Med bygellås knäcker man i alla fall inga känsliga bromsskivor. Östholms Nix anyone? Jag har även ett Abus Granit och diverse klass 3 kättingar och i kombination med ett skivbromslås från Biltema. Kapade en kätting så den precis når runt en av sju ekrar fram, runt gaffelbenet och till skivbromslåset som då funkar som ett vanligt hänglås. För små hål i skivorna.
Varför kapa? Några gram lättare än bygellåset och enklare att packa. Behöver låsa om det blir hotell, hytte eller ragg.
När jag köpte TDMen för tio år sedan följde det med ett skivbromslås.
Litet och smidigt.
När jag åkte på min första långtouring så hade jag låset med såklart.
Parkerade så jag slapp backa med full packning.
Låste även när jag sov i tältet. Morgonrutinen var kaffe i tältet, riva och packa på hojen.
Naturligtvis glömde jag låset några gånger på drygt 40 övernattningar. Dessutom låste jag den närmaste skivan.
Så ja, bägge skivorna var lite skeva. Bytte till en ny när jag kom hem. Blev nästan bra. Fick en tvåa på bes. Framhjulslagren hade tagit stryk. En skiva till och nya framhjulslager.
Nu låser jag inte när jag campar längre.
Hemma kör jag in och backar ut. Har aldrig glömt låset när jag parkerat hemma.
Ett senilsnöre är en bra grej.
När man låser upp så kontrollerar man ju mönsterdjup, torrsprickor, bromsbelägg, bromsslangar, styrlager, belysning, blinkers, framhjulslager, fälg mm. Eller hur?
Kanske känner lite med momentnyckeln också.
View attachment 504233
Lätt packad påväg till Trondheim.