Vill ha TIPS på var man kan köpa bra hjälmar billigt

Gixxer

Full Throttle
Gick med
13 Apr 2003
Hoj
Aprilia Falco -00 , tidigare GSX-R 750, därför GIXXER
Hej.

Nu är det dags att köpa ny hjälm, Den gamla en Arai RX7XX har gjort sitt. Har ni tips på var man kan köpa bra hjälmar till bra pris ?

Gixxer

Full Throttle
Gick med
13 Apr 2003
Hoj
Last edited:

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Fürstenhoff skrev:
Gammal länk som ej tagits bort - mitt fel - så får jag stå för det och sälja den för 2500kr, och MED mörkt visir 3000kr!! ;)

Först till kvarn då kvaliteten är MYCKET bra!!

/Fürstenhoff.

vilka storlekar erbjuds då?

/Urban

-ah

Lasciate ogni speranza voi ch'entrate
Gick med
19 Mar 2005
Hoj
Moto Guzzi 750 '03
Varning för AGV TiTec. I Motorrads stora hjälmtest förra året får den genomgående anmärkningar i alla delmoment i två testade storlekar angående stötupptagningsförmåga!

För ungefär 3000:-kan du köpa en av testets bästa hjälmar, BMW sportintegral, om du kan leva utan en massa dekor. Eller köpa en Shoei utan dekor i Tyskland. Shoei är fö inte heller utan anmärkningar ang stötupptagningsförmåga.

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Fürstenhoff skrev:
Har ett par fabriksnya AGV Ti-tec (helsvarta) kvar i olika storlekar inkl svart visir!!

Pris: 3000kr.

/Fürstenhoff.
Överbliven filmrekvisita ? :tungan

:pannkyss

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Gixxer skrev:
Har aldrig provat AGV, Får åka & testa.Hur är kvalitén på dessa om man jämnför med ARAI RX7 ,

AGV Ti-tech går knappast att jämföra med RX7-Corsair ivf...
Rx7RR är väl i stort sett jämförbar med dagens ASTRO-R fast mer ventilation.
Astro-r har SCLC 3 lagers laminerade skalet.
Rx7-corsair har det nya 4 lagers sclc+snc o Coolmax inredning o passform som en ARAI såklart...Den är riktigt GRYM! :tummenupp

Sen är det såklart mycket upp till formen på hjälmen, hur väl den sitter på just ditt huvud?

Att beställa över internet är ingen hit då arai har olika skalformer beroende på vart i världen man säljer hjälmen...

Så det är svårt att gå in i en affär å utnyttja servicen där för o göra ett klipp över nätet ivf...

Hur gick de för Araierna i motoradtestet egentligen?

Hurricane600

Gick med
22 Jul 2004
Hoj
Eldstorm skrev:
Arai lämnade "Walk over" pga att testerna gjordes i Schuberts vindtunnel...

Ok fyfan va trist att ett sånt seriöst företag som enbart gör "glasfiberhjälmar" och inte ens öppningsbara hjälmar inte va med...

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Superbee skrev:
Rx7-corsair har det nya 4 lagers sclc+snc o Coolmax inredning o passform som en ARAI såklart...Den är riktigt GRYM! :tummenupp

Sen är det såklart mycket upp till formen på hjälmen, hur väl den sitter på just ditt huvud?

Att beställa över internet är ingen hit då arai har olika skalformer beroende på vart i världen man säljer hjälmen...

Så det är svårt att gå in i en affär å utnyttja servicen där för o göra ett klipp över nätet ivf...

Hur gick de för Araierna i motoradtestet egentligen?

Är inte det där med olika skalformer för olika delar av världen bara löst säljsnack som blivit sanning på olika mc-forum? Eller hur gör Arai med Europa och USA som har väldigt uppblandad befolkning? Låter dyrt att ha xxs-xs-s-m-l-xl-xxl gånger asiat-europe-afrikan-arab-eskimå i lager...

Själv köpte jag mig en arai-rx7 corsair från mlol.de för 4900 inklusive frakt med germansk skalform vilken passade mig utmärkt. Exempel på pris för likadan hjälm affär i Stockholm ca 6300 kr.

Gixxer

Full Throttle
Gick med
13 Apr 2003
Hoj
Hjälm

Någon som har tips på någon svenskhandlare med bra pris ?

Hurricane600

Gick med
22 Jul 2004
Hoj
Ryktet säger att så är fallet, att man har 4 "kontinentalskal"...självklart har ARAI inte en gemensam skalform för alla deras modeller, t.ex. Signet GT är kortare o mer rund i formen, condor mer oval.
Sen köper de flesta dessutom en för stor hjälm och det kan vara någon mm det handlar om o formskillnad och är hjälmen tokstor så märks nog inte formskillnaden av?!
Så jag tror att de täcker upp allt så bra det går iallafall?

Helt galet iallafall att köpa en hjälm oprovad...
Hårding skrev:
Är inte det där med olika skalformer för olika delar av världen bara löst säljsnack som blivit sanning på olika mc-forum? Eller hur gör Arai med Europa och USA som har väldigt uppblandad befolkning? Låter dyrt att ha xxs-xs-s-m-l-xl-xxl gånger asiat-europe-afrikan-arab-eskimå i lager...

Själv köpte jag mig en arai-rx7 corsair från mlol.de för 4900 inklusive frakt med germansk skalform vilken passade mig utmärkt. Exempel på pris för likadan hjälm affär i Stockholm ca 6300 kr.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Hårding skrev:
Eller hur gör Arai med Europa och USA som har väldigt uppblandad befolkning? Låter dyrt att ha xxs-xs-s-m-l-xl-xxl gånger asiat-europe-afrikan-arab-eskimå i lager...
Oftast är det 2, max 3 skal-storlekar på hälmar, sen är det bara kuddar som görs i xxs-xs-s-m-l-xl....blabla
HJC vet jag har en skalstorlek för xs-s-m, sen en annan för large-xl.
:tummenupp

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
morecore skrev:
Oftast är det 2, max 3 skal-storlekar på hälmar, sen är det bara kuddar som görs i xxs-xs-s-m-l-xl....blabla
HJC vet jag har en skalstorlek för xs-s-m, sen en annan för large-xl.
:tummenupp
Arai har sex olika skal beroende på storlek.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jo visst är det så..
Arai har olika skal för olika kontinenter/"raser" och olika skalstorlekar för varje hjälmstorlek.

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Gustav O skrev:
Arai har sex olika skal beroende på storlek.

Nu är det bud på fyra och sex olika skalstorlekar i tråden och jag har tidigare hört/läst att det skall vara fem. Någon som kan japanska kan väl ringa Dr. Mengele på Arai´s rasbiologiska institut i Japan och få klarhet i detta annars kommer jag att ligga sömnlös på nätterna framöver...

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...