Vilket verktyg för svänghjulet?

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
P8099115.jpg

Hej! Vilken slags avdragare ska jag använda för att ta av svänghjulet? Det här har inga gängor så som svänghjul brukar ha, är det tänkt att man ska använda ett verktyg som skruvas fast i de tre gängorna och som sedan pressar/drar loss svänghjulet? Kan detta tänkas fungera?

23629.jpg

http://www.twostroke.se/Graphics/Products/23629b.jpg
Var kan jag hitta fler svänghjulsavdragare? Någon butik i Göteborg? Tyvärr har inte biltema nått som passar :gnissla

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
Pryttmaster -69
Ser absolut ut att funka som du tänkt, ska du mecka till det med plattjärn måste det till lite dimension för att det ska palla med.

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Tack för era svar! Beställde precis ett sådant verktyg. Har sett några bilder där folk löst det med plattjärn och bultar hit och dit, men då måste jag ju inhandla sådant istället.

Vad är det för kil/kilar som svänghjulet ska ha någonstans? Ser på sprängskissen att det ska finnas vid hålen i svänghjulet, men dem kan jag inte hitta när jag är ute och kollar. Vad fyller de för funktion?

Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Tack för era svar! Beställde precis ett sådant verktyg. Har sett några bilder där folk löst det med plattjärn och bultar hit och dit, men då måste jag ju inhandla sådant istället.

Vad är det för kil/kilar som svänghjulet ska ha någonstans? Ser på sprängskissen att det ska finnas vid hålen i svänghjulet, men dem kan jag inte hitta när jag är ute och kollar. Vad fyller de för funktion?

Kilen sitter ju på axeln. När du fått av svänghjulet kommer du se den.

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Kilen sitter ju på axeln. När du fått av svänghjulet kommer du se den.

Gött, då löser det sig. Förresten, har du kvar din husqvarna? Rör sig avgasporten fram och tillbaka när man vrider runt nyckeln? Min avgasport verkar aldrig röra sig, men vet inte vad det är som är orsaken. Det står i papprena att den är urkopplad (som strypning), men kan inte se någon kontakt som är ur. Antar att något är sönder men kan inte lista ut vad. Ska prova att skruva isär elmotorn som drar i vajrarna och se om den fungerar.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Gött, då löser det sig. Förresten, har du kvar din husqvarna? Rör sig avgasporten fram och tillbaka när man vrider runt nyckeln? Min avgasport verkar aldrig röra sig, men vet inte vad det är som är orsaken. Det står i papprena att den är urkopplad (som strypning), men kan inte se någon kontakt som är ur. Antar att något är sönder men kan inte lista ut vad. Ska prova att skruva isär elmotorn som drar i vajrarna och se om den fungerar.

Japp, den är kvar. Porten på min styrs inte via vajrar/elmotor utan mekaniskt via några länkar/kopplingar på sidan av cylindern och ner i motorn.

Du borde ju enkelt se om vajrarna rör sig när du står och torrgasar?

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Japp, den är kvar. Porten på min styrs inte via vajrar/elmotor utan mekaniskt via några länkar/kopplingar på sidan av cylindern och ner i motorn.

Du borde ju enkelt se om vajrarna rör sig när du står och torrgasar?

Mekaniskt, det var lyxigt. Brukar nästan alltid vara mindre trassel :) Man ser att vajrarna inte rör sig, får undersöka saken imorrn.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!