Vilket CAD-program ska man välja idag?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har förlorat mitt gamla autocad efter en datorkrasch. Funderar på att skaffa ett nytt autocad men funderar över om jag borde byta till nåt annat?
Min filosofi har varit att jag byter från autocad den dagen någon kund/arbetsgivare faktiskt önskar det och har ännu så länge sluppit lära mig nåt nytt program.

Allting har ju utvecklats genom åren så lite frågor.

1.) Vilka program använder ni? Och använder ni dessa för att de är bäst eller för att det var vad ni en gång började med? Eller för att arbetsgivaren kräver det?

2.) Vilket/vilka program är bäst? Gärna med rangordning och/eller motivering.

3.) Vilka klarar fem-beräkningar och hur bra blir resultatet?

4.) Vilka program önskar era företag/kunder att ni använder?

All input är bra så känn er inte tvingade att svara på alla frågorna och det kan ju även vara bra om ni hobbyritar eller ritar på en mer seriös nivå.
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Vad ritar du för något? Är det maskinkonstruktion eller är det komponenter?

Jag ritar mest i Autocad med elprocad tillägg då det är mest scheman och liknande jag ritar. Dabbar lite privat i solidworks, ruskigt "kompetent" program med stora möjligheter men kanske mest för konstruktion och design!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad ritar du för något? Är det maskinkonstruktion eller är det komponenter?

Jag ritar mest i Autocad med elprocad tillägg då det är mest scheman och liknande jag ritar. Dabbar lite privat i solidworks, ruskigt "kompetent" program med stora möjligheter men kanske mest för konstruktion och design!

Ja, det är för maskinkonstruktion. Vad menar du med komponenter?
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Ritat i SolidWorks, SolidEdge och Creo (ProE). Alla tre är bra program, Creo är kanske lite mer komplicerat än de två andra. Plåtmodulen är svag i Creo, men FEM-delen tycker jag är bra.
Jag ritar i de program som våra kunder vill ha. Föredrar SolidEdge om jag får välja själv.
(CAD-konstruktör maskin sedan 1985)
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Om det är enskilda komponenter som ritas så finns det fördelar i solidworks, nu pysslar jag inte med den typen av avancerad ritning men har kamrater som gör, tydligen för att rita in delar i tidigare ritad utrustning.

Skall allt ritas från början så är det väl viktigare att man trivs ordentligt i det system man ritar i!
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Vi har Ironcad på jobbet.
http://www.solidmakarna.se/
Det är ett program som är byggt för det du jobbar med, men det är ett billigare program och presterar därefter. Jag har ritat styrkronor där och själva uppbyggnaden av delarna är enkel. Men jag tycker att det brister i ritningsskapandet och FEM-modulen är väldigt basic. Som du dessutom får köpa separat.

Jag skulle säga Solidworks eller Revit. Solidworks är väl det som jag sneglar mest på och vill ha. Men jag tror att vi kommer köpa Revit då vi jobbar mot hus och inte maskin. Men Solidworks hade passat min fritid bättre tror jag. :banana:
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Gör ett försök att svara på dina frågor

1/2/4: Ritar både i inventor och lite autocad på jobbet. Började med ProE på högskolan, men alla företagen här i krokarna använder inventor/autocad så därför sitter jag med dom nu. Inventor känns dock mer användarvänligt och "trevligare" att jobba med än ProE, så nu föredrar jag inventor.

2/3: Tyckte att fem-delen var bättre i ProE än inventor, den känns jäkligt basic i inventor när man var van med inställningsmöjligheterna i ProE.
Har mest kört balkberäkningar i autocad men tycker den biten funkar riktigt bra.

De där blev väl mest ett osammanhängande försök till att svara på dina frågor:död men jag röstar på Autocad om du vill fortsätta rita i 2d, inventor om du vill köra främst 3d. (eller ProE om du mest ska göra fem-beräkningar)
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Autodesk Inventor for the win!

Började rita i Autocad 2006, 2012 gick jag över till Inventor på heltid och jag ångrar att jag inte gjorde det tidigare!
 
Last edited:

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
1.Inventor kör vi på jobbet. Det är bra och används av många små till medelstora företag, kompatibla filformat osv.
Många företag överger Autocad till förmån för Inventor.
2. Hur långt är en snöre?
Det beror helt på bransch och användningsområde, Fordonsindustrin använder väl fortfarande Catia, Unigraphics eller ProE. och vilket av dem beror på koncernen (GM kör UG, Volvo kör Catia exempelvis)
Flygindustrin kör väl fortfarande mest Catia.
Byggindustrin, Elshema och mindre mekaniska firmor mm använder Autocad för det mesta
Små och medelstora mekaniska/marine industrier kör med Inventor, solidworks,solidedge (utan någon specifik rangordning)
O.S.V.

3.FEM-modulen i inventor är helt ok och funkar både på enskilda parter och sammanställningar. Resultaten blir likvärdigt rena FEM-program när vi jämfört på jobbet. övriga cad-programs FEM-möjligheter har jag ingen erfarenhet av tyvärr.
4.Tja.. företaget jag jobbar på har ju valt Inventor som leverantör av CAD-program så då använder jag ju det då.
Kunderna brukar inte vara så nogräknade, filer sänder vi oftast på neutrala format som STEP i 3D eller DWG/DXF/DWFx i 2D

I princip funkar de flesta programmen livärdigt.
Skillnaden blir väl störst om man övergår från Autocad 2d till valfritt 3D-program då det är ett helt annat tänk hur man ritar grejorna och bygger upp sammanställningar. Fördelarna överväger dock anser jag,
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag har pillat lite i Autocad, Mastercam, Inventor och Solidworks.

Inventor är enligt mig bäst och enklast att använda.
Solidwork kan vara lite väl bökigt.
Autocad, fungerar.
Mastercam, fungerar inte.

Försökte mig på en detalj igår som Mastercam fick för sig att fucka upp detaljen helt.
Solidworks krånglade till det onödigt mycket men det gick att lösa nästan som jag ville.
Inventor fixade biffen på 5 minuter.

- - - Updated - - -

Jag har pillat lite i Autocad, Mastercam, Inventor och Solidworks.

Inventor är enligt mig bäst och enklast att använda.
Solidwork kan vara lite väl bökigt.
Autocad, fungerar.
Mastercam, fungerar inte.

Försökte mig på en detalj igår som Mastercam fick för sig att fucka upp detaljen helt.
Solidworks krånglade till det onödigt mycket men det gick att lösa nästan som jag ville.
Inventor fixade biffen på 5 minuter.

Min föredetta arbetskamrat använder numera NX på Saab och han tycker det är väldigt bra.
 
Last edited:

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Har jobbat yrkesmässigt i tre olika 3D CAD-program (2D är väl ointressant idag?)
SolidWorks, Inventor och ProE/Creo.

Som jag ser det så är Cero väldigt kompetent program men det finns mycket att irritera sig på i användargränssnittet.

SolidWorks: funkar till det mesta, lite enklare program som är lätt att lära sig och komma igång med.

Inventor: Detta program är det som jag helst skulle jobba i men min nuvarande uppdragsgivare kräver Creo
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Den började bra den här tråden även om åsikterna är så spridda att man nästan bara känner sig mer förvirrad.
Eftersom jag vill kunna köra fem även om det bara är i begränsad mängd så verkar en viss övervikt peka på ProE.
Ska testa demon men nu blev det fint väder så det får bli utomhusjobb istället.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
I ProE/Creo följer det med en Light version av "Analysis" utan extrakostnad, vill man kunna göra mer avancerade beräkningar så kostar det en peng för en fullversion av Analysis.

Vill minnas att även Inventor har en liknande funktion.
 

Syra_BErit

Ny medlem
Gick med
21 May 2013
Ort
Solna
Hoj
2003 KTM ADV-S och bobbern
Jag använder Inventor på jobbet och det är klart mer användarvänligt och stabilt jämfört med CatiaV5 och SolidEdge som jag använt tidigare. Innehåller precis som de flesta cadprogram en massa användbara moduler som tex Frame Generator. Sen är väl det smidigaste att exportera allt i form av STEP, IGES eller liknande då det ska till kund. Så kan dom öppna det i vilken mjukvara dom nu än använder.

Men själva FEM-modulerna som ingår ger jag inte mycket för om du nu ska dra runt lite tyngre analyser. Då är det nog bättre att exportera sakerna till någon bra FE-programvara som Ansys eller liknande.


Det enda jag saknar från mina dagar med Catia är väl googleöversatta felmeddelanden från franska. Hälften av gångerna gick det inte att utröna mer från dom än att det jag nu försökte göra inte var ok "because of reasons" :va
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Vet många som talat väl om NX från Siemens. Jobbar man mot bilindustrin (i Göteborg) är det väl Catia som gäller.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Fordonsindustrin handlar uteslutande om Catia och NX. Bilindustrin verkar insnöad på Catia medans flera stora motorcykeltillverkare kör NX. Väldigt få använder de beräkningsmoduler som tillhandahålls av cad-leverantören utan de flesta kör i alla fall med externa lösare där Ansys verkar vara vanligast.

Detta har dock väldigt liten anknytning till vad som är lämpligt i en liten konsultfirma.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
1994 när jag var Produktionschef i ett företag som tillverkade större mobila konstruktioner fick jag en inbjudan till en demo av ett på svenska marknaden "nytt" 3-D Cadprogram för mekaniska konstruktioner. Eftersom företaget där jag jobbade ville "uppgradera" från Auto-cad liknande konstruktionsprogram till 3D, så åkte jag iväg och fick se en helt ny värld i och med 3D.
När jag kom hem tillbaka så blev det bestämt att boka in demonstrationer på hemmaplan från ett antal 3D Cad leverantörer, och en kravspec sattes upp för vad vi ville ha demonstrerat för oss., både sånt som absoluta krav, och sånt som var önskemål.
I kravspecen ingick att alla leverantörer skulle hos oss, utan att fått veta någonting i förväg, skapa:
- 4st Detaljer, varav en plåtdetalj skulle Skäras ut ur plåt, Bockas och svetsas in i Sammanställningen.
- Alla Detaljerna skulle dokumenteras på en 2D ritning med komplett måttsättning.
- Skärfiler till skärmaskin, bockdata till kantbocken mm skulle skapas.
- Sammanställningen skulle dokumenteras med komplett måttsättning osv.....
Och jag och våra tre konstruktörer, som använde ett gammalt "HP"-2D Cad-program skulle följa och filma hur arbetsgången blev hos dessa olika Cad-program.

Efter demon gjorde vi en analys från alla möjliga synvinklar och graderade dessa, där användarvänligheten var prio 1, eftersom vi jobbade med En-styck produktion, där varje objekt var unikt, men många detaljer var gemensamma.
Ett antal möten senare var det 3st alternativ kvar: Inventor, SolidEdge och SolidWorks.
När alla utvärderingar på koncernnivå sen var gjorda så blev beslutet att Mest Mervärde för Pengarna fick vi för Inventor. Jag slutade i företaget 1999 och då var Inventor utbytt mot SolidEdge och några år senare har detta ersatts av SolidWorks, som man nu kört sen 2003.

Jag har sen 2000 jobbat med SolidWorks i mitt enmansbolag, och gjort både enkla detaljer och mer avancerade konstruktioner som innehållit det mesta, mekanik, el, hydraulik osv.
När vi gjorde utvärderingen var vi konstruktörer helt överens, det enklaste programmet att lära sig, och att snabbast att bli produktiv i var Solidworks, och under åren som gått har allt fler moduler lagts till.

"Mamma" till SolidWorks är "DASSAULT SYSTEM", se deras struktur i länken http://www.3ds.com/se/produkter-och-tjaenster/
SolidWorks använder samma "cadkärna" som Catia och är trots detta otroligt enkelt att lära sig använda.
Har en inbyggd "hjälp" där alla steg förklaras enkelt och efter några "testdetaljer" så förstår man tankesättet.

Och för de som inte har ett företag/jobbar på ett företag så finns det "naturligtvis" crackade versioner att få tag på, som ni unga säkert vet.:fakta

/KentW
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Och för de som inte har ett företag/jobbar på ett företag så finns det "naturligtvis" crackade versioner att få tag på, som ni unga säkert vet.:fakta

/KentW

Jo tack ;) Men du vet Inventor har studentlicenser som håller i 3 år. Då kan man ladda ner vilka CAD-program från autodesk man vill. Efter 3 år förnyar man bara licensen! Inventor har dessutom ett CAM-plugin nu för tiden, har gjort många jobb i det! Dessutom är Freefrom-läget där man kan skapa designytor utan att måttsätta väldigt användbart! :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Crackade program, svartkopior och studentlicenser må fungera för privat bruk men de är inte att rekommendera för en seriös näringsverksamhet. Risken för revision är kanske inte väldigt stor, men en del offerter kan kräva att man visar upp vilka datorprogram och licenser man lagligt innehar. Ungefär som när plogbilsslusken måste visa att han har smörjgrop med oljeavskiljare byggd efter ett visst datum, annars är hans offert till kommunen ogiltig...
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top