Vilket regnställ?

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Letar banhoj
Vilket regnställ är det som gäller och är det någon större skillnad på dom?
Kan jag köpa Biltemas billiga eller ska det vara Dainese/Halvarsson/etc?
Vad skiljer de dyrare varianterna från de billigare?
Vilka bra features ska jag absolut se till att ha med och vad ska jag akta mig för?
Ska man ha tvådelat eller overall?

...eller är det helt enkelt så att det är skit samma vilket man använder?
:va

Hilfe bitte!

Många frågor som förhoppningsvis får svar innan mc-semestern börjar...självklart har jag ett skinnställ under, om nu någon tvivlade på den saken! :tummenupp

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
Har haft helställ, för bökigt när vädret skifftar, sen måste man vara noga med att det inte bildas en ficka i grenen när man sitter på hojen, vattnet rinner in i den tätaste av dragkedjor.
Kör i dag med Halvarssons tvådelade, lätt och ta på sig, vid duggregn räcker det med bara jackan. Sen fungera jackan som vindjacka om man kör på kvällarna.

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Jag köpte ett för 300kr på bikersneed eller bikeshop. Funkar kalas inga läckage. Har komplettrerat med regnhandskar från biltema men de är inte provade än.

lill-danne

Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Letar banhoj
Är det verkligen så bökigt med overall-modellen? Det känns smidigt på något sätt men jag kanske har otur när jag tänker... :va

Vad gäller Biltemas regnhandskar så lämnade jag tillbaka dom efter förra årets norgesemester: jag har aldrig varit så blöt om händerna som när jag använde dom...

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Hoj
Ducati HM 821 -13
Vad gäller Biltemas regnhandskar så lämnade jag tillbaka dom efter förra årets norgesemester: jag har aldrig varit så blöt om händerna som när jag använde dom...

Hm oroande, jag hade planerat att sticka och köpa ett par sådana imorgon då jag sticker iväg på fredag till norge. Knas, har bara ett par perforerade sommarskinnhandskar och ett par vinterhandskar med rätt mycke hål i nu=P

Förslag på överdragshandskar?

Vet du vad som gjorde att dina från biltema läckte? Var det sömmarna, att det rann in, materialet eller något annat strul?

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag kör med försvarets regnställ M90. Riktigt trafiksäkert om man vänder det ut och in, det blir vitt då. Kombinerat med överdragstrefingerhandskar från Held med en gummilist på vänsterhandens "pek-långfinger" som vindrutetorkare till visiret. Fötterna har hittills fått bli blöta, men med yllestrumpor så är det inte alldeles för överjävligt.

PolR

Gick med
5 Apr 2009
Hoj
Ducati HM 821 -13
Jag kör med försvarets regnställ M90. Riktigt trafiksäkert om man vänder det ut och in, det blir vitt då. Kombinerat med överdragstrefingerhandskar från Held med en gummilist på vänsterhandens "pek-långfinger" som vindrutetorkare till visiret. Fötterna har hittills fått bli blöta, men med yllestrumpor så är det inte alldeles för överjävligt.

Okej, var kan jag hitta handskarna från held då? Hittade en vinterhandske som den du beskrev fast på sulas.se. Blir väl en vända till ava, mc boden och mc varuhuset annars för att se vad dom inte har på lager... (som vanligt)

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Okej, var kan jag hitta handskarna från held då? Hittade en vinterhandske som den du beskrev fast på sulas.se. Blir väl en vända till ava, mc boden och mc varuhuset annars för att se vad dom inte har på lager... (som vanligt)

Köpte ett par tjockare handskar för ett gäng år sedan där de följde med och låg i en ficka på ovansidan av handsken. Borde finnas att handla separat. Köptes på MC-boden. www.mc-boden.se

lill-danne

Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Letar banhoj
Hm oroande, jag hade planerat att sticka och köpa ett par sådana imorgon då jag sticker iväg på fredag till norge. Knas, har bara ett par perforerade sommarskinnhandskar och ett par vinterhandskar med rätt mycke hål i nu=P

Förslag på överdragshandskar?

Vet du vad som gjorde att dina från biltema läckte? Var det sömmarna, att det rann in, materialet eller något annat strul?

De blir "mättade" efter en stund (alldeles för kort med Norge-mått mätt) och börjar då läcka i alla sömmar. Det är det första som är dåligt med dom.

Nästa dåliga grej är att de är väldigt bra på att behålla vätan i innerfodret fodret vilket gör att har de blivit blöta så torkar de först efter låååååååång tid över elementet.

Den tredje grejen som är kass med dom är att när fodret väl har blivit blött så är det lögn i helvete att få på sig dom med vanliga handskar under. Det fastnar, korvar sig och är allmänt trilskandes. Förutom dyngsurt då. Med lock och pock och en massa svordomar så får man till slut på sig dom hjälpligt och får därefter köra runt med händer och fingrar som känns som jag inbillar mig att reumatiker har det...inte bra, inte skönt och väldigt svårmanövrerat.

Jag har istället funderat på om man ska kitta upp sig på ett par sådana där neopren-cross-handskar? De värmer ju trots att de är blöta. Nackdelen är att jag inte är helt övertygad om skyddet i dom.

PolR

Gick med
5 Apr 2009
Hoj
Ducati HM 821 -13
Ava mc's underhandskar

Har just vart en vända till ava och kollat på alternativen för torra/varma händer. Och nya handskar för 1300:- känns lite väl just nu men dom har ett par "underhandskar" som man bär under de vanliga som ska värma extra och vara vattentäta (står dock water-Repellant på kartongen..). Dom hette något med stay warm/keep warm -liknande. 250kr. Kändes lite som nå kompakt skumgummi typ..

Kan det vara något tro? Eftersom biltemas för 130kr fått underkänt på forumet nu. Blir kanske att kolla vad mc boden/varuhuset har att erbjuda.. 3 dagar kvar:D

Norqen

Oslagbar
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
R1 -98
Har precis kört 300mil i biltemas tvådelade regnställ i Norge. Kan säga att det fungerade utmärkt, men deras regnhandskar var värdelösa gick att krama ur handskarna efter en timmes regnkörning. Regnhandskarna skyddade iaf mot vinden så man höll värmen lite bättre.

Bästa och billigaste skydd för händerna är att köpa stora diskhandskar att dra över dina vanliga handskar

lill-danne

Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Letar banhoj
Det låter kalas, Biltemas 2-delade får det bli!

Och som sagt var, Biltemas regnhandskar suger ofantliga mängder mammutsäd...

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Är det verkligen så bökigt med overall-modellen? Det känns smidigt på något sätt men jag kanske har otur när jag tänker... :va

Jag har en hel overall från dainese som fick åka med till alperna förra sommaren. Kan konstatera att den är kalasbra när det ösregnar men det är rätt meckigt att få den på sig, speciellt eftersom man gärna stannar först när man konstaterat att det faktiskt regnar såpass att man bör byta om och stället redan är lite fuktigt. Vill gärna fastna på armbågar och knän osv, har man inget att stödja sig mot kan det hända att man blir stående i regnet hoppande på ett ben under högljudda svordomar. Men när man väl fått på den kan man köra i vilket regn som helst.

Hade nog skaffat tvådelat idag om jag skulle köpa nytt.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
IXS har ett gummiaktigt raceöverdrag,perfekt ovanpå skinnstället och är i något strechliknande material.
Blir varm som fasen om man kör aktivt men om man bara transporterar sig så blir det behagligt,inget fladder och helt tätt(förutom om det saknas knäpuckar på stället då,hål för dom)

Lite meckigt att få på men när det väl sitter där är det värt besväret,2delat är det.

Henrik

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Tvådelat är mest praktiskt tycker jag. Ärvde ett Held regnställ av fadren från 90-talets början med färgerna och designen som var inne då (färgglatt och massor med rosa och turkos om man säger så...). Funkar bra än. :banana

Skulle jag köpa nåt själv, skulle jag kolla Biltemas tvådelade, snål som jag är... :) Enda nackdelen med Biltemas regnställ som jag ser det är att det är helsvart. I dåligt väder är svart kanske inte det mest helgjutna färgvalet.

Under mina första år som motorcyklist, också i början på 90-talet, skaffade jag en regnoverall, hel alltså, som var skarpt självlysande orange. Billig som skrutt på en utförsäljning hos Manfreds Motor i Småland. Nåt sånt skulle jag vilja ha nu, men tvådelad, så bildrullarna ser en...

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...