@uncletom : ok, då fungerar mitt likadant. Det var värst. Så brukar de inte fungera tror jag!? Det är ju tänkt att det ska pipa för att varna ev provsittare att hojen är larmad. Så piper de därifrån, och då går inte larmet eftersom de lämnar hojen ifred.
Men iofs, jag kan ju tycka att det är en rätt bra finess ofta ändå. Är det en tjuv som ska ta hojen, så går larmet. Det kan ju iaf försvåra en gnutta. Det vore sämre om det går ett förlarm med några pip bara. Då kan de förbereda något eller så innan de tar ett nytt tag och larmet går.
Men som du säger. Vill de ha hojen så kvittar det vad man låst med. Det enda vettiga är nog som någon ovan hade. Ett ordentligt högljutt larm i garaget som spräcker trumhinnorna på tjuvarna
Jag har utvärderat några olika lås.
1) Abus Granit Quick 37/60 Mini (tror jag det var)
2) Abus Granit Detecto Xplus 8077 (med larm)
3) Oxford Micro XA5 (med larm, se även bild nedan)
4) Reapp PC1406 Alarm Disc Lock (med larm)
Abusen utan larm tyckte jag var lite väl biffigt, om man jämförde med
Biltemas skivbromslås som väger en tredjedel typ, samt är godkänt också!
Abusen med larm. Det här är ju bara så överbyggt så det är inte sant, väger nästan 1 kg! Tjuven måste vara helt stenad om han ger sig på ett sånt här lås istället för att kapa bromsskivan eller nåt. Samt, som ni säger, de lyfter väl bara in hela alltet ändå så det kvittar ändå.
Fördelen med dessa två Abus samt Biltemas är att de är godkända av SSF. Men... jag pallade inte med de här stora överbyggda låsen så jag beställde två andra från Ebay:
Oxford. Det här gillar jag skarpt. Välbyggt, det är bra svårt att komma åt att bryta upp det eller så. Dock är det lite lurt med förlamet som sagt, den larmar alltid. Men det kan ju vara bra. Laddas via USB-C så det är ju bra också.
Reapp. Det här är väldigt populärt också när jag kikade runt lite. Det låses utan nyckel vilket är väldigt smidigt. Det går dock inte att låsa och ha i något "säkert läge" som Oxford-låset. Om man transporterar det får man akta så det inte går i lås och larmar. Det har klockbatterier vilket räcker väldigt länge. Förlarmet fungerar här "som det ska" (?!), dvs att den varnar och börjar inte larma om man inte fortsatt pillar på hojen. Det här låset är ganska dumt konstruerat måste jag säga, det har så lång "bygel" så det blir ganska lätt att komma åt med något brytverktyg och ha sönder det. Kan säkert vara bra om man har stor bromsskiva men på min hoj är det bara för mycket glipa. Det är för övrigt samma med Abus-låsen.
Dessa två senaste lås är inte godkända av SSF. Oxford-låset tycker jag borde kunna varit det, deras produkter är ju rätt populära annars. Väldigt synd att det inte är det. Men som sagt, det enda som händer är att självrisken ökar något om hojen ändå blir stulen och man har ett icke godkänt lås.
Brukar använda kätting och hänglås (godkända) i garaget hemma. Samt ett sånt här larmlås på framändan. Då kör jag in hojen som ni rekommenderat också.
/edit: har även ett separat "larm", det fungerar som larmet på larmlåsen. Förlarm, sedan om man fortsätter peta så går larmet med 110 db. Kan man gömma undan lite också. Men det hjälper väl inte så mycket. Vet inte vad jag ska ha detta till, kanske elcykeln.