 kr per år.
Salus ansvar halv avställningsbar 13315 kr per år.
Salus Ansvar trafik avställningsbar 6122 kr per år.

Långt inlägg jag vet :)
Vad tror ni? Kanske skulle jag köra med en vanlig Folksamförsäkring halv avställningsbar + kraschisar? Då har jag stöldförsäkrat med vanlig självrisk. Hojen är ju bara påställd maj-september så det blir en stor skillnad i premie mot de 9000 kr jag har nu.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Jag kör med kraschkåpor med godkända strålkastare och blinkers och har tecknat halvförsäkring (årsförsäkring) hos Salusansvar. Endast trafikförsäkring går "fetbort" då premien är marginellt lägre än halvförsäkring och man är utan stöldförsäkring. Enda fördelen jag ser med helförsäkring är då hojen blir helskrotad och är utom all räddning, men vid sådana tillfällen brukar hojen vara det minsta bekymret - i alla fall om man kört på (eller vid sidan om) allmän väg...
(Visserligen har man skydd mot skadegörelse också med helförsäkringen men sannolikheten att råka ut för detta om man förvarar hojen i garage är minimal. Att man har kraschkåpor gör väl sitt till, sett ur den aspekten också). Så om jag var du så skulle jag göra ungefär som jag...
 

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Umeå
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Jag kör med kraschkåpor med godkända strålkastare och blinkers och har tecknat halvförsäkring (årsförsäkring) hos Salusansvar. Endast trafikförsäkring går "fetbort" då premien är marginellt lägre än halvförsäkring och man är utan stöldförsäkring. Enda fördelen jag ser med helförsäkring är då hojen blir helskrotad och är utom all räddning, men vid sådana tillfällen brukar hojen vara det minsta bekymret - i alla fall om man kört på (eller vid sidan om) allmän väg...
(Visserligen har man skydd mot skadegörelse också med helförsäkringen men sannolikheten att råka ut för detta om man förvarar hojen i garage är minimal. Att man har kraschkåpor gör väl sitt till, sett ur den aspekten också). Så om jag var du så skulle jag göra ungefär som jag...

Tack för ditt svar!
Jag provar halvförsäkring då. Det bästa erbjudandet jag hittat var en avställningsbar hos Folksam. Tänkte prova Hongkongkåpor, billigt och enkelt. WSB Xeroxreplican är ju snygg...
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Tack för ditt svar!
Jag provar halvförsäkring då. Det bästa erbjudandet jag hittat var en avställningsbar hos Folksam. Tänkte prova Hongkongkåpor, billigt och enkelt. WSB Xeroxreplican är ju snygg...

kolla vad vilkoren dvs skyddkläder mm ,
Och skjälvriskerna e på o ring runt o be o en offert så har du det svart på vitt offerten e bara giltig i 1 mån

//Robin
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top