Vill inte sluta varva (fast på 3000varv)

jonaska91

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Ducati Monster 620s -03
När jag var påväg hem idag från skolan så märkte jag att hojen inte ville sluta varva på 3000varv fastän jag inte gasade/drog in kopplingen/låg i neutralläge etc..
Jag stannade vid sidan av vägen och testade att starta om hojen och samma problem uppstod men efter ett par omstarter och revvande (från min sida) så sjönk den ner till "idle-läge".
När jag närmade mig hemmet så fick jag samma problem igen och nu frågar jag er om vad som kan vara orsaken till detta.

Kan även tillägga att jag idag märkte att det läcker in vatten i tanken från tanklocket, kan detta vara en trolig orsak?

jonaska91

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Det verkar vara ett "simpelt" fel då jag tidigare idag testade att starta hojen igen och den gick på tomgångskörning som vanligt. Jag tror det har något med vajern att göra som du skrev kjellper. Ev att den fastnar i ett läge så att den alltid är på när man varvar över 3000varv, men av är den iallafall inte.
Får se imorgon om man vågar ta hojen till skolan, annars testar jag igen när jag kommer hem.

jonaska91

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Läste på ett annat forum att dräneringsslangen för vattnet kan vara blockerad och därmed rinner inget vatten ner i slangen, är det det du menade?

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Hoj
Suzuki vz 800 Marauder, Kawasaki z1000, kawasaki z650, Zundap Apollo 50cc 1953
vajer problem eller vaccum problem

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Läste på ett annat forum att dräneringsslangen för vattnet kan vara blockerad och därmed rinner inget vatten ner i slangen, är det det du menade?
Det där med dräneringsslangar för vatten fattar inte jag heller och skulle gärna höra en förklaring!
Annars handlar ju allt om bensin, bensinångor och luft. Principen är att tanken ska inte vara tät. Den måste ha kontakt med luften. Anledningen är att bensin förångas och bildar ett övertryck. Bensinångan måste få läcka ut, annars inte bra. När motorn går bildas också ett undertryck, genom att samma mängd luft ska fylla ett allt större tomrum i tanken då bensinen töms. Närmar sig vacuum alltså, inte bra. Därför är inte tanklocket tätt. Därför finns det luftnings- och dräneringskanaler. Och där det inte är tätt kan regnvatten tränga in. Men bensin och vatten blanda sig inte alls, utan det ena lägger sig i sitt eget skikt ovanpå det andra. Slangar däremot ska ju självklart alltid vara täta men inte igensatta.

jonaska91

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Det där med dräneringsslangar för vatten fattar inte jag heller och skulle gärna höra en förklaring!
Annars handlar ju allt om bensin, bensinångor och luft. Principen är att tanken ska inte vara tät. Den måste ha kontakt med luften. Anledningen är att bensin förångas och bildar ett övertryck. Bensinångan måste få läcka ut, annars inte bra. När motorn går bildas också ettundertryck, genom att samma mängd luft ska fylla ett allt större tomrum i tanken då bensinen töms. Närmar sig vacuum alltså, inte bra. Därför är inte tanklocket tätt. Därför finns det luftnings- och dräneringskanaler. Och där det inte är tätt kan regnvatten tränga in. Men bensin och vatten blanda sig inte alls, utan det ena lägger sig i sitt eget skikt ovanpå det andra. Slangar däremot ska ju självklart alltid vara täta men inte igensatta.
Så problemet ligger hos de olika slangarna (breather- och drain hose)om jag förstår rätt?

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
Har varit med om samma problem på en båtmotor, då var felet vatten i bensinen. Tömde tanken och fyllde på med färsk bensin, och problemet var borta.

Jag hade prövat det först innan jag började byta ut slangar osv.

Med vänlig hälsning, Try

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...