Headhunter
Jonas Bergdahl
Jösses det är inte lätt att veta hur man ska göra. Skulle önska råd från någon som varit i liknande situation som jag.
Jag har haft mc-kort och motorcykel sedan 2004, bor i Umeå stad, fyller snart 35 och har aldrig haft en skada. Jag funderar ännu ett varv på vilken typ av försäkring jag egentligen ska ha på min Ducati 749 som är 5 år gammal. Den är mycket fräsch med snygg röd lack, inte en repa.
Jag resonerar med mig själv om vad som är rätt typ av försäkring. Jag har ringt till några bolag och även använt försäkringsmäklare men till att börja med måste jag ju bestämma mig för vilken typ av försäkring jag ska ha.
Dilemmat är att jag har skaffat hojen i huvudsak för att köra på bandagar och SMC-kurser. Jag ska ha olycksfallsförsäkring för mig själv oavsett hur jag försäkrar hojen.
På SMC-kurser gäller i nuläget alla försäkringar fullt ut, även vagnskada. På övriga bandagar kan man inte räkna med att någonting gäller vad jag förstår. Folk kör om vårdslöst och kallar det race incidents och samtidigt gäller inte vagnskadeförsäkringen, undantaget hos Bilsport och MC, men dom kan jag inte använda till denna MC.
Skulle jag teckna helförsäkring så skulle det vara för SMC-kurserna då. Men där är det enligt min erfarenhet ordning och reda och liten risk att skada hojen och i synnerhet sig själv. De olyckor jag har sett har varit i princip kåpor och reglage. Tyvärr blir det lite lite att bara köra med SMC.
Jag har lite olika alternativ att välja på:
1) Köra helförsäkrat med den fräscha cykeln som den är. Känns lockande att flasha runt med de snygga kåporna på SMC-kurserna, men på de allmänna bandagarna är det väl bara en tidsfråga innan cykeln är ordentligt begagnad.
2) Köra helförsäkrat men byta till bästa möjliga "street"-kraschkåpor och försöka få cykeln snygg ändå. Dyraste alternativet men skönt för själen. Att fixa kraschkåpor och vid behov reparera dessa och andra småskador skulle jag göra själv och det skulle jag tycka vara roligt att hålla på med.
3) Köra med halv eller kanske bara trafikförsäkrat och kraschkåpor enligt ovan. Besparingen i försäkringspremie kan man köpa mycket kåpor eller annat kul för. Självrisken i vagnskadeförsäkringen överstiger ju i sig ofta kostnaden för reparationen om man slipper byta dyra originalkåpor.
Eftersom jag gått Sporthojskurser med SMC kan jag teckna Folksams SMC-försäkring och det har jag också gjort. Den kostar 9050 kr per år och är ej avställningsbar. På vagnskada och stöld är självrisken 25% eller minst 3000 kr.
Jag köpte min motorcykel för 65500 kr och det tycker jag att den är värd. Jag tycker det är trist att ha en stöldsjälvrisk på 25% men fattar att den måste vara lika hög som vagnskadesjälvrisken för att inte inbjuda till bedrägerier. Å andra sidan tror jag inte stöldrisken är så hög i min situation då jag förvarar hojen inlåst och jag funderar på om jag skulle riskera att bara ha trafikförsäkring.
Jag har ringt runt och fått pris på alternativa försäkringar:
Folksam SMC halv årsförsäkring 4781 kr per år.
Folksam ej SMC, halv avställningsbar 8005 kr per år (garagepremien 197 kr/månad)
Folksam trafik avställningsbar endast trafik 6400 kr per år.
Salus Ansvar hel årsförsäkring 13074 kr per år.
Salus Ansvar halv årsförsäkring 5945 kr per år.
Salus ansvar halv avställningsbar 13315 kr per år.
Salus Ansvar trafik avställningsbar 6122 kr per år.
Långt inlägg jag vet
Vad tror ni? Kanske skulle jag köra med en vanlig Folksamförsäkring halv avställningsbar + kraschisar? Då har jag stöldförsäkrat med vanlig självrisk. Hojen är ju bara påställd maj-september så det blir en stor skillnad i premie mot de 9000 kr jag har nu.
Jag har haft mc-kort och motorcykel sedan 2004, bor i Umeå stad, fyller snart 35 och har aldrig haft en skada. Jag funderar ännu ett varv på vilken typ av försäkring jag egentligen ska ha på min Ducati 749 som är 5 år gammal. Den är mycket fräsch med snygg röd lack, inte en repa.
Jag resonerar med mig själv om vad som är rätt typ av försäkring. Jag har ringt till några bolag och även använt försäkringsmäklare men till att börja med måste jag ju bestämma mig för vilken typ av försäkring jag ska ha.
Dilemmat är att jag har skaffat hojen i huvudsak för att köra på bandagar och SMC-kurser. Jag ska ha olycksfallsförsäkring för mig själv oavsett hur jag försäkrar hojen.
På SMC-kurser gäller i nuläget alla försäkringar fullt ut, även vagnskada. På övriga bandagar kan man inte räkna med att någonting gäller vad jag förstår. Folk kör om vårdslöst och kallar det race incidents och samtidigt gäller inte vagnskadeförsäkringen, undantaget hos Bilsport och MC, men dom kan jag inte använda till denna MC.
Skulle jag teckna helförsäkring så skulle det vara för SMC-kurserna då. Men där är det enligt min erfarenhet ordning och reda och liten risk att skada hojen och i synnerhet sig själv. De olyckor jag har sett har varit i princip kåpor och reglage. Tyvärr blir det lite lite att bara köra med SMC.
Jag har lite olika alternativ att välja på:
1) Köra helförsäkrat med den fräscha cykeln som den är. Känns lockande att flasha runt med de snygga kåporna på SMC-kurserna, men på de allmänna bandagarna är det väl bara en tidsfråga innan cykeln är ordentligt begagnad.
2) Köra helförsäkrat men byta till bästa möjliga "street"-kraschkåpor och försöka få cykeln snygg ändå. Dyraste alternativet men skönt för själen. Att fixa kraschkåpor och vid behov reparera dessa och andra småskador skulle jag göra själv och det skulle jag tycka vara roligt att hålla på med.
3) Köra med halv eller kanske bara trafikförsäkrat och kraschkåpor enligt ovan. Besparingen i försäkringspremie kan man köpa mycket kåpor eller annat kul för. Självrisken i vagnskadeförsäkringen överstiger ju i sig ofta kostnaden för reparationen om man slipper byta dyra originalkåpor.
Eftersom jag gått Sporthojskurser med SMC kan jag teckna Folksams SMC-försäkring och det har jag också gjort. Den kostar 9050 kr per år och är ej avställningsbar. På vagnskada och stöld är självrisken 25% eller minst 3000 kr.
Jag köpte min motorcykel för 65500 kr och det tycker jag att den är värd. Jag tycker det är trist att ha en stöldsjälvrisk på 25% men fattar att den måste vara lika hög som vagnskadesjälvrisken för att inte inbjuda till bedrägerier. Å andra sidan tror jag inte stöldrisken är så hög i min situation då jag förvarar hojen inlåst och jag funderar på om jag skulle riskera att bara ha trafikförsäkring.
Jag har ringt runt och fått pris på alternativa försäkringar:
Folksam SMC halv årsförsäkring 4781 kr per år.
Folksam ej SMC, halv avställningsbar 8005 kr per år (garagepremien 197 kr/månad)
Folksam trafik avställningsbar endast trafik 6400 kr per år.
Salus Ansvar hel årsförsäkring 13074 kr per år.
Salus Ansvar halv årsförsäkring 5945 kr per år.
Salus ansvar halv avställningsbar 13315 kr per år.
Salus Ansvar trafik avställningsbar 6122 kr per år.
Långt inlägg jag vet
Vad tror ni? Kanske skulle jag köra med en vanlig Folksamförsäkring halv avställningsbar + kraschisar? Då har jag stöldförsäkrat med vanlig självrisk. Hojen är ju bara påställd maj-september så det blir en stor skillnad i premie mot de 9000 kr jag har nu.