Vilket ryggskydd rekommenderas idag?

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin
Tekniken går framåt och trådarna här på sporthoj angående ryggskydd känns tyvärr 2008.

Nu står jag i djungeln av ryggskydd och funderar vilken av alla utbud jag ska välja. Jag vill enbart ha ett ryggskydd för ryggraden, inte ett heltäckande skydd för bröst/rygg/axlar osv.

Finns det oberoende betygsättare som man kan utgå från vid valet?
Vad kan du rekommendera?

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Är nog inte så stor skillnad på ryggskydd 2008 och 2011 tror jag. Biltema och Halvarsson bla har ju ett var som uppfyller den högre nya standarden, "Level 2" eller vad den kallas.

Halvarssons har ju vunnit tester innan iaf, men länge sedan jag såg ett labtest på ryggskydd.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Har Halvarsson Buckler, sitter bra och bekvämt på mig. Ganska varmt är det men inget som stör mig, iom att det sitter bra så rör det sig inte o då funkar det jämte mot om det "glappar" och känns som en blöt handduk på ryggen som någon beskrev det =O)

Inte krocktestat det dock men fått högt betyg i tester.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Jag kör med ett knox aegis som jag är grymmt nöjd med.

Började med ett biltema, bytte till ett lidl sen tröttna jag och köpte knox skyddet, så har inte provat några andra dyrare ryggplattor men skillnaden mot de billiga är iaf helt enorm. Rörelsefrihet och bekvämlighet så det knappt märks VS stelopererad rygg med billigt skydd

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin
Kanon med era svar! Ska kolla upp de där ryggskydden. Testas imorgon!

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
dainese air wave
Svalt och skönt, rekommenderas starkt

wave_air.jpg

Insidan är gjord av ett stålnät som gör att luften kommer in vid nacken och går ut vid svanken, ingen risk för svetting rygg.
1272424540691_hz_myalibaba_web16_1670.JPG

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
Kör också Dainese air wave. Kan bara rekommenderas. Körde biltema i ca 1 mån men när det är varmt är tröjan genomsur efter 5 min. Helt tätt var det.

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Hur pass luftigt är det, är lite trött på halvarssons-filten, speciellt varma dagar.. :hihi

Mitt Knox Aegis är inte speciellt svalt heller.
Det håller värmen på ryggen kalla vår/höstdagar och håller svalkan borta varma sommardagar så kan man sammanfatta det :D
Men annars är jag jäkligt nöjd, man rör sig relativt obehindrat med det. Jag ger det betyget :tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag skulle nog säga det som är godkänt och det som sitter bra på DIG.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
dainese air wave
Svalt och skönt, rekommenderas starkt

Kör också Dainese. Fördelen är ju att det är riktigt skönt. För mig känns det konstigt att INTE ha ryggskyddet på under jackan numera...

MEN:

Kardborrbandet är av riktigt usel kvalitet, håller två säsonger för mig, första gången var jag lat och köpte bara ett nytt ryggskydd, nu blir det syjunta och ett nytt kardborrband :)

Och om jag inte minns fel så uppfyller Dainese Wave bara den lägsta nivån på ryggskydd, inte den högre nivån.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ett ryggskydd ska dels hindra skador på enstaka kotor vid våld mot ryggen, dels hindra att ryggen bryts av bakåt ifall man landar på på rygg ovanpå tex en sten. Samtidigt ska det inte hindra normal rörelse, typ att man böjer sig framåt och sätter fingrarna på tårna (om möjligt .:huvet).
Detta betyder bla att det ska vara lätt att böja "ryggskyddet" "framåt" (naturlig rörelse för ryggen), det ska inte gå att böja ryggskyddet bakåt från helt rakt (i varje fall rejält motstånd om det är ett riktigt bra ryggskydd). En kompis har ett ryggskydd som går nästan lika bra att böja bakåt som framåt, inte bra. Men han har trots mycket stuntträning inte fått några problem trots alla vurpor.... Jag har ett Biltema, kraftigt motstånd mot att böja bakåt, som det känns rejäla skyddsplattor, BRA. Det går att böja framåt om jag tar i. Så eftersom jag kör ganska mycket framåtböjd så har jag haft problem med att den övre delen lyfter ut jackan (ungefär som att ha en planka under jackan) varpå hjälmens bakkant stöter mot plankan när jag lyfter upp huvudet för att se framåt (med kroppen i framåtböjt läge). Och när bakkanten på hjälmen stöter i "plankan" kan jag inte höja på huvudet för att se ordentligt. Ytterst irreterande. Men har man en tight jacka eller syr dit ett band i Biltemas ryggskydd som går precis under armarna över bröstet och hjälper till att böja ryggskyddet framåt, inga problem. Eller om man sitter rakt upp och ned som MC-polisen brukar inga problem.

Last edited:

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Alla dessa test... Hur vet dom hur de ser ut där jag tänkt köra av?

Vissa förespråkar mjuka skydd. De är säker bättre på ett plant underlag.
Vissa vill ha hårda skydd, vilket är bättre om de är ett minde och spetsigare föremål.

Jag tänkte som så: De ska vara skönt annars kommer jag inte att använda de. Vem vill lida när man kör hoj?

Plew

Hungalabungala
Gick med
10 Jun 2010
Hoj
Superduke
Kör också Dainese air wave. Kan bara rekommenderas. Körde biltema i ca 1 mån men när det är varmt är tröjan genomsur efter 5 min. Helt tätt var det.

Är det värt merkostnaden? Med andra ord, känns det mycket bättre med Daineseskyddet? Förblir du torr om ryggen?

Jag köpte ett från Biltema till den här säsongen, känns bra på kroppen och är godkänt. Funkade fint på premiärturen i 10 grader, hur det funkar i sommarvärme återstår att se. Räknar med att bli svettig hur jag än gör.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tänkte som så: De ska vara skönt annars kommer jag inte att använda de. Vem vill lida när man kör hoj?
:tummenupp

Håller med dig. Så jag har fixat till mitt Biltema ryggskydd: Det har två axelband, fästa i original bakom nacken och nere vid midjan. Jag har flyttat upp de nedre infästningarna så de är strax under armarna (lite band och nål och tråd). Vilket gör att när jag böjer mig framåt så böjs ryggskyddet framåt (sitter fast runt armarna) och jag slipper problemet med "plankan" som stöter till hjälmen.
Men självklart ska du ut och prova ryggskydd så du får nått som sitter bekvämt. När jag köpte handskar testade jag dem utanför butiken sittande på hojen för att känna hur handskarna kändes med händerna på styret innan jag bestämde mig.:)
Och tänk på att varenda skidbutik av klass är full med ryggskydd numera. Och det lär vara readags nu i Mars.

Last edited:

Jolly

Bikerboyz Sthlm
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
GSX-R 1000
Dainese air wave kan jag rekommendera.
Har testat det och det funkade fint. Aluminiumnätet innanför knycklas ihop vid en mycket kraftig smäll men kotorna håller.
Dessvärre kan det efterlämna ett blåmärke på ryggen i wave-format. Men det får man ta (loggan syns dock inte).

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife