Vill du stödja USA?

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
goodfella skrev:

Vill du att USA ska agera som en självutnämnd världpolis?
Tycker du isf att det är ok att deras ledare är vald av 24% av landets befolkning? (Är inte hunda på den siffran)

Låter det inte ganska korkat att låta enbart 24% av ETT lands befolkning avgöra vad som är rätt och vad som är fel?

Hade det inte varit bättre att låta FN agera emot Irak t.ex. Om USA vill ta en ledande roll i aktionen låter ju helt ok, men att dom isf skulle rätta sig efter FNs beslut.
Och framför allt, in i det sista eftersträva en fredlig lösning!
Den som överhuvudtaget vet ngt om konfliktlösning vet oxå att våld inte är en lösning.

goodfella

I´m above the law
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda
Jag tvivlar på att han är vald av 24%.

Såklart hade det varit bättre om de väntat tills FN gett klartecken, men tyvärr är ju krig också det enda språk som killen i mustaschen förstår.
Har pratat med flera Irakier och de är glada att USA går in. Det enda tråkiga med det hela är ju de civila förlusterna.

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
goodfella skrev:
Jag tvivlar på att han är vald av 24%.

Såklart hade det varit bättre om de väntat tills FN gett klartecken, men tyvärr är ju krig också det enda språk som killen i mustaschen förstår.
Har pratat med flera Irakier och de är glada att USA går in. Det enda tråkiga med det hela är ju de civila förlusterna.

Oavsett om min siffra stämmer så är han ändå inte vald av en mariotet (inte ens av de röstande!). Deras system är uppbyggt på sånt sätt att han ändå vann (fråga mig inte hur, men sjukt låter det!).

Helt rätt att många i Irak är "glada" att USA går in, Saddam har många emot sig även i Irak. Landet består ju av många olika grupper och folkslag (landet är ju en samman slagning av flera länder, Irak har inte funnits längre än sen efter 1:a världskriget). Saddam är ju t.ex. behandlat kurderna väldigt grymt. Men han har ju oxå massivt stöd från andra delar av landet.

Det är skit svårt att ta ställning, få av oss (inkl. mig) är egentligen för dåligt insatta. Men som jag sa tidigare, har man studerat det minsta lilla konfliktlösning (t.ex. Gandhi) så förstår man hur fel det är att gripa in med våld.

Det är en skam att inte FN lyckats bättre i sitt arbete. Det är säkert delvis därför USA nu tar saken i egna händer.

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Chris Husky skrev:
Även fast det hade varit möjligt att lösa konflikten fredligt och istället fått honom framför en domstol?

För det hade nog varit möjligt.... :rolleyes:

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Det som är tragiskt är att dom som vet minst, har starkaste åsikterna....

Se bara på hjärntvättade religions-fanatiker, offer för diktaturen eller ett folk som tror att dom är gudsgåva till männskligheten.

Ett par saker kan vi väl enas om, på komplicerade problem finns inte alltid enkla lösningar. Av två onda ting väljer man det mindre onda, och förhoppningsvist baserat på dom rätta grunder.

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Självklart måste Saddam bort, och det fort.
Därimot håller jag med om att det är konstigt att det blev så brottom att slå ner honom nu när han inte utgör något större hot eller innan FN har godkännt.

Men bort måste han :fakta

Edit: Stavar som en kratta

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chris Husky skrev:
...har man studerat det minsta lilla konfliktlösning (t.ex. Gandhi) så förstår man hur fel det är att gripa in med våld...
Där har du fel. Jag har läst 20 p Freds och konflikkunskap på Lunds Universitet men förstår ännu inte att det alltid är fel att gripa in med våld. Det krävs kanske 40 eller 60 poäng för det. Hur många poäng har du läst i ämnet?

Slayer

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
cbr1100, XR600
Chris Husky skrev:
Vem fan skulle vilja stöda Bush?

Jag :fakta

Dessutom skall jag beställa några t-shirt's. Har sedan tidigare beställt några kepsar med stars and stripes! :tummenupp

Thundercat: Skulle man kunna få adressen till sidan? Hygglo! :)

Last edited:

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Bingo skrev:
Där har du fel. Jag har läst 20 p Freds och konflikkunskap på Lunds Universitet men förstår ännu inte att det alltid är fel att gripa in med våld. Det krävs kanske 40 eller 60 poäng för det. Hur många poäng har du läst i ämnet?

En gnutta personlig åsikt kanske vägen in någonstans oxå eller?

Våldet i sig löser aldrig en konflikt. Men kan däremot göra andra motoder möjliga.

Det jag menar är att våld kan leda till att man kan lösa konflikter. Men jag menar på att det (i princip alltid) finns andra vägar att gå.

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Snygg tröja Alex R1100S! En sådan vill jag också ha!

Jag måste säga att jag inte riktigt fattar. Det där med ironi är lite lurigt... jag antar att ingen på alvar kan tycka att det är bra om världens starkaste militärmakt går in och avsätter ett annat lands ledning! Eller?!

Om USA menar alvar med snacket om frihet måste dom väll förgå med gott exempel. Själva kan dom ju inte tvinga någon att göra som dom själva vill… eller?

f.ö. har jag läst 60 poäng filosofi så jag vet hur man tänker… ;)

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping