Vilket ryggskydd rekommenderas idag?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ett ryggskydd ska dels hindra skador på enstaka kotor vid våld mot ryggen, dels hindra att ryggen bryts av bakåt ifall man landar på på rygg ovanpå tex en sten. Samtidigt ska det inte hindra normal rörelse, typ att man böjer sig framåt och sätter fingrarna på tårna (om möjligt .:huvet).
Detta betyder bla att det ska vara lätt att böja "ryggskyddet" "framåt" (naturlig rörelse för ryggen), det ska inte gå att böja ryggskyddet bakåt från helt rakt (i varje fall rejält motstånd om det är ett riktigt bra ryggskydd). En kompis har ett ryggskydd som går nästan lika bra att böja bakåt som framåt, inte bra. Men han har trots mycket stuntträning inte fått några problem trots alla vurpor.... Jag har ett Biltema, kraftigt motstånd mot att böja bakåt, som det känns rejäla skyddsplattor, BRA. Det går att böja framåt om jag tar i. Så eftersom jag kör ganska mycket framåtböjd så har jag haft problem med att den övre delen lyfter ut jackan (ungefär som att ha en planka under jackan) varpå hjälmens bakkant stöter mot plankan när jag lyfter upp huvudet för att se framåt (med kroppen i framåtböjt läge). Och när bakkanten på hjälmen stöter i "plankan" kan jag inte höja på huvudet för att se ordentligt. Ytterst irreterande. Men har man en tight jacka eller syr dit ett band i Biltemas ryggskydd som går precis under armarna över bröstet och hjälper till att böja ryggskyddet framåt, inga problem. Eller om man sitter rakt upp och ned som MC-polisen brukar inga problem.

Ummm...det finns inte en chans att en samling plastbitar med i vissa fall förstärkningar skyddar mot en överdriven böjning av ryggen om man lindar sig runt en sten eller trädstam...

Det är lite som att geggmoppeåkarna lägger feta pengar på ledade knäskydd som sitter med kardborre och resår, och tror det skall grejat... :hihi

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: Lx3

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag, och även de andra i familjen, kör med Halvarsson Track och vi är grymt nöjda iaf! Bra på testerna som sagt,och mycket rörelsefrihet. Inte jätte svalt men det funkar iaf.. Testa absolut ett sådant underjackan innan du bestämmer dig! :tummenupp

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
Dainese Wave air är definitivt värt "merkostnaden". Jag är numera alltid torr. Biltemas fick jag blöt rygg av vid 15 grader på försommaren. Mitt i sommaren med 28 grader blev man blöt efter 5 min. Då jag använder hojen till att pendla till jobbet med är det inte så fräscht att komma in med helblöt tröja... Ja, priset är högre men jag hade köpt det även om det kostat 3000:-

Är det värt merkostnaden? Med andra ord, känns det mycket bättre med Daineseskyddet? Förblir du torr om ryggen?

Jag köpte ett från Biltema till den här säsongen, känns bra på kroppen och är godkänt. Funkade fint på premiärturen i 10 grader, hur det funkar i sommarvärme återstår att se. Räknar med att bli svettig hur jag än gör.

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin
Har varit på MC Varuhuset idag och provat lite. Där är de tydliga med att absolut rekommendera Dainese Ryggskydd (http://mcvaruhuset.jetshop.se/wave-air-p-60-c-112.aspx)

Han menade bland annat att ryggskyddet var mer åtsittande just vid ryggraden än Halvarssons. När jag väl provade båda skydden kunde även jag konstatera detsamma, iaf vad jag upplevde själv. Om det var mentalt eller ej låter jag vara osagt. Halvarssons var bredare och gick mer ut och skyddade skulderbladen medan Dainese kändes mer för ryggraden just...

Dessutom menade han att Halvarssons, till skillnad från Dainese Ryggskydd, var ganska varmt att ha på sig.

Även här på sporthoj har jag läst trådar om just Dainese Ryggskydd. Börjar väl nästan luta åt ett sådant...

Samtidigt ser jag att det är det dyraste skyddet och självklart rekommenderar en försäljare just det dyraste. Så helt opartisk kanske han inte var... :va

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Har själv Halvarssons blir varmt o svettigt men vid kyligare dagar värmer det skönt så man kanske skulle ha 2 olika ryggskydd

Plew

Hungalabungala
Gick med
10 Jun 2010
Hoj
Superduke
Dainese Wave air är definitivt värt "merkostnaden". Jag är numera alltid torr. Biltemas fick jag blöt rygg av vid 15 grader på försommaren. Mitt i sommaren med 28 grader blev man blöt efter 5 min. Då jag använder hojen till att pendla till jobbet med är det inte så fräscht att komma in med helblöt tröja... Ja, priset är högre men jag hade köpt det även om det kostat 3000:-

Det låter riktigt bra. Skönt att slippa ett tokvarmt och kliande skydd på ryggen. Mitt i sommaren med 28 grader är jag tvungen att duscha efteråt oavsett vad jag haft under stället så det spelar mindre roll för mig och på studentbudget var valet enkelt. Kanske resonerar annorlunda nästa säsong, tack för synpunkterna i vart fall!

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750

Många har som du skrivit att ni håller er torra när ni användet ett
Dainese Wave. Jag förstår inte hur ni lyckas? Jag kör alltid med mitt wave samt det mjuka skyddet i min berik-jacka. Jag är aldrig torr om ryggen. Inte ens om det är 2 grader varmt.

Jag känner som så att ju mer skydd desto bättre och har således inte plockat ut det mjuka skyddet från jackan. Kan det vara det som gör att jag alltid är helt blöt när jag kört en sväng.

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Många har som du skrivit att ni håller er torra när ni användet ett
Dainese Wave. Jag förstår inte hur ni lyckas? Jag kör alltid med mitt wave samt det mjuka skyddet i min berik-jacka. Jag är aldrig torr om ryggen. Inte ens om det är 2 grader varmt.

Jag känner som så att ju mer skydd desto bättre och har således inte plockat ut det mjuka skyddet från jackan. Kan det vara det som gör att jag alltid är helt blöt när jag kört en sväng.

Iom att luften inte cirkulerar runt din rygg så blir du svettig, så enkelt är de.

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
Ett annat tips är att använda en tröja i funktionsmaterial och absolut inte någon i bomull. En sådan blir kalasblöt och torkar inte oavsett luftdrag på ryggen. En funktionströja kan när det är varmt bli fuktig men torkar av luften som passerar ryggen.

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
En välventilerad jacka gör ju också sitt till sommartid. Har själv en från Lindstrands (modell Grafitti).

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Kör också Dainese. Fördelen är ju att det är riktigt skönt. För mig känns det konstigt att INTE ha ryggskyddet på under jackan numera...

MEN:

Kardborrbandet är av riktigt usel kvalitet, håller två säsonger för mig, första gången var jag lat och köpte bara ett nytt ryggskydd, nu blir det syjunta och ett nytt kardborrband :)

Och om jag inte minns fel så uppfyller Dainese Wave bara den lägsta nivån på ryggskydd, inte den högre nivån.

En annan irriterad sak om "wave" är att eftersom baksidan är vågig småfastnar det i skinnstället när det är påväg upp över axlarna. Asirriterande!

istvan84

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2011
Hoj
Fighter GSX-R 1000 K5
I senaste MCFolket så stod det om ett ryggskydd som använder någon slags gel/slimeliknande skyddsprodukt.
http://www.scott-sports.se/gb_en/product/9943/50071/216835

Denna köpte både jag och farsan nyss, har inte hunnit pröva de på mc:n ännu dock. Men de var väldigt mkt tunnare än de flesta andra (vilket är rätt skönt när man har tight skinnställ) Sen var den mkt mer böjlig och den hade rätt många ventilations-hål.

Så den kändes riktigt bra och naturlig att ha på kroppen iaf, inte så väldigt stelt som vissa kan vara. Men somsagt, inte prövat köra med den ännu. Så det återstår. Hur bra den är vid en ev. vurpa kan jag dock inte heller svara på..

MVH
Istvan

Malm3n

Hårdast på Bulten
Gick med
30 Aug 2010
Hoj
2014 Harley Davidson FXDB103 Street Bob
Denna köpte både jag och farsan nyss, har inte hunnit pröva de på mc:n ännu dock. Men de var väldigt mkt tunnare än de flesta andra (vilket är rätt skönt när man har tight skinnställ) Sen var den mkt mer böjlig och den hade rätt många ventilations-hål.

Så den kändes riktigt bra och naturlig att ha på kroppen iaf, inte så väldigt stelt som vissa kan vara. Men somsagt, inte prövat köra med den ännu. Så det återstår. Hur bra den är vid en ev. vurpa kan jag dock inte heller svara på..

MVH
Istvan

sen kan man ställa sig frågan hur bra det är med en gel/skumgummi platta vid punktvåld mot ryggen?.... det var iaf en av anledningarna jag valde Wave13 skyddet från Dainese. Jag personligen var lite skeptisk mot gélvarianten

Frk Johansson

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2011
Hoj
Z750
Jag har ett Halvarsson, sitter väldigt skönt och det är bra tjocklek på det för att stabilisera upp dig och ryggen. Jag är supernöjd med mitt och det går på 1300 :-. en bra investering.

Vad blev det för något? :)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ummm...det finns inte en chans att en samling plastbitar med i vissa fall förstärkningar skyddar mot en överdriven böjning av ryggen om man lindar sig runt en sten eller trädstam...

Och vad är slutsatsen?

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife