Vill ta lätt mc kortet!! kostnader? tid? mm?

hs01jowe

Rocker
Gick med
8 Feb 2005
Hoj
Triumph Bonneville T100 Såld 2014
tjena, jag vill nu ta ett lätt mc kort och jag undrar om det finn någon körskola i uppsala för det?
sen undrar jag också för att jag ska köpa en honda cbr 125r för mina hårt ihopjobbade pengar. Hur bra går dom orginal? är dom lätta att trimma och kan man strypa dom sen igen? har lite erfarenhet efter att ha plockat bort:

reedventil pluggen
katalysatorn
krökplugg
och slipat upp luftburken lite.

gorde det på min rieju drac och den gick 80 på mätaren med det. kommer det vara stor skillnad på 125:an?
tackar för svar på förand.

xanlar

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
98, Yamaha, YZF750sp
CBR ÄR fyrtaktare. köp en tvåtaktare istället om du ska trimma. aprilia rs? även om du lägger er massa pengar på att trimma cbr:en så kommer dina tvåtaktspolare köra ifrån dej. Men du kommer köra billigt iof.

Jag körde privat. hade körkort två veckor efter jag fick idén att ta mc-kort. kostade ungefär 1500 totalt. uppskrivning, uppkörning och framkallande av kort.
Lycka till

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
en kör lektion kostar ca 500kr normalt så tar det ca 10 lektioner...
teori ca 1200,uppkörning 1000kr, uppskrivning och lämp 400kr

7000kr-8000kr...

Vad kostade mitt?... för A1 A-begränsad och B totalt ca 7000kr
Men gå efter det jag skrev så är det nog ganska rimligt...

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
hs01jowe skrev:
tjena, jag vill nu ta ett lätt mc kort och jag undrar om det finn någon körskola i uppsala för det?
sen undrar jag också för att jag ska köpa en honda cbr 125r för mina hårt ihopjobbade pengar. Hur bra går dom orginal? är dom lätta att trimma och kan man strypa dom sen igen?

Hej Johannes,
körskolor hittar du till exempel genom att söka på www.str.se eller fråga runt var kompisarna gått. Antagligen kommer du att fråga här hur mycket kortet kan kosta, och svaret är att det beror helt på hur många körskolelektioner du behöver ta. Somliga övar bara privat och klarar sig på under 2000 kr för hela kortet, andra (de flesta) behöver körlektioner och kan hamna på 10.000 - 20.000 (nej, det är inte ovanligt). Köper du hojen först och kan övningsköra mycket på din egen hoj så kommer du att spara mycket pengar.

CBR125R är en bra första hoj. Däremot är det inte enkelt att trimma den; allt är möjligt med rätt pengar men i praktiken kan du glömma det. Tyvärr kommer det att betyda att du antagligen blir frånåkt av kompisar med ostrypta (och olagliga) 30+ hk tvåtaktshojar. Det är bara du själv som vet om du kan leva med det, men faktum är att rätt mycket av det som är kul med att köra hoj handlar om annat än att köra ifrån varandra. :) Är det viktigt för dig att ha en lika vass hoj som kompisarna så kommer du däremot inte att gilla CBR125:an.

Last edited:

hs01jowe

Rocker
Gick med
8 Feb 2005
Hoj
ok. men är det verkligen så stor prestanda skillnad på dom? vill ju ha en 4-takt och ändå en med prestanda. annars skulle jag kunna tänka mig en cagiva eller aprilia. får man dom i bra skick för under 30000?

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
hs01jowe skrev:
ok. men är det verkligen så stor prestanda skillnad på dom? vill ju ha en 4-takt och ändå en med prestanda. annars skulle jag kunna tänka mig en cagiva eller aprilia. får man dom i bra skick för under 30000?

Om du jämför CBR125 med en A1-strypt tvåtaktare så är skillnaden snarare till CBR:ens fördel. Däremot är det många med A1-kort som kör sina tvåtaktare ostrypta, och då hamnar du sannolikt på efterkälken.

Sammanfattning:
Bryr du dig inte så mycket om vad andra kör, så gör du antagligen ett bra köp med en CBR125.
Bryr du dig inte så mycket om lagen så är det en tvåtaktare du skall ha.

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
hs01jowe skrev:
Skillnaden är att en ny 2-taktare har DUBBLA effekten jämfört med CBR125. Ska du köpa en hyffsat fin mito lr rs så är det ungefär 30k vi pratar om.

hs01jowe

Rocker
Gick med
8 Feb 2005
Hoj
69:an skrev:
Hej Johannes,
körskolor hittar du till exempel genom att söka på www.str.se eller fråga runt var kompisarna gått. Antagligen kommer du att fråga här hur mycket kortet kan kosta, och svaret är att det beror helt på hur många körskolelektioner du behöver ta. Somliga övar bara privat och klarar sig på under 2000 kr för hela kortet, andra (de flesta) behöver körlektioner och kan hamna på 10.000 - 20.000 (nej, det är inte ovanligt). Köper du hojen först och kan övningsköra mycket på din egen hoj så kommer du att spara mycket pengar.

CBR125R är en bra första hoj. Däremot är det inte enkelt att trimma den; allt är möjligt med rätt pengar men i praktiken kan du glömma det. Tyvärr kommer det att betyda att du antagligen blir frånåkt av kompisar med ostrypta (och olagliga) 30+ hk tvåtaktshojar. Det är bara du själv som vet om du kan leva med det, men faktum är att rätt mycket av det som är kul med att köra hoj handlar om annat än att köra ifrån varandra. :) Är det viktigt för dig att ha en lika vass hoj som kompisarna så kommer du däremot inte att gilla CBR125:an.
känner jag dig?

hs01jowe

Rocker
Gick med
8 Feb 2005
Hoj
ja, det var ju inte för att vara otrevlig precis. det var nog bara att han visste vad jag heter.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...