Vilket moment ska bakhjulet spännas med?

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Har en Yamaha FZ6 som jag måste spänna kedjan på.
Har alltid låtit verkstan fixa det vid däckbyte så jag har inte en aning om vilket moment hjulaxeln ska spännas med.

Har hört att det ska vara ganska noga för att inte paja lagerna, annars har jag alltid spänt på känn på mina tidigare 80-tals hojar.

Undrar också hur löst kedjan ska sitta, har inte tillgång till manualen just nu.

Tacksam för snabba svar.

/Jesper

westerbrand

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2004
Hoj
minimoto + 143cc fiddy + yamaha yz125 + suzuki rm125+ honda vfr 750
skulle inte tro du behöver moment spänna..
spann tills du känner att hjulet bromsar sedan släpper du lite tills det rullar lätt igen.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Tanka ner en verkmanual ifrån nånstans, eller fråga i FZ tråden, dra på känn går ju, men varför när det finns angivna moment o använda?

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
skulle inte tro du behöver moment spänna..
spann tills du känner att hjulet bromsar sedan släpper du lite tills det rullar lätt igen.

Är det inte just detta som sabbar hjullagerna på en modern hoj?

Har ett vagt minne att jag läst i en tråd att nya hojar har en annan typ av hjullager och det fungerar därför inte så bra att spänna så hårt som man kunde göra på gamla hojar.
Dock inte säker då jag inte hittar tråden, därför jag undrar.

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Bakhjulet borde vara som på alla andra hojar, d v s att det finns ett rör mellan lagren som gör att hjulet löper fritt oavsett hur hårt hjulaxlen dras. Hjulaxlen brukar dras med ca 90 Nm på de flesta hojar, men kolla vad som gäller för DIN.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Bakhjulet borde vara som på alla andra hojar, d v s att det finns ett rör mellan lagren som gör att hjulet löper fritt oavsett hur hårt hjulaxlen dras. Hjulaxlen brukar dras med ca 90 Nm på de flesta hojar, men kolla vad som gäller för DIN.

Tips på var jag hittar info om just min?

Och finns det något generellt när det gäller kedjespelet eller det är också olika på varje hoj?

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono

Och finns det något generellt när det gäller kedjespelet eller det är också olika på varje hoj?
Kedjespel brukar väl vara angivet i handboken, fråga suzukilover :hihi, men 20-35mm är väl rimligt

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1

Det står säkert i handboken om du har en sådan. Men om hjulaxeln är ca 20 mm kan du dra med 90-95 Nm så länge. Det är ändå inte det som håller hjulet i längsled, det sköts av spännarskruvarna.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Det står säkert i handboken om du har en sådan. Men om hjulaxeln är ca 20 mm kan du dra med 90-95 Nm så länge. Det är ändå inte det som håller hjulet i längsled, det sköts av spännarskruvarna.

Står säkert mycket i den där handboken. Bara det att jag sitter hos föräldrarna som har garage och verktyg och manualen ligger där hemma. :näsblod

Får väl gå på dit tips och kontrollera när jag kommer hem. :tummenupp

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
120Nm

Bifogat

• FZ6_08.JPG
    FZ6_08.JPG
    30.7 KB · Visningar: 187
  • kedjeslack_FZ6.JPG
    kedjeslack_FZ6.JPG
    77.3 KB · Visningar: 201
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Jag hade en -04 verk manual, i den står det 120Nm, det bör väl vara samma chassi på dom eller?

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Samma chassi, det är fz6 s2 som har en annan sving jämför med tidigare årsmodeller.
Tackar så mycket för infon. :tummenupp

Då blir det 120Nm :tummenupp

Det var mycket, 20% mer än på haybusa och 30% mer än på GSX R1000. Men, såklart ska du följa tillverkarens rekommendation. Det skadar dock inte att fetta in gängor som dras med så höga moment och att ha en nyckel som stämmer, annars är det bättre att dra på känn.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Det var mycket, 20% mer än på haybusa och 30% mer än på GSX R1000. Men, såklart ska du följa tillverkarens rekommendation. Det skadar dock inte att fetta in gängor som dras med så höga moment och att ha en nyckel som stämmer, annars är det bättre att dra på känn.
24mm axel står det att det är.

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350

Jag vill säga precis tvärt om. Drar du till så höga moment (relativt sett) ska du kontrollera vad verkstadshandboken säger. Fettar du in gängorna utan att verkstadshandboken anger det, drar du sönder gängorna!

Jag har verkstadshandboken till min R6 och i den står precis vilka gängor som ska fettas in och vilka som inte ska fetas in.

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Jag vill säga precis tvärt om. Drar du till så höga moment (relativt sett) ska du kontrollera vad verkstadshandboken säger. Fettar du in gängorna utan att verkstadshandboken anger det, drar du sönder gängorna!

Jag har verkstadshandboken till min R6 och i den står precis vilka gängor som ska fettas in och vilka som inte ska fetas in.

Ja det stämmer som du säger :) Men jag har mot bättre vetande alltid fettat in hjulaxlen och det har fungerat bra på alla hojar, så här långt. Ser dock nu att den tydligen INTE ska fettas in på Busan :skrämd

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350
Ja det stämmer som du säger :) Men jag har mot bättre vetande alltid fettat in hjulaxlen och det har fungerat bra på alla hojar, så här långt. Ser dock nu att den tydligen INTE ska fettas in på Busan :skrämd

Jag råkde göra det misstaget att fetta in gängorna när jag bytte drivpaket senast (trots att jag har verkstadshandboken). La lite fett på pinnbultarna som håller bakdrevet, drog till föreskrivet moment och gjorde gängsallad av gängorna :D

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Jag råkde göra det misstaget att fetta in gängorna när jag bytte drivpaket senast (trots att jag har verkstadshandboken). La lite fett på pinnbultarna som håller bakdrevet, drog till föreskrivet moment och gjorde gängsallad av gängorna :D

Det var som själva f-n, bra info :)

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Shit ni får mig att känna mig sååå oseriös! Själv har jag dragit fast bakhjulet med rörtång dom senaste gångerna:D

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA