Vill inte starta

xxZeus

Live hard, die hard
Gick med
13 Jun 2008
Ort
Norr om Götet
Hoj
R1 -00
Problemet gäller en R1 -00

Har precis laddat batteriet, bytt olja o filter samt bromsar.
Hojen vill inte starta. Den drar runt och låter som den brukar göra precis innan den ska puttra igång, men det enda som händer är att varvräknaren hoppar runt.
Vet inte alls var felet kan ligga, batteriet är alltså fulladdat och jag har inte gjort nåt med den sen jag ställde in den i höstas.
Hoppas någon har nåt fint tips.
 

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
En gul Daytona 675
Har den stått sen i höstas och nu ska du starta den med nyladdat batteri? Vet du om den får soppa? Har du kollat att bränslepumpen går och att den har gnista? Det hade jag kollat först. Rör varvräknaren på sig borde den ha gnista, om varvräknaren går på tändningen vill säga, jag kan inte Yamma.
 

xxZeus

Live hard, die hard
Gick med
13 Jun 2008
Ort
Norr om Götet
Hoj
R1 -00
tack för svaren grabbar.. soppa bör den få (?) eftersom det stank bensin i garaget efter några försök. det där med felkoden.. ska den visa nån kod i displayen då eller?
ursäkta om jag verkar flummig, e dock inte alls särskilt kunnig på området...
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
din varvräknare visar felkoden när du vrider på tändning hopar varvräknaren till en gång,det ska den göra men om den efter det typ hopper up o ställer sej på 5000 varv en kort stund är det en 5 osv, kolla om den gör det o tyda koden så kan jag kolla i boken
 

xxZeus

Live hard, die hard
Gick med
13 Jun 2008
Ort
Norr om Götet
Hoj
R1 -00
din varvräknare visar felkoden när du vrider på tändning hopar varvräknaren till en gång,det ska den göra men om den efter det typ hopper up o ställer sej på 5000 varv en kort stund är det en 5 osv, kolla om den gör det o tyda koden så kan jag kolla i boken

tack det hade jag ingen aning om.. ska undersöka detta imorgon.. hör av mig efter det
 

xxZeus

Live hard, die hard
Gick med
13 Jun 2008
Ort
Norr om Götet
Hoj
R1 -00
hej igen!
mätaren visar ingen felkod.. med tändningen på så hoppar den bara upp en gång som den ska göra.. man hör det vanliga "visslandet" innan den blir tyst.
MEN det jag hörde nu som jag inte lagt märke till innan är att när den står med tändningen på så "klickar" det från motorn. Låter ungefär som regn som droppar oregelbundet...
Blev lite poetiskt här men jag kan inte beskriva det på nåt annat sätt...
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
hej igen!
mätaren visar ingen felkod.. med tändningen på så hoppar den bara upp en gång som den ska göra.. man hör det vanliga "visslandet" innan den blir tyst.
MEN det jag hörde nu som jag inte lagt märke till innan är att när den står med tändningen på så "klickar" det från motorn. Låter ungefär som regn som droppar oregelbundet...
Blev lite poetiskt här men jag kan inte beskriva det på nåt annat sätt...

Klickande ljud brukar vara ett relä. Men de reläer som påverkar är startrelä och soppapumpsrelä, men båda dom verkar ju fungera. Det kan vara så att brytarna vid koppling och sidostödet har sagt upp sig över vintern. Den borde starta ändå om du har lagt ur växeln.

Men som sagt, testa startgas!

(sorry för ordbajsandet :rolleyes:)
 

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Ort
örebro
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
I med ny soppa och k-sprit, lite startgas hjälper också!
Knacka lite kärleksfullt på fuggarna.
:)
 

xxZeus

Live hard, die hard
Gick med
13 Jun 2008
Ort
Norr om Götet
Hoj
R1 -00
Det löste med med gamla bettan.. jag slog på tändningen och väntade ca 3 mnuter tills "kluckandet" hade slutat och sen startade den.. rök utav helvete en stund men sen gick motorn fint.. ingen aning vad felet var men nu e det i alla fall löst..
tack ni som engagerade er!
 

Henkew

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Orust
Hoj
Tenere 660 2011
Det löste med med gamla bettan.. jag slog på tändningen och väntade ca 3 mnuter tills "kluckandet" hade slutat och sen startade den.. rök utav helvete en stund men sen gick motorn fint.. ingen aning vad felet var men nu e det i alla fall löst..
tack ni som engagerade er!

:hihi kan tänka mig att det var en stor lättnad. Hoppas den går oklanderligt hela sommaren.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top