Vill ha alla hjul i backen.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Jag har just fått till nya bromsar på bettan. Problemet är att de är nästan FÖR bra. Framhjulet låser sig vid kraftiga inbromsningar, vilket resulterar i jobbigt studsande och stora problem att ta kurvor på rätt sätt. Om man säger så........

Bakhjulet lyfter också "mer än nödvändigt", vilket ger lite jobbig ingångsvinkel emellanåt.

Bakdäcket vet jag är *helt* slut, så att det studsar fram och tillbaka över hela vägbanan har jag inga problem med, men fram är det fortfarande ett bra däck.

Var skall jag börja? Kan det vara bakdäcket som helt och hållet är boven i dramat, eller skall jag ge mig på att skruva lite dämpare oxå? Känns som jag bör sänka returen på bakhjulet så att det inte studsar upp lika snabbt.

Fram är jag helt vilsen, men jag har sett (inte ändrat än) att förspänningen är mer eller mindre max ihoptryckt (1 hack syns). Kan för mycket förspänning manifestera sig på det sätt jag beskriver?

Skall fixa nytt bakdäck och fixa "hänget" så snart som möjligt så får vi väl ta det därifrån, men om någon har en snilleblixt att dela med sig av redan nu hade jag varit oändligt tacksam.

/michael

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
att bakdäcket glider händer..
framhjulet ska studsa lite när man bromsar max..

men inte låsa sig..

antingen bromsar du förmycket ;)

eller så e inställningen av stötdömparna dålig!

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Ja bromsar e trevligt, jag var ute och provkörde min gamla streetfighter idag och höll på att göra en tavla när jag inte tänkte på att gamla slitna gsxr bromsar inte håller samma standard som Brebo bromsarna jag blivigt bortskämd med på duccen?. :eek: (vilken jävla tur att jag inte testade lustgasen!) :crash

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Hightuned skrev:
Ja bromsar e trevligt, jag var ute och provkörde min gamla streetfighter idag och höll på att göra en tavla när jag inte tänkte på att gamla slitna gsxr bromsar inte håller samma standard som Brebo bromsarna jag blivigt bortskämd med på duccen?. :eek: (vilken jävla tur att jag inte testade lustgasen!) :crash

fan, var det en lustgasburk jag såg på bilden? hade hoppats på en nitro

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
berggren_martin skrev:
fan, var det en lustgasburk jag såg på bilden? hade hoppats på en nitro

Finns väl ingen som kör en gathoj på nitrometan, och i så fall så hälls den lämpligen i tanken och inte i en tub?. :confused: Nää vi mesar håller tillgodo med nitrooxid i på tub, den lille rackare ger i alla fall 68 kusar extra!. :crash

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Hightuned skrev:
Finns väl ingen som kör en gathoj på nitrometan, och i så fall så hälls den lämpligen i tanken och inte i en tub?. :confused: Nää vi mesar håller tillgodo med nitrooxid i på tub, den lille rackare ger i alla fall 68 kusar extra!. :crash

Jodå, läste om ett intressant bygge i MC-nytt (tror jag det var) för ett tag sen.

edit. kanske bäst jag kollar upp det där så jag inte pratar i nattmössan

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
t-rex skrev:
Jag har just fått till nya bromsar på bettan. Problemet är att de är nästan FÖR bra. Framhjulet låser sig vid kraftiga inbromsningar, vilket resulterar i jobbigt studsande och stora problem att ta kurvor på rätt sätt. Om man säger så........

Bakhjulet lyfter också "mer än nödvändigt", vilket ger lite jobbig ingångsvinkel emellanåt.

Bakdäcket vet jag är *helt* slut, så att det studsar fram och tillbaka över hela vägbanan har jag inga problem med, men fram är det fortfarande ett bra däck.

Var skall jag börja? Kan det vara bakdäcket som helt och hållet är boven i dramat, eller skall jag ge mig på att skruva lite dämpare oxå? Känns som jag bör sänka returen på bakhjulet så att det inte studsar upp lika snabbt.

Fram är jag helt vilsen, men jag har sett (inte ändrat än) att förspänningen är mer eller mindre max ihoptryckt (1 hack syns). Kan för mycket förspänning manifestera sig på det sätt jag beskriver?

Skall fixa nytt bakdäck och fixa "hänget" så snart som möjligt så får vi väl ta det därifrån, men om någon har en snilleblixt att dela med sig av redan nu hade jag varit oändligt tacksam.

/michael

Vad har du för däck och fjädringsinställningar? Vad väger du? Har du kollat det "statiska hänget"?

Om man har koll på dessa grejer så är det nog lättare att felsöka.
Det låter ju som om framgaffeln bottnar för mycket för att balansen ska bli bra vid så kraftiga inbromsningar. Det kan ju bero på att oljan är helt slut och/eller felaktigt inställd framgaffel.

Jag är verkligen ingen expert men tänkte man kunde jämföra med min eftersom jag inte har några av de problem som du beskriver varken före eller efter bromsoksbyte, har inte hunnit sätta dit Wilbersgodiset ännu heller så än är det inte för sent..

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Vädret inbjuder ju inte direkt till vilt exprimenterande just nu, men så fort jag får hit en kompis så skall jag iallfall börja med att kolla/ställa in hänget riktigt.

Återkommer.

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC
Fjädring kan man aldrig bli fullärd på, men jag skulle testa att ha kopplinen intryckt vid en kraftig inbromsning och se om det fortfarande studsar ibak. Gör det det vet jag inte vad jag skulle göra. Om du dock bara har studs fram vid det tillfället skulle jag försöka grundinställa gaffeln med rätt häng, byta olja osv. Om det fortfarande uppför sig konstigt kan man börja styva på därifrån. Det var så jag fick min gaffel att lugna ner sig helt. Nya fjädrar, ny olja och grundinställt. Efter det räckte det med små justeringar för att få till det. Nu är jag helnöjd.

Skulle tro att det finns lika många ideer som det finns förare, men det var min version.

// Wip

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
t-rex skrev:
Vädret inbjuder ju inte direkt till vilt exprimenterande just nu, men så fort jag får hit en kompis så skall jag iallfall börja med att kolla/ställa in hänget riktigt.

Återkommer.

Grundinställ, kolla hänget och prova igen och funkar inte det så hör med jiwe här på forumet. Han har bättre koll än de flesta på hur fjädring/dämpning fungerar egentligen.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Nu är justeringsmöjligheterna begränsade på TRXen om jag kommer ihåg rätt men du bör komma ihåg en viktig sak i sammanhanget förutom hänget. Allt det du beskriver kan bero på att gaffeln bottnar ÄVEN om hänget är riktigt. Ställ häng och montera de gamla klassiska buntbanden så du ser om du har fjädringsväg kvar.

Framhjulet ska INTE studsa, då är något fel.

Att det studsar bak kan bero på många olika ting och att minska reutrdämpningen låter som ett första steg mot en förbättring...

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Tippar på att din fram fjädring är för hår där av "hoppar" fram däcket. Misstänker att du har samma problem i hård kurvtagnig med litte gupp i asfalten eller??

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA