Vill du ha GPS-övervakning på din hoj?

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Som rubriken säger. Vill du ha GPS-övervakning på din hoj, och i så fall, hur mycket är du beredd på att betala?

Jag och min bror har ganska långt framskridda planer på att erbjuda en tjänst som kan övervaka fordon via GPS på begäran ifrån kunden. Om t.ex fordonet blir stulet, om en olycka sker, eller om man bara vill ha en logg på sin körning.

Säg att du upptäcker att din hoj är stulen. Du ringer oss, vi spårar hojen och kontaktar polisen som får positionen på fordonet utav oss och åker dit och tar tjuven.

Tekniken bygger på en enhet med kombinerad GPS och GSM-teknik. Några utav egenskaperna är:

1. Lokalisering utav hojen
2. Stänga av motorn
3. Vid försvunnen GPS-mottagning så kan man ändå få kontakt via GSM för senaste GPS-position
4. Panik-larm
5. Loggning utav resor
6. Enheten kan flyttas ifrån ett fordon till ett annat, så du behöver inte köpa nytt när du byter hoj

Några nackdelar:

1. GPS-antennen ska sitta så synligt som möjligt (typ under rutan kanske?)
2. Ganska dyrt
3. Kräver ett gsm-nummer
4. Enhetens storlek, ca 15 x 10 x 3 cm

Det jag undrar mest här är om folk är intresserade utav en sådan här tjänst? Och hur mycket kan ni tänka er att betala i start och månads-avgift? Varje GPS/GSM-enhet kostar ca 2500:-, sedan tillkommer ett gsm-abonnemang, och dessutom så ska ju de administrativa kostnaderna täckas.

Om vi nu ska genomföra detta tänker vi stå för:

1. GPS/GSM-enheten
2. Installation i fordonet, om inte kunden vill göra det själv
3. 24-timmars support vid larm, tekniska frågor och spårning utav fordonet
4. Förmedling till polis mm.
5. GSM-abonnemanget

Vi ska självklart även ta upp detta med olika försäkringsbolag för att se om man kan göra något åt premierna på fordonet, då det skulle öka säkerheten vid stöld.

Hela ideén bygger givetvis på att en efterfrågan finns för en sådan här produkt. Och vi är väl införstådda med att folk inte är villiga att betala hur mycket som helst, så därför undrar jag då:

1. Hur mycket kan ni tänka er att betala, startavgift och månadsvis
2. Om ca 5 personer kan tänka sig att ställa upp som testpersoner under en period, givetvis gratis, ifall detta blir aktuellt...

Mvh Carl-Johan...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Har ni kollat vad andra tar för samma tjänst? Vi får ibland erbjudanden till jobbet om liknande system, ett företag ( dyrast ) hade ett eget plan som de lyfte med när det behövdes peija in något. Det här inriktade sig främst till entreprenadmaskiner.

Min åsikt är tyvärr att det blir för dyrt för att locka fler än några stycken, jobbigt när man byter hoj, man har ändå försäkring, misstro till att polisen ska göra ngt, vill man ha tillbaka en sönderkörd hoj? Osv, osv

Snart kommer väl några länkar från andra.
 

EZrideR

Adios Westtrafik
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Västkusten
Hoj
Back to min ÄrrSexa ............SV650S -01 *såld*
Sant... säg vad det kostar så är jag oxå intresserad. :)
 

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmestorps Eke
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Det är säker klart intressant för alla men priset brukar vara utslagsgivande.
jag hade nog kunnat betala 500-1000kr/år för en sådan tjänst. Eller lika mycket som man kunde sänkt premien med att ha den installerad.
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Vi har inte hittat någon annan som erbjuder detta för privatpersoner, förutom Volvo som har sitt Volvo Guard. Men deras system är inbakat i bilen och kan inte flyttas till ett annat fordon.

Om någon vet något annat företag som erbjuder den tjänsten, länka gärna dit...

Vi håller på att räkna på kostnaderna, så jag kan inte svara på det just nu. Men varje enhet kostar ca 2500.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Nu minns jag inte namnet men det finns en tjänst där du har en GPS-spårare, stor som en tändsticksask, som man betalar 3000 i engångsavgift och därefter 1000:- om året (tror jag det var). När hojen blir stulen ringer man deras larmnummer och så skickar de upp ett plan som spårar sändaren. En fördel är att de har sammarbete med de flesta försäkringsbolagen vilket resulterar i en 0 kronor i självrisk. Den lösningen har nämnts tidigare här på forumet (för ett år sedan cirka)
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Freppa skrev:
Nu minns jag inte namnet men det finns en tjänst där du har en GPS-spårare, stor som en tändsticksask, som man betalar 3000 i engångsavgift och därefter 1000:- om året (tror jag det var). När hojen blir stulen ringer man deras larmnummer och så skickar de upp ett plan som spårar sändaren. En fördel är att de har sammarbete med de flesta försäkringsbolagen vilket resulterar i en 0 kronor i självrisk. Den lösningen har nämnts tidigare här på forumet (för ett år sedan cirka)
ok...

fast man behöver ju inte ett flygplan, då man kan med hjälp utav rätt programvara och hårdvara få fordonets position på dataskärmen, och med hjälp utav det följa fordonets rutt, hastighet och riktning i real-tid.

tekniken finns och fungerar, men den måste ju erbjudas till rätt pris för att folk ska vara intresserade.
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Hårding skrev:


Ok båda dessa bygger på radio-teknik och måste pejlas in för hand.

Den tjänst som vi har tänk att erbjuda bygger på GPS och GSM, befintligga och pålitliga tekniker. GPS är världstäckande och GSM finns i över 170 länder.

Om nu din hoj skulle bli stulen och bortförd så skulle vi i såfall:

1. Kunna spåra fordonet på väg
2. Strypa motorn

Om någon skulle gömma hojen där det inte finns någon GPS-mottagning så fungerar antagligen GSM-delen ändå vilket innebär att man kan få tag i senaste GPS-position eller spåra GSM-delen med hjälp utav triangel-mätning ifrån GSM-masterna.

Fördelarna är att du slipper skicka ut personal med dyr spårnings-utrustning, och då kan du enkelt hålla nere dessa kostnader...
 

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
CJ900RR skrev:
Ok båda dessa bygger på radio-teknik och måste pejlas in för hand.

Den tjänst som vi har tänk att erbjuda bygger på GPS och GSM, befintligga och pålitliga tekniker. GPS är världstäckande och GSM finns i över 170 länder.

Om nu din hoj skulle bli stulen och bortförd så skulle vi i såfall:

1. Kunna spåra fordonet på väg
2. Strypa motorn

Om någon skulle gömma hojen där det inte finns någon GPS-mottagning så fungerar antagligen GSM-delen ändå vilket innebär att man kan få tag i senaste GPS-position eller spåra GSM-delen med hjälp utav triangel-mätning ifrån GSM-masterna.

Fördelarna är att du slipper skicka ut personal med dyr spårnings-utrustning, och då kan du enkelt hålla nere dessa kostnader...

Detta låter ju lite som cargards senaste larm med gps och gsm teknik, har ett sådant i båten.
Funkar rätt bra faktiskt, det bästa med det är att man kan ändra inställningar via telefonen om man inte är i närheten.
Samt om larmet går så får man gps position och i vilken riktning/fart hojen/båten/bilen färdas i, perfa.
Bara öppna vapenskåpet och åka och hämta :hihi
 

Sugar

Twin addict
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SP1
Jag är helt klart sugen! Om det leder till sänkta premier så är det en bra bonus. Rätt kul att kunna föra mc-logg om man är utomlands tex.
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
wheelieman skrev:
Detta låter ju lite som cargards senaste larm med gps och gsm teknik, har ett sådant i båten.
Funkar rätt bra faktiskt, det bästa med det är att man kan ändra inställningar via telefonen om man inte är i närheten.
Samt om larmet går så får man gps position och i vilken riktning/fart hojen/båten/bilen färdas i, perfa.
Bara öppna vapenskåpet och åka och hämta :hihi
Ja precis det bygger på samma teknik.

Men hur ska du hitta fordonet om du måste sitta vid datorn för att kolla positionen :7peta

Vi hade ju isåfall tänkt att erbjuda en helhetslösning med en sambandscentral som du ringer till, eller som ringer upp dig. Och vi kan guida dig eller polisen till rätt ställe, så att förhoppningsvis tjyvarna tas på bar gärning så att man kan :fatta! ur dom :tungan

Oftast så har ju tjyvarna hunnit i väg med fordonet innan stölden upptäcks, och det är då vi hjälper er att spåra dom. Larmet är ju givetvis ett tyst larm så dom har ingen aning om att man redan är dom på spåren...
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Kan man inte bara slita loss antennen om man stjäl hojen?
Lokaliseringen funkar väl inte utan antenn?
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
yonsson skrev:
Kan man inte bara slita loss antennen om man stjäl hojen?
Lokaliseringen funkar väl inte utan antenn?


Givetvis finns ju dessa nackdelar. Det är därför vi först ska testa tekniken på ca 5 hojar innan det blir någon ordentlig lansering.

Tanken är att antennen och hela packetet ska maskeras så att inte tjuven uppfattar att hojen är larmad.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
CJ900RR skrev:
Nej sådana uppgifter kommer givetvis att vara helt konfidentiella och enbart lämnas ut till ägaren utav fordonet!

Om de vill ha uppgifterna så blir det nog svårt att neka dem det.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top