Vilket cylinderkit passar på min nsr?

Magz

Realist, javisst!
Gick med
13 Feb 2005
Hoj
snart =)
Efter att ha frågat i Teknik och mekhörnan utan att ha fått ett endaste svar (men ca 40 läsningar :rolleyes: ) så testar jag nu i 125 delen!

Min skitcylinder ligger bara på 6 bar (ja, jag har kompmätt 4 gånger med exakt samma resultat) Och vill nu köpa original 12 bars cylinder! Varför trimma en 125'a när man ändå ska köpa nytt om mindre än ett år undrar ni? JO därför att helvetesmaskinen knappt ligger över 110-120 och klarar inte av att växlas tlil 6'an för då orkar den inte utan går bara långsammare! (Blev dessutom nästan dragen av en crossmoppe med metrakit eller vad det heter :död) Har även ett Shark trimrör på som varit inne på bestyckning i bänk ( en polare som gjorde det billigt) men det är cylindern och toppen som sätter p för min framfart!

Vilken av dessa 2 kit funkar till min nsr? Jag hade iväg ett mail till Goetz-motorsport.de imorse och hoppas på ett mail inom 2 dagar iaf. Ta en titt själva och bäst vore det om någon som har gjort detta byte på sin nsr kan berätta lite. Den ende jag vet har gjort det är 0nicke0 men han är visst inte "hemma" på msn...

Cylinderkit 1
Detta kit verkar ha samma anslutningar som original-sakerna jag har på hojen nu.

Cylinderkit 2
Det står att även denna är till nsr men jag känner inte igen någon av anslutningarna. Speciellt toppen blir jag inte klok på hur den skulle kunna passa på en nsr nyare modell. Men den kanske är till den gamla :va men det är såna frågor jag vill ha svar på.

Min är en NSR 125 årsmodell 2000

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
crackmac skrev:
Efter att ha frågat i Teknik och mekhörnan utan att ha fått ett endaste svar (men ca 40 läsningar :rolleyes: ) så testar jag nu i 125 delen!

Min skitcylinder ligger bara på 6 bar (ja, jag har kompmätt 4 gånger med exakt samma resultat) Och vill nu köpa original 12 bars cylinder! Varför trimma en 125'a när man ändå ska köpa nytt om mindre än ett år undrar ni? JO därför att helvetesmaskinen knappt ligger över 110-120 och klarar inte av att växlas tlil 6'an för då orkar den inte utan går bara långsammare! (Blev dessutom nästan dragen av en crossmoppe med metrakit eller vad det heter :död) Har även ett Shark trimrör på som varit inne på bestyckning i bänk ( en polare som gjorde det billigt) men det är cylindern och toppen som sätter p för min framfart!

Vilken av dessa 2 kit funkar till min nsr? Jag hade iväg ett mail till Goetz-motorsport.de imorse och hoppas på ett mail inom 2 dagar iaf. Ta en titt själva och bäst vore det om någon som har gjort detta byte på sin nsr kan berätta lite. Den ende jag vet har gjort det är 0nicke0 men han är visst inte "hemma" på msn...

Cylinderkit 1
Detta kit verkar ha samma anslutningar som original-sakerna jag har på hojen nu.

Cylinderkit 2
Det står att även denna är till nsr men jag känner inte igen någon av anslutningarna. Speciellt toppen blir jag inte klok på hur den skulle kunna passa på en nsr nyare modell. Men den kanske är till den gamla :va men det är såna frågor jag vill ha svar på.

Min är en NSR 125 årsmodell 2000
Det kan väl inte vara den andra, den är ju luftkyld!

Magz

Realist, javisst!
Gick med
13 Feb 2005
Hoj
snart =)
KalleNorton skrev:
Det kan väl inte vara den andra, den är ju luftkyld!

Det är ju därför jag säger att jag inte fattar hur den skulle kunna passa :tungan Men är det ingen som vet några specs. på första kitet?

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
crackmac skrev:
Det är ju därför jag säger att jag inte fattar hur den skulle kunna passa :tungan Men är det ingen som vet några specs. på första kitet?

Ja det låter troligt att det passar. Dock går det rykten om att det inte går att montera "big borekit"/ annat än orginal cylindrar på -99:an och framåt.
Om det är sant vet jag inte. Låter konstigt.

Dock skulle jag om jag var du plockat bort cylinder och kolven du har nu och kollat hur det ser ut. Då kan du även kolla så att avgasporten fungerar bra ( så att den löper lätt) osv osv...
Nr du startar den, på tomgånge då drar avgasports servot upp till " high! va?
Sedan stänger den till "low" vid ca 2500-3000rpm nånting va?
För att sedan vid 6500-8000 ungefär öppna till någonstans mitt emellan "high! och "low"

:confused:

Magz

Realist, javisst!
Gick med
13 Feb 2005
Hoj
snart =)
AndersJohansson skrev:
Ja det låter troligt att det passar. Dock går det rykten om att det inte går att montera "big borekit"/ annat än orginal cylindrar på -99:an och framåt.
Om det är sant vet jag inte. Låter konstigt.

Dock skulle jag om jag var du plockat bort cylinder och kolven du har nu och kollat hur det ser ut. Då kan du även kolla så att avgasporten fungerar bra ( så att den löper lätt) osv osv...
Nr du startar den, på tomgånge då drar avgasports servot upp till " high! va?
Sedan stänger den till "low" vid ca 2500-3000rpm nånting va?
För att sedan vid 6500-8000 ungefär öppna till någonstans mitt emellan "high! och "low"

:confused:

Fast det här ska inte vara ett big bore kit utan ett "original" med högre komp. Jag vet att 0nicke0 har köpt och monterat ett sånt/liknande på sin nsr -01 men jag kan inte får tag på honom jusst nu. (bortrest? Har inget nummer heller :tungan )

Avgasporten fungerar som den ska, kollade senast igår :)

MaXiZZ

köp min hojj.
Gick med
10 Sep 2003
Hoj
nada.
bortrest.. han köpte sin cylinder från honda center i södertälje... en nsr cylinder då, och ingen crm cylle som det tydligen satt på.. nått sånt vare

Magz

Realist, javisst!
Gick med
13 Feb 2005
Hoj
snart =)
MaXiZZ skrev:
bortrest.. han köpte sin cylinder från honda center i södertälje... en nsr cylinder då, och ingen crm cylle som det tydligen satt på.. nått sånt vare

Det är ungefär så mycket jag vet :tungan Jag har funderat lite på det där och kommit fram till att om jag ringer til närmaste honda återförsäljare och ber om en cylinder, kolv och topplock till en NSR 00'a, kommer jag inte då få en likadan crm cylinder? Vad jag har hört så har alla nsr från 98 eller 99 och framåt crm cylinder som bara är på halva effekten (6 bar).

Om jag istället ber om ett cylinderkit till en 96'a till exempel, kommer den passa/fungera på min :va Det bästa skulle vara om någon som faktiskt vet något svarar, eller iaf gav mig nummer, mail eller liknande till någon som vet :tummenupp

Någon aning om när Nicklas kommer hem? Om han är i sverige kan du väl pm'a nr eller nåt MaXiZZ

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Hoj
Honda Nsr -98
stod att du hade ett shark rör... sitter ett sådant på min oxå! kan inte fatta att din bara går i 120 :huvet

Min går i 120 när jag skjutsar då får jag exakt samma fenomen som din att den inte orkar 6:an :confused:

[ska kolla min i höst eller en regning sommar dag om det finns några strypningar kvar :tummenupp]

Last edited:

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Var det inte bara toppen som skiljde sig mellan nsr och crm? Eller har jag drömt?

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
vänta, 6bar? det är bra för en 2taktare!!!

och hur vet du att det är cylinder och kolv som gör det?

Med ny kolv har jag 5.5bar.

Magz

Realist, javisst!
Gick med
13 Feb 2005
Hoj
snart =)
jag var och pratade med killarna på honda södertälje och de sa att det ska vara 12 bar i nsr cylinder..

Ja jag är helt säker på att avgasporten öppnar som den ska.

Bara toppen kan väl inte ge så mycket? Jusst nu gör den 110-120 och med skjuss strax runt 90-100 så det är något riktigt skumt med den.. Det jag fick höra på honda var jusst att tyska nsr'r ofta är strypta med cylinder och topp med lägre komp så jag tycker att det låter som det troligaste alternativet :rolleyes:

När jag fått ordning på den slänger jag upp en trå om jusste detta eftersom det verkar vara många som undrar varför deras nyare nsr'r går ganska segt. Någon annan som gjort det redan och kan tänka sig att få till en sticky på ämnet?

TaGGeN

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
inväntar R1
har exakt samma problem med min 98.. det ända jag har hört är att det kan sitta en strypt cdi i dom nyare NSR från tyskland men de skulle vel inte ända koptestet ...

nu blir de för mia att ta ett koptest imån

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Magz skrev:
jag var och pratade med killarna på honda södertälje och de sa att det ska vara 12 bar i nsr cylinder..

Ja jag är helt säker på att avgasporten öppnar som den ska.

Bara toppen kan väl inte ge så mycket? Jusst nu gör den 110-120 och med skjuss strax runt 90-100 så det är något riktigt skumt med den.. Det jag fick höra på honda var jusst att tyska nsr'r ofta är strypta med cylinder och topp med lägre komp så jag tycker att det låter som det troligaste alternativet :rolleyes:

När jag fått ordning på den slänger jag upp en trå om jusste detta eftersom det verkar vara många som undrar varför deras nyare nsr'r går ganska segt. Någon annan som gjort det redan och kan tänka sig att få till en sticky på ämnet?

alltså!! det kan omöjlig va 12bar. Det kan vara kompresionsförhållande 12:1 men det är en helt annan sak.

2taktare har ju kanaler som trycket åker ut och det är bara sista biten som trycket bildas.

Magz

Realist, javisst!
Gick med
13 Feb 2005
Hoj
snart =)
DJM skrev:
alltså!! det kan omöjlig va 12bar. Det kan vara kompresionsförhållande 12:1 men det är en helt annan sak.

2taktare har ju kanaler som trycket åker ut och det är bara sista biten som trycket bildas.

Självklar har du rätt, det är 12:1 jag menar. Men hur kollar man då detta? :confused:

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Magz skrev:
Självklar har du rätt, det är 12:1 jag menar. Men hur kollar man då detta? :confused:

tänkte väll..

Bara att kolla baret och du sa att du hade 6bar!

Det är bra för en 2taktare!

Jag hade 5.5bar med ny kolv.

Det är nåt annat fel..

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...