Vill åka mot Spanien! BMW F650GS 08

genera1en

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2013
Hoj
BMW F650GS
BMW F650GS 08 450mil

Hej alla glada!

Nytaget kort och långledigt innebär hojjresa mot varmare grader =)

Har lite saker att fixa innan dock:
Sidoväskor + monteringsbågar
Tält + sovsäck + liggunderlag
osvosv

Behöver lite tipps och råd kring sidoväskerna, letar efter bra priser!
Tipps på hojjkontroll innan färd + släcka servicelampan!?

Åker själv om det är någon som är skall neråt!?

mvh G

Last edited:

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Jag hade väl kollat upp så att dessa saker är i bra skick.

Om oljan och filter inte nyligen är bytta, så hade jag bytt hemma för att slippa engagera sig i det under semesterturen.

Sen är det väl en allmän kontroll av lager, vätskor, vajer, slangar, däck, bromsar och drivpaket.

Om du ska ner mot Spanien så blir det ganska många mil, så att starta med en uppsättning fräscha däck är en bra idé.

Ha en trevlig resa.

genera1en

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2013
Hoj
BMW F650GS
Glömde lägga in miltal, den har endast gått ca 450mil och stått inne. Servicelampan lyser och tydligen var service gjord vid 340mil. Filter känns för tidigt att byta? Eller kan det löna sig? Olja skall bytas i veckan, tipps på bra/billig olja i göteborg?
Drivpaketet är fräsht samt kedja spänd. Däcken är också de i min noobsynpunkt fräsha.
Handvindskydd är monterade vill även slänga på större framruta och dessa jädra väsker.
Landar på närmare 11 000kr från en tysk hemsida: http://www.teileineile.de
Dyrt med hoj!? :p

Ang tältet där, hadde tanken att köpa ett som går att lägga i toppboxen. Eller är det svårt att hitta kanske?
Annars såg det sjukt bra ut för priset.

:tummenupp

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Satsa på en 60 liters drybag om du nu inte ska skjutsa. En som öppnas på längden och inte i änden! Då klarar du dig eftersom du redan har toppbox. Stoppa ner tältet så stagar det upp säcken och den blir lätt att surra. Har du mycket grejer blir det ändå lättare att surra det utanför. Tycker alla uppfällbara tält blir lite långa och skrymmande men jag vill nog ändå ha ett jag också. Skittrist att bråka med tält som är jobbiga när man inte har varken ork, tid eller ljus.

Annat löst skit i toppboxen, packpåsar så får du plats med mer och slipper röran.

Tankväska är gött av flera anledningar. Ska vara lätt att ta med så man aldrig behöver vara orolig för värdesaker. Jag har en på 12 liter, minsta laget men den tar regnställ och allt som är viktigt och är inte jobbig att bära på.

Många köper värsta sovsäcken som ska klara arktisk kyla till ingen nytta alls. Kör med stadiums billiga sommarsovsäck, 2 för 5-600 eller vad det är de går på. Hyggligt små och lättpackade Skröplig som jag är så jag vill ligga någorlunda mjukt och har därför en uppblåsbar drymat luftmadrass. Inbyggd pump (lite seg) och hyfsat kompakt. När dottern har åkt med har jag satt tältet och ett liggunderlag utmed hojen men vi har klarat 2 pers på en 46 l toppbox och en liten tankväska. Nu ska man väl inte rekommendera folk att köra omkring med nästan 20 kg i toppboxen men det har gått bra. Min pakethållare började så småningom ge sig men den har fått mycket stryk och är ingen vidare bra konstruktion.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...