Vilket skinnställ skall jag välja?

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Hej!

Jag har lite nybörjar frågor angående skinnställ och diverse. Bör man gå på de erkända märkena så som alpinestar etc? Är det egentligen skillnad på ett ställ som kostar 15k mot de som kostar 8k?

Lika så hjälm, bör man kolla på något speciellt? En shoei för 6k är den verkligen mycket bättre än låt oss säga en Soumy för 3?
 

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Cambridge, UK
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Många märken som i Sverige ses som lågprismärken är här i Tyskland välkända och stora märken med bra status, så va som skiljer är väl först i vilket land man bor. Annars är det som med det mesta, man brukar få vad man betalar för.
Gå till en MC-firma och prova ut ett ställ som sitter bra, och testa en hjälm som sitter bra för ditt huvud. En Shoei hjälm sitter som en påse nötter på mitt huvud, även om den kostar 6000:- likadant med Soumy.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Såg ett test av skinnställ: stötdämpning, slitstyrka.
De tre bästa var från Lindstrand, Berek och Held.
Det är med skinnställ som med bilar:
Bara för att det säljs väldigt många av ett fabrikat, tex FIAT, behöver det ju inte vara den bästa bilen.
Hjälm: Det viktigaste är att den sitter bra ooch bekvämt på ditt huvud. För annars kommer du att snabbt köpa en annan hjälm.
Och så ska hjälmen förståss skydda bra. Mitt eget krav är minst **** hos Sharp.
http://sharp.direct.gov.uk/
ARAI och Shoei och de flesta hjälmar som säljs i EU är för långsmala skallar sett uppifrån.
NOLAN och X-Lite är för "rundskallar" sett uppifrån.
En hjälm behöver inte vara dyr för att skydda bra.
http://sharp.direct.gov.uk/testhelm...&sharp-type=All&sharp-rating=4&discontinued=1
http://www.aftonbladet.se/bil/mc/article11856936.ab
Det som är viktigt (bortsett från skyddet) är bra sikt, dubbelglas=pinlock hjälper mot imma, likaså att det går upp ett "skydd" över näsan som gör att utandningsluften inte går direkt mot visiret.
Lite hår jämfört med Marco Simoncelli RIP, kan kompenseras med en diskkudde längst upp i hjälmen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Marco_Simoncelli
Diskkudden höjer vid behov hjälmen så hjälmen inte begränsar sikten framåt. Om du lutar huvudet lite framåt.
Och glöm det här om tysta hjälmar. För i själva verket är det bara frågan om att huvudet och hjälmen passar precis. Som ett par hörselskyddskåpor.
Jag har en "tyst" hjälm, en KBC, helt tyst på mitt huvud, men KBCn ligger på hyllan för efter en timme vill jag bara slita den av huvudet för den klämmer så.
Använd som de flesta, också proffsen i MotoGP, öronproppar.
Finns på apoteket eller
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Arbet...-Oron--och-munskydd/Horselproppar-2000019329/

Det är inte motorljudet utan vindbruset som är värst. Speciellt vid transportsträcka på motorväg. (Jag föredrar småvägar och bandagar.)

Tänk på att det finns mycket till Salu på blocket. Jag har köpt ett par skinnbyxor för 10% av butikspriset. Och de ser ut att som om aldrig någonsin använts.
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Självfallet finns det ett element av "finmärken" som du får betala lite extra för men min erfarenhet är att man inte ska snåla med skyddsutrustningen. Däremot behöver du ju inte köpa ett flong nytt ställ. Se bara till att dragkedjorna är ok om du köper beggat, en svag punkt på även dyrare ställ.

Hjälm ska du däremot alltid köpa ny och här spelar huvudformen in. Jag kan tex inte ha Arai hur mkt jag än försöker men Shoei och AGV har funkat så se till att prova dig fram.

5-6k är ingen orimlig kostnad för en kvalitetshjälm.
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Hjälm är jag rätt säker på att det bli någon Shoei hjälm, provat några och tyckte de satt perfekt.

Angående skinnställ är det precis så jag trodde, precis som med allt får man lite vad man betalar för men det finns också överpriser pga märke. Att köpa begagnat går bort av olika skäl, hur är Dainese?

Var köper ni er mc utrustnung? Xlmoto.se ?
 
Last edited:

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Hjälm är jag rätt säker på att det bli någon Shoei hjälm, provat några och tyckte de satt perfekt.

Angående skinnställ är det precis så jag trodde, precis som med allt får man lite vad man betalar för men det finns också överpriser pga märke. Att köpa begagnat går bort av olika skäl, hur är Dainese?

Var köper ni er mc utrustnung? Xlmoto.se ?

Jag har ett tvådelat Held, för 5500kr i svensk affär, så är ingen dyr modell och märket är ju ett "billigt tyskställ". Jag är ändå jättenöjd med det. Ser inga kvalitetsproblem och jag har haft det sedan sommaren 2012 och kört i alla temperaturer och mycket i regn. Skinnet är ändå finfint och jag har aldrig tvättat det eller smörjt in det. Har även vurpat odramatiskt i form av kana asfalt och ett gäng kullerbyttor. Gick från platsen utan skador. Ett 1cm stort hål på skinnstället över höften där jag först drattade i backen dock.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Klart det är viCktigt hur det ser ut när du spanar in dig själv i skyltfönstren där du örnar förbi, skit i allt annat!

...nä men prova prova prova är det enda rätta helt klart, sen kan jag väl tycka att man kan undvika vissa designmissar som exempelvis skinställ som är färgsatta så att det ser ut som en Borat baddräkt eller bikini (nu drog jag ner ridån för många och försäljningen av ställ kommer öka med 800% i vinter). Skulle jag titta på helställ, jämfört med delat, så skulle jag nog lägga stor vikt i hur långt ner dragkedjan går = om du kan slå en sjua utan att traggla dig av stället.

Vinterrean är i regel ett bra tillfälle att spara in några slantar på och tänk på att prova skinnställ är en ganska svettig uppgift så ett par ghettobyxor, tisscha och skor lätta att kliva i/ur är något du förmodligen kommer uppskatta. Att ha med sig ett underställ är i.o.f.s. ingen dum idé även om det gärna blir varmt.

Jag har en Arai endurohjälm, två Uvex kålfiber och en Shoei XR1100, använder den sistnämnda mest men så sitter även Scalan där vilken jag använder flitigt.

Hjälm med kepa och utan visir är naturligtvis bra för det den är ämnad för men inte så skoj i högre hastigheter p.g.a. obefintlig aerodynamik = sliter o drar i skallen en hel del.

Uvex borde ju kunna det här med hjälmar kan man tycka och dessa är väldans lätta vilket är bekvämt men långt ifrån lika gedigna som ex. XR1100. Inte särskilt tysta och jag håller med föregående talare om att vindbrus vill man helst slippa.

Shoei XR1100 sitter bra på mig, känns som sagt gedigen och är skapligt tyst.

Jag har tittat en del på Schubert just p.g.a. att de är kanske de mest ljudisolerande hjälmarna men kan tycka att de billigare modellerna har ex. luftspjäll som känns så lättstyrda att vindmotståndet kommer öppna/stänga dem = känns crap. De dyrare är dock bättre på denna punkt men om man ändå ska upp i de prisklasserna så är den "värsta" sämre isolerad, förmodligen för att spara vikt, och avsedd för räjsing där de ändå använder öronproppar som tidigare nämnt. Så frågan är ju om man kan leva med den "näst bästa" hjälmen märket har att ebjuda... ;)

Som sagt, passformen är allt men när du hittat den så kan man börja titta på finliret ovan nämnt.

Ang. stövlar kan jag rekommendera Daytona och handskar Knox Handroid Pod, dessa är dock den kortare varianten medan det finns en längre mer avsedd för skinnställ. Held Phantom brukar få bra omdömen men inga jag haft, har dock en Held allvädersjacka som fungerat hyggligt men någon av knapparna sa upp sig redan efter ett par veckor.

Oavsett vad det gäller i utrustningsväg så bör man känna efter utöver passformen om något trycker eller skaver någonstans, ganska vanligt att folk upplever obekvämt tryck mot pannan med vissa hjälmar eller att något inlägg/skydd i stället ligger och gör ont. För att förtydliga hur lite som krävs ibland är som för mig om jag slarvar på mig strumporna och sedan på med stövlarna så kan det bokstavligen göra ont på fotknölen eller smalbenet om jag råkar ha veck på strumpan där.
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Okej! Det låter som att jag inte behöver oroa mig över skinnställ. Et ställ för 8-9k lär räcka då. Jag får gå och prova som ni tipsar om! Dum fråga kanske, men skall man ha ryggplatta med helskinn?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Okej! Det låter som att jag inte behöver oroa mig över skinnställ. Et ställ för 8-9k lär räcka då. Jag får gå och prova som ni tipsar om! Dum fråga kanske, men skall man ha ryggplatta med helskinn?

Man har alltid ryggskydd, av någon sort. :fakta
Ett som bärs direkt på kroppen är att föredra framför ett som är placerat i plagget.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Lägg du pengar på bästa hjälmen, ryggskyddet, bröstskydd,handskarna och stövlarna, sen på skinnställ.
I den ordningen har du skyddat det som man inte vill ha skadat för ett bra liv,
iofs kan ordningen på handskar och stövlar kanske bytas, handskador är inte så vanliga som fotskador, men händer behövs till allt.
Skinnställ skyddar mot skrapsår och knäskador, knäskydd kan du komplettera i ett äldre skinnställ.
Iofs så skyddar ett ultramodernt skinnställ mot mycket mer om det har airbag.
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Lägg du pengar på bästa hjälmen, ryggskyddet, bröstskydd,handskarna och stövlarna, sen på skinnställ.
I den ordningen har du skyddat det som man inte vill ha skadat för ett bra liv,
iofs kan ordningen på handskar och stövlar kanske bytas, handskador är inte så vanliga som fotskador, men händer behövs till allt.
Skinnställ skyddar mot skrapsår och knäskador, knäskydd kan du komplettera i ett äldre skinnställ.
Iofs så skyddar ett ultramodernt skinnställ mot mycket mer om det har airbag.


Snyggt, tack! Redan tänkt på en dyrare hjälm samt lite billigare ställ och stövlar. Får lägga till platta också då!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Okej! Det låter som att jag inte behöver oroa mig över skinnställ. Et ställ för 8-9k lär räcka då. Jag får gå och prova som ni tipsar om! Dum fråga kanske, men skall man ha ryggplatta med helskinn?

Ja, och fixar du stället på vinterrean så kan du få ett alldeles utmärkt ställ för 6-7k, med lite tur. När det ska provas skinnställ så ha ett underställ av någon form, det underlättar fantastiskt mycket.
Ryggskydd ska du alltid ha. Möjligheten att man bryter ryggen vill man definitivt minimera så mycket som möjligt. Extra bra att lägga en slant extra på ryggskyddet för att få ett som sitter bra, är skönt och gärna lite ventilerat istället för att köpa ett billigt sköldpaddsskal a'la biltemas.
Köp dessutom gärna sporthandskar och sportstövlar, de tenderar att skydda bättre än touringditon, även om de också ofta är lite dyrare. (Även här är det en bra idé att kolla på vintern, och outlets och fyndlådor, speciellt handskar kan man få tag på ett par prima för ett par hundra i fyndlådorna)
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
En intressant artikel, men hade varit kul med ett test som inte var 7 år gammalt, dagens ställ bör ju vara bättre än då, eller åtminstone jämnare mellan de namnkunniga.

ja ok test, men ett sånt här uttalande: "toppresultat trots att titan saknas."
detta i genomnötningstest alltså, det visar på brist i kunskap.
Det är inte därför titan används, utan för att minska friktionen när kroppen träffar marken och därmed minska risken för skador när knä - armbåge - axel vrids runt av friktionen mot asfalten.

Likaså med handskar som har hårda plastpuckar, titan eller annat i handflatan, handen glider undan i nerslaget och då bryter man förhoppningsvis inte båtbenet, som tar lååång tid att läka.
ex på handskar med detta är Knox handroid, alpinestars gp-pro eller som jag åker i RS Taichi GP-EVO
1310780902997L.jpg
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
ja ok test, men ett sånt här uttalande: "toppresultat trots att titan saknas."
detta i genomnötningstest alltså, det visar på brist i kunskap.
Det är inte därför titan används, utan för att minska friktionen när kroppen träffar marken och därmed minska risken för skador när knä - armbåge - axel vrids runt av friktionen mot asfalten.

Likaså med handskar som har hårda plastpuckar, titan eller annat i handflatan, handen glider undan i nerslaget och då bryter man förhoppningsvis inte båtbenet, som tar lååång tid att läka.
ex på handskar med detta är Knox handroid, alpinestars gp-pro eller som jag åker i RS Taichi GP-EVO
View attachment 423674

Jo, den där plastpucken i handflatan på handskarna ger ju några ögonblick extra när man kanar på asfalten. Mina handroids ser ganska ledsna ut på handleden där skinnet nöttes rätt ordentligt, men handflatan är helt orörd, bortsett från puckarna som nötts lite grand, sedan kanske det inte är det huvudsakliga syftet för puckarna...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En intressant artikel, men hade varit kul med ett test som inte var 7 år gammalt, dagens ställ bör ju vara bättre än då, eller åtminstone jämnare mellan de namnkunniga.

Med erfarenhet från produktion så är målet att uppfylla ställda krav (t.ex. CE-märkning) till lägsta möjliga kostnad.

Dvs höjs inte kraven för CE-märkning så läggs allt utvecklingsarbete på att minska tillverkningskostnaden. Upptäcker man att någon komponent är "överdimensionerad" så dimensioneras den komponenten ner.

Exempel: En väns BMW R90S har nu med samma växellåda rullat 49000mil.
Nyligen var ett inlägg här på SH om att ägaren till en BMW K1300(?) fått reda på att nu var det dags för ny växellåda. Efter 5000 mil.

Dvs Har inte kraven för CE-märkning höjts sedan 2008 så skyddar ett skinnställ för 7500kr 2015 sämre än ett skinnställ för 7500kr från 2008.
Om inte annat p.g.a. stigande priser.

Vi har Sharp för att kolla upp hjälmen man sätter på huvudet.
Nån som hittat nått motsvarande för skinnställ?
Eller bara nyare test än det i BIKE 2008?
 
Last edited:

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Så, några tips på bra hemsidor med bra priser? Jag vet bara om sportsbikeshop.co.uk som inte är svensk. Eller är det bättre att köpa i butik? Här i växjö har vi 2 stycken ställen, båda är skitdåliga tycker jag.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Beggade skinnställ kostar inte mycket nu för tiden, kolla här, blocket och kanske nån grupp på Facebook,
även ebay har mängder ställ.
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Jag har ett tvådelat Held, för 5500kr i svensk affär, så är ingen dyr modell och märket är ju ett "billigt tyskställ". Jag är ändå jättenöjd med det. Ser inga kvalitetsproblem och jag har haft det sedan sommaren 2012 och kört i alla temperaturer och mycket i regn. Skinnet är ändå finfint och jag har aldrig tvättat det eller smörjt in det. Har även vurpat odramatiskt i form av kana asfalt och ett gäng kullerbyttor. Gick från platsen utan skador. Ett 1cm stort hål på skinnstället över höften där jag först drattade i backen dock.
Då kan du räkna med att stället har förlorat mycket av sin funktion. Skinn måste behandlas för att hållas vid liv när det väl avlägnats från sin ägares (kossans) kropp, annars dör det fort och förlorar därmed sin hållbarfasthet och slitstyrka.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top